نارگیل
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن نارگیل
%DV*
انرژی 862 KCal 43%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0.04 mg 0.2%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

نارگیل

نارگیل از اعضا خانواده نخلیان است و تنها گونه ای است که در سرده نارگیل طبقه بندی می گردد. واژه نارگیل از واژه "نارگیل" سانسکریت وارد پارسی شده و در زبان پارسی میانه به آن گوچ هندوک به معنی جوز هندی می گفتند که این واژه از زبان پارسی میانه وارد زبان عربی شده و به صورت جوز الهند معرب شده است. ابتدا در جنوب آسیا کشت می شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد.

نارگیل یکی از غنی ترین منابع خوراکی برای الکترولیت ها، کلر، پتاسیم و منیزیوم است که البته مقداری هم قند، سدیم و پروتئین دارد. محتوای بالای پتاسیم این میوه آنرا به یکی از محافظان قلب و فشار خون تبدیل کرده است. آب نارگیل همچنین حاوی فیبر محلول، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C است.

قسمتهای قابل استفاده میوه نارگیل ریشه، گل آذین و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) قابل استفاده می باشند. این نشان می دهد که تمام قسمتهای این درخت مفید و قابل استفاده هستند.

آب نارگیل

برخلاف سایر میوه ها که آب آنها از فشرده شدن آنها بدست می آید، آب نارگیل مایعی غلیظ در وسط میوه آن است که بیشترین حد آن در نارگیل نرسیده و سبز وجود دارد این آب میوه امروزه از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است نه تنها به خاطر طعم و مزه منحصر به فرد آن بلکه به دلیل ترکیبات مغذی و فواید بی نظیر آن برای سلامتی.

آنچه در این مقاله می خوانید:
فواید

فواید آب نارگیل

  • کاهش فشار خون
  • پاکسازی معده، بهبود درد معده
  • آب نارگیل مناسب برای سلامت، شادابی پوست و درمان جوش و آکنه
  • تسهیل هضم و جذب به دلیل فیبر بالا برای پیشگیری و درمان یبوست و مشکلات گوارشی بسیار مناسب است.
  • تأثیر قدرتمند در سلامت بیماری کلیوی: محتوای بالای مواد معدنی، پتاسیم و منیزیوم آن را به یک ترکیب درمانی مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه تبدیل کرده است.
  • آب نارگیل در طول بارداری: آب نارگیل یکی از مهمترین توصیه ها در دوران بارداری و برای رهایی از یبوست دوران بارداری، سوزش سردل و سوء هاضمه است. همچنین اسید لوریک موجود در آب نارگیل تأثیرات ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی قابل توجهی دارد و این ویژگی ها آن را به یک تقویت کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده است.

خواص دارویی روغن گوشت نارگیل

  • معالج بواسیر
  • محرک نیروی جنسی
  • تقویت هوش و حافظه
  • برطرف کردن درد مثانه
  • مؤثر در درمان کمر درد
  • از بین بردن کرم کدو و کرمهای دیگر روده
مضرات

نارگیل دیر هضم است و در بدن خلط تولید می کند بنابراین بهتر است با شکر خورده شود چون نارگیل گرم است ممکن است در گرم مزاجان اشکالاتی تولید کند از این نظر این گونه افراد باید آنرا با میوه  های ترش، لیمو، و یا هندوانه بخورند. خوردن آن برای سرد مزاجان و سالمندان بسیار مفید است و مشکلی ایجاد نمی کند.

نکات مهم:

  • گوشت نارگیل دارای آنزیم های مختلف مانند انورتین، اکسیداز و کاتالاز می باشد. در شیر نارگیل اسیدهای آمینه مختلفی مانند هیستیدین، آرژنین، لیزنیف، تایروزین، تریپتوفان، برولین، لوسین و آلانین موجود است.
  • شیره نارگیل با شیر نارگیل متفاوت است شیره نارگیل همان مایع آبکی درون نارگیل است، اما نارگیل از جوشاندن مخلوط مساوی آب و گوشت نارگیل خرد شده حاصل می شود، به طوری که وقتی به حالت کف آلود درآمد آن را از شعله برمیدارند و سپس صاف می کنند.
  • نارگیل هنگامی که نارس است مقدار بیشتری شیره دارد، ولی به تدریج که میوه می رسد مقدار شیره آن کمتر می شود.

با این که روغن نارگیل یک روغن گیاهی است اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع می باشد به همین دلیل افراد دچار چربی خون بالا و بیماران قلبی نباید از روغن نارگیل استفاده نمایند.