گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
بادمجان
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بادمجان - خام
%DV*
انرژی 24 KCal 1%
کربوهیدرات 5.7 gr 1.9%
چربی 0.19 gr 0.3%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 1.01 gr 2%
فیبر خوراکی 3.4 gr 13.6%
سدیم 2 mg 0.1%
پتاسیم 230 mg 6.6%
آهن 0.24 mg 1.3%
کلسیم 9 mg 0.9%
منیزیم 14 mg 3.5%
ویتامین A 27 IU 0.5%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 2.2 mg 3.7%
ویتامین B6 0.08 mg 4%
فولات 22 µg 5.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بادمجان

بادمجان گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتاً ضخیم و پوشیده از کرک. برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است میوه این گیاه دراز و یا گرد، به رنگهای بنفش، سیاه، زرد و سفید دیده می شود.

این گیاه بومی هندوستان بوده است و در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. ارتفاع آن به 40 – 150 سانتی متر نیز می رسد.

بادمجان باید تازه و کم تخم و جوان بوده و پوست براق داشته باشد. و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید پوست آنرا کنده و هر بادمجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آنها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک بگذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد.این آب را عوض کرده و عمل را چند بار تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و نفاخ و سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند. سپس با آب پاک آن را شسته و از خواص بی نظیر آن استفاده کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

مهمترین خاصیت بادمجان کم کالری بودن آن است. هر 100 گرم آن دارای 35 کیلو کالری انرژی می باشد به هیمن دلیل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است.

موادمعدنی

بادمجان حاوی مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیوم، پتاسیم و آهن می باشد. بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.

ویتامین

از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروه B (مخصوصاً B1  و ( B6 و ویتامین A , C اشاره کرد.

فواید
  • بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی مؤثری است.
  • مصرف بادمجان گرفتگی عروق را باز می کند و از خطر سکته قلبی می کاهد.
  • بادمجان به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.
  • این گیاه حاوی فیبر بالایی است از این رو برای درمان یبوست و کاهش کلسترول خون مفید است.
  • شاخص گلاسیمیک پایین بادمجان (کمتر از 15) موجب شده است. که برای بیماران دیابتی نیز سودمند باشد.
  • بادمجان کالری پایینی دارد (هر 100 گرم آن دارای 35 کیلوکالری انرژی است)، به همین دلیل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید است.
  • مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.
  • از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروه B (مخصوصاً B6, B1)، ویتامین C, A و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیوم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.
  • علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای نیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند و فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسوئین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد کلسترول بر خون و ضد ویروسی می باشد.
مضرات
  • دانه بادمجان ایجاد یبوست می کند.
  • بادمجان باید کاملاً رسیده مصرف شود، چرا که نارس آن دارای ماده ای سمی است و در کسانی که از آسم رنج می برند تحریک کننده به شمار می آید.
  • مصرف بادمجان به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند توصیه نمی شود.
  • همچنین به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی که حساسیت دارند، مناسب نیست و این افراد به خصوص به نمونه های تخم دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده پوست بدنشان خارش پیدا می کند و در موارد مبتلا به کهیر می شوند.