گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
فلفل شیرین
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
فلفل شیرین - سبز - خام
%DV*
انرژی 20 KCal 1%
کربوهیدرات 4.64 gr 1.5%
چربی 0.17 gr 0.3%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.86 gr 1.7%
فیبر خوراکی 1.7 gr 6.8%
سدیم 3 mg 0.1%
پتاسیم 175 mg 5%
آهن 0.34 mg 1.9%
کلسیم 10 mg 1%
منیزیم 10 mg 2.5%
ویتامین A 370 IU 7.4%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 80.4 mg 134%
ویتامین B6 0.22 mg 11%
فولات 10 µg 2.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

فلفل شیرین

فلفل شیرین یا فلفل دلمه ای نوعی فلفل از خانواده سیب زمینیان که به رنگهای قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می شود. از ویژگی های آن این است که به تندی دیگر گونه های فلفل نیست به همین دلیل در انگلستان و ایرلند "فلفل شیرین" نیز نامیده می شود. این گیاه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است. دانه این گیاه در سال 1493 به اسپانیا حمل شد و از آنجا به سراسر اروپا، آسیا و آفریقا، گسترش یافت. امروزه چین و پس از آن مکزیک و اندونزی بزرگترین تولید کننده فلفل در جهان هستند.

نام گمراه کننده فلفل به اشتباه توسط کریستف کلمب هنگام برگشت به اروپا به این گیاه داده شد. چرا که در آن زمان به هر ادویه ای که طعم تندی داشت فلفل اطلاق می شد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
موادمعدنی

فلفل دلمه ای حاوی میزان زیادی املاح و مواد معدنی است، این سبزی حاوی آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیوم و روی می باشد.

ویتامین

فلفل دلمه ای از همان خانواده فلفل هاست. به مرور که فلفل می رسد رنگ آن نیز تغییر می کند. اگر این سبزی خوش رنگ قبل از رسیدن کامل چیده شود رنگ آن سبز خواهد بود. اما اگر برای مدت طولانی روی زمین بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز می شود. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و ریز مغذی های زیادی مانند بتاکاروتن و فلاوونوئیدهاست. هر چه این سبزی رسیده تر یعنی قرمز باشد. حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری است. این آنتی اکسیدانهای قوی نیز به راحتی می توانند از پس رادیکالهای آزاد مخرب بربیایند. فلفل دلمه ای بیش از 90 درصد آب دارد و حاوی کالری کمی است. این سبزی سرشار از ویتامینC  و ویتامینA  و پیش سازهای آن می باشد. میزان ویتامینA  به خصوص در فلفل دلمه ای کاملاً رسیده یعنی قرمز بسیار بیشتر است. همچنین فلفل دلمه ای منبع فوق العاده ویتامینB6  و B9  نیز ویتامینE  می باشد. در مورد فلفل دلمه ای  باید بگوییم تأمین کننده ویتامینB9  و فلفل دلمه ای سبز منبع ویتامینK  می باشد.

فواید

فلفل دلمه ای به آب شدن چربی ها کمک می کند.

خانواده فلفل ها چه شیرین و چه تند به لاغری کمک می کند. در این بین فلفل دلمه ای نیز به آب شدن چربی ها یاری می رساند.

محققان حوزه تغذیه ثابت کرده اند که "کاپسایسین" از رشد سلولهای چربی پیشگیری به عمل می آورد. کاپسایسین ماده ای است که طعم تندی به فلفل می دهد و باعث تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می شود.

نتایج پژوهش های دیگری نیز نشان می دهد که فلفل دلمه ای شیرین سرشار از ماده ای به نام CH – 19 Sweet  است که مانند کاپسایسین عمل می کند. یعنی اینکه باعث تحریک متابولیسم بدن می شود.

فلفل دلمه ای خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

یک برش از فلفل دلمه ای قرمز حدود یک سوم نیاز روزانه ما به کاروتنوئیدها را تأمین می کند. نتایج پژوهش هایی که در سال 2009 در مجله بین المللی  Journal of cancer به چاپ رسید نشان می دهد زنانی که در آستانه یائسگی قرار دارند و روزانه دوبار یا بیشتر از مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها استفاده می کنند به میزان 17 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند واقعیت این است که کاروتنوئیدها فعالیت استروژن ها را متوقف می کنند. فلفل دلمه ای ها سرشار از این ترکیبات مفید و پرخاصیت هستند. اگر می خواهید خود را از ابتلا به سرطان سینه دور کنید از مصرف این ماده غذایی غافل نشوید.

فلفل دلمه ای از بروز آرتریت پیشگیری می کند.

نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز یا زرد حاوی تقریباً دو برابر نیاز روزانه ما به ویتامین C می باشد. فلفل دلمه ای های سبز رنگ نیز سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود. محققان دانشگاه منچستر انگلستان به این نتیجه رسیده اند خطر پیشرفت بیماری آرتریت در افرادی که ویتامین C کمتر مصرف می کنند در مقایسه با مصرف کنندگان دائمی این ویتامین بیشتر است.

فلفل دلمه ای حافظ سلامت قلب

فلفل دلمه ای از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های گروه B می باشد. یک فنجان از فلفل دلمه ای موزی (فلفل زرد رنگ شبیه موز) 36 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین B6  و 10 درصد نیاز ما به اسید فولیک (یکی دیگر از ویتامین های خانواده B) را تأمین می کند. فلفل دلمه ای قرمز به ترتیب 30 و 7 درصد و فلفل دلمه ای زرد نیز 20 و 10 درصد نیاز روزانه ما به این ویتامین ها را تأمین می کند.

نتایج یک پژوهش ژاپنی که روی 35000 زن بین 40 تا 79 ساله انجام شده است. نشان می دهد زنهایی که از طریق مواد غذایی، ویتامین B6 و اسید فولیک بیشتری جذب کرده اند کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، بیماری های رگ های کرونری و بیماری های مربوط به قلب و عروق قرار گرفته اند.