بادام زمینی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
روغن بادام زمینی
%DV*
انرژی 884 KCal 44%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 100 gr 153.8%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 0 mg 0%
پتاسیم 0 mg 0%
آهن 0.03 mg 0.2%
کلسیم 0 mg 0%
منیزیم 0 mg 0%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بادام زمینی

بادام زمینی یا پسته شامی (همچنین بادام کوهی یا پسته زمینی)، نام بوته و میوه ای با نام علمی Arachis hypogaea است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و از آنجا به نقاط گوناگون دنیا برده شده است. بوته آن که بوته ای یک ساله است. 30 تا 50 متر ارتفاع دارد. بادام زمینی دارای ساقه راست است. برگ های آن مرکب از دو زوج برگچه است و گل های آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد که پس از تلقیح، دم گل خم می شود و به سطح خاک می رسد و سپس کم کم در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک پدید می آید.

بادام زمینی یک دانه روغنی مثل بادام یا گردو نیست، بلکه جزء گروه حبوبات مثل عدس و لوبیا قرمز است. رزوراترول (Resveratrol) ماده مفیدی برای سلامت قلب که در انگور وجود دارد، در پوست قرمز بادام زمینی نیز یافت می شود.

کربوهیدرات

هر 100 گرم بادام زمینی حاوی 16 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن عمدتاً ساکاروز می باشد.

پروتئین

بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئینی است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 25 گرم پروتئین می باشد.. بادام زمینی سرشار از آمینواسید ضروری " L – آرژینین" است. این آمینواسید برای بهبود عملکرد ایمنی بدن، کمک به سوخت و ساز و توده عضلانی، افزایش تولید کلاژن و رشد استخوانها مفید است. همچنین بادام زمینی منبعی عالی برای "ایزولوسین" است، آمینواسید ضروری که قند خون را ثابت نگه داشته و انرژی تولید می کند. سطح بالای "فنیل آلانین" موجود در بادام زمینی باعث بهبود روحیه خلق و خو می شود.

چربی

85 درصد چربی بادام زمینی، چربی غیر اشباع است. که از این میزان، 50 درصد چربی های غیر اشباع مونو (Mufa) و 35 درصد چربی های غیر اشباع پلی (Pufa) که معروفترین آن اسیدلینولئیک می باشد. همچنین 15 درصد از چربی های موجود در بادام زمینی از نوع اشباع می باشد.

موادمعدنی

بادام زمینی سرشار از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیوم، مس و آهن است. بادام زمینی غنی از کلسیم است که سلامت استخوانها را بهبود می بخشد. منیزیوم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلات را از بین می برد. همچنین پتاسیم موجود در این دانه موجب تنظیم فشار خون و ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند. فسفر موجود در بادام زمینی از ضعف و خستگی پیشگیری می کند.

ویتامین

بادام زمینی غنی از ویتامین های A , B , D , E است.

فواید
  • بادام زمینی سرفه خشک را برطرف می کند.
  • شیر مادران شیرده را زیاد می کند و بسیار مقوی است.
  • بادام زمینی از نظر خواص شبیه روغن زیتون می باشد.
  • این دانه به هضم غذا کمک کرده و یک ملین عالی است.
  • بادام زمینی برای تقویت ریه و طحال مفید است و کلسترول خوب خون(HDL)  را بالا می برد.
  • بادام زمینی به دلیل داشتن نیاسین(B3)  از مبتلا شدن افراد به بیماری آلزایمر جلوگیری می نماید.
  • مواد مغذی موجود در بادام زمینی از قبیل اسیدفولیک، اسیدفیتیک، فتواسترولز، تأثیرات ضد سرطانی دارد.
  • بادام زمینی موجب گشاد شدن رگهای بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می
  •  
  • به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که به میزان کمتر از آن مصرف کنند. بیشتر از یک مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.
مضرات
  • بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولاً آلرژی افراد به بادام زمینی در دوران کودکی ظاهر می شود.
  • اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمتهایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل تهوع، استفراغ، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.