خامه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
خامه معمولی - زده شده
%DV*
انرژی 292 KCal 15%
کربوهیدرات 2.96 gr 1%
چربی 30.91 gr 47.6%
کلسترول 111 mg 37%
پروتئین 2.17 gr 4.3%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 34 mg 1.4%
پتاسیم 97 mg 2.8%
آهن 0.03 mg 0.2%
کلسیم 69 mg 6.9%
منیزیم 7 mg 1.8%
ویتامین A 1013 IU 20.3%
ویتامین D 0.6 µg 6%
ویتامین C 0.6 mg 1%
ویتامین B6 0.03 mg 1.5%
فولات 4 µg 1%
ویتامین B12 0.2 µg 3.3%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

خامه

خامه از نظر فرایند تولیدش جزء فرآورده های لبنی است و مانند سایر اعضای خانواده اش سفید رنگ است اما به دلیل میزان چربی بالا و از نظر گروه بندی برحسب ریز مغذی ها و موادی که تا حدودی از مواد چرب تأمین می کنند، در گروه چربی ها دسته بندی می شود. در مورد کره و سر شیر هم همین طور است.

برای تهیه خامه پیش از عمل هموژنیزاسیون، لایه چربی روی شیر خام را که به سر شیر معروف است، بر می دارند. این چربی، خامه نام می گیرد. در صنعت، برای سرعت بخشیدن به تجمع چربی شیر روی سطح آن، از دستگاه سانتریفوژ استفاده می کنند.

سر شیر همان طور که از نامش پیداست خامه ای است که از سطح شیر گرفته می شود. به طور کلی دو نوع خامه وجود دارد. خامه پخته و خامه نپخته. خامه پخته خامه ای است که پس از جوشانده شدن شیر، آن را خنک کرده و سپس چربی های تجمع یافته در آن جمع آوری می شوند، این نوع خامه سالم تر است. در خامه نپخته تنها چربی هایی که بعد از چرخ شدن شیر سرد در سطح آن جمع می شود، بر می دارند که مصرف این نوع خامه بسیار خطرناک است چرا که ممکن است این نوع خامه آلوده به انواع باکتری ها از جمله سل، بروسلا، لیستریا و استافیلوکوک باشد و انواع بیماری های اسهالی را به همراه آورد.

خامه مزیتی بر سایر لبنیات ندارد. بنابراین در افرادی که می خواهند همچنان سلامت خود را حفظ کنند. بهتر است مصرف نشود. چون در ازای همان مواد مغذی، انرژی زیادی را دریافت خواهند کرد.

خامه با توجه به محتوای چربی اش، انواع مختلفی دارد. خامه کم چرب که 12 درصد چربی دارد. خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربی تشکیل می دهد خامه سنگین که 36 درصد چربی دارد. خامه های پرچرب که در اغلب فروشگاه ها به فروش می رسند نیز 40 درصد چربی دارند و در تهیه انواع غذا و دسرها از این نوع استفاده می شود.

هر قاشق مرباخوری خامه دارای 45 کیلوکالری انرژی بوده بنابراین در صورت محدودیت رژیمی بهتر است که از خوردن این ماده غذایی صرف نظر کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

خامه از نظر فرایند تولیدش جزء فرآورده های لبنی است و مانند سایر اعضای خانواده اش سفید رنگ است اما به دلیل میزان چربی بالا و از نظر گروه بندی برحسب ریز مغذی ها و موادی که تا حدودی از مواد چرب تأمین می کنند، در گروه چربی ها دسته بندی می شود. در مورد کره و سر شیر هم همین طور است.

برای تهیه خامه پیش از عمل هموژنیزاسیون، لایه چربی روی شیر خام را که به سر شیر معروف است، بر می دارند. این چربی، خامه نام می گیرد. در صنعت، برای سرعت بخشیدن به تجمع چربی شیر روی سطح آن، از دستگاه سانتریفوژ استفاده می کنند.

سر شیر همان طور که از نامش پیداست خامه ای است که از سطح شیر گرفته می شود. به طور کلی دو نوع خامه وجود دارد. خامه پخته و خامه نپخته. خامه پخته خامه ای است که پس از جوشانده شدن شیر، آن را خنک کرده و سپس چربی های تجمع یافته در آن جمع آوری می شوند، این نوع خامه سالم تر است. در خامه نپخته تنها چربی هایی که بعد از چرخ شدن شیر سرد در سطح آن جمع می شود، بر می دارند که مصرف این نوع خامه بسیار خطرناک است چرا که ممکن است این نوع خامه آلوده به انواع باکتری ها از جمله سل، بروسلا، لیستریا و استافیلوکوک باشد و انواع بیماری های اسهالی را به همراه آورد.

خامه مزیتی بر سایر لبنیات ندارد. بنابراین در افرادی که می خواهند همچنان سلامت خود را حفظ کنند. بهتر است مصرف نشود. چون در ازای همان مواد مغذی، انرژی زیادی را دریافت خواهند کرد.

خامه با توجه به محتوای چربی اش، انواع مختلفی دارد. خامه کم چرب که 12 درصد چربی دارد. خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربی تشکیل می دهد خامه سنگین که 36 درصد چربی دارد. خامه های پرچرب که در اغلب فروشگاه ها به فروش می رسند نیز 40 درصد چربی دارند و در تهیه انواع غذا و دسرها از این نوع استفاده می شود.

هر قاشق مرباخوری خامه دارای 45 کیلوکالری انرژی بوده بنابراین در صورت محدودیت رژیمی بهتر است که از خوردن این ماده غذایی صرف نظر کنید.

چربی

چربی موجود در خامه از انواع اشباع و دارای کلسترول است بنابراین کسانی که به بیماری قلبی یا چربی خون بالا دچارند بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنند.

مواد معدنی

خامه، سرشیر و یا کره که از خانواده شیر و لبنیات هستند منبع کلسیم نیستند و چربی بالایی دارند، به همین دلیل فرآورده های چرب خانواده لبنیات به گروه چربی ها که در بالای هرم غذایی است تعلق دارند. و همچنین مواد معدنی موجود در خامه همانند گروه شیر و لبنیات نمی باشد.

ویتامین

مواد غذایی موجود در خامه، همانند شیر است. در خامه با افزایش درجه جداسازی، مقدار ویتامین های محلول در آب کاهش یافته ولی ویتامین های محلول در چربی افزایش پیدا می کند. مثلاً غلظت ویتامین A در خامه با 10 درصد چربی، 2 – 3 برابر بیشتر از شیر کامل است و در خامه با 40 درصد چربی 8 – 12 برابر بیشتر است. از دست دادن ویتامین C و اسید فولیک نیز در خامه قابل توجه است. در طول استریلیزاسیون نیز از دست دادن قابل توجه ویتامین B12 اتفاق می افتد.