تخم هندوانه
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
تخم هندوانه - مغز - خشک شده
%DV*
انرژی 557 KCal 28%
کربوهیدرات 15.31 gr 5.1%
چربی 47.37 gr 72.9%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 28.33 gr 56.7%
سدیم 99 mg 4.1%
پتاسیم 648 mg 18.5%
آهن 7.28 mg 40.4%
کلسیم 54 mg 5.4%
منیزیم 515 mg 128.8%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0.09 mg 4.5%
فولات 58 µg 14.5%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

تخم هندوانه

تخمه هندوانه یا تخمه ژاپنی  نوعی آجیل و دانه خوراکی است که در میان وعده ها مصرف می شود. ترکیب های موجود در این تخمه مانند انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می تواند از کم خونی، بی اشتهایی، سوء جذب و التهاب جلوگیری کند.

بهترین شیوه مصرف این دانه ها به صورت خام است. به همین دلیل بو دادن این تخمه ها می تواند باعث افزایش میزان چربی آن شود، پس اگر دچار چربی خون هستید، در مصرف این تخمه محتاط باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:
کالری

تخمه هندوانه بسیار پرکالری است. 100 گرم از تخمه هندوانه 600 کالری انرژی دارد که معادل با 10 برش از نان است.

پروتئین

از بین تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن بعضی از اسیدهای آمینه به عنوان اسیدهای آمینه ضروری شناخته می شوند که بدن نمی تواند آنها را تولید کند و نیاز است از طریق مواد غذایی مختلف تأمین گردد. از جمله این اسیدهای آمینه تریپتوفان و لیزین است و تخم هندوانه سرشار از آرژنین، لیزین، تریپتوفان و گلوتامین اسید می باشد.

آرژنین اسیدآمینه ای است که سلامت جنسی در مردان را به همراه دارد. در ضمن مصرف هندوانه و تخم هندوانه تولید اسپرم را تحریک می کند. همچنین آرژنین از باریک شدن رگهای خونی جلوگیری می کند بنابراین برای تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار مؤثر است.

چربی

چربی موجود در این دانه ها، 400 کالری از کل انرژی دانه ها را تأمین می کند. در حقیقت چربی موجود در 100 گرم تخمه هندوانه 80 درصد از نیاز روزانه به چربی را برآورده می سازد.

موادمعدنی

تخمه هندوانه سرشار از منیزیوم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است.

تخمه هندوانه به دلیل اینکه سرشار از منیزیوم می باشد. به منظور پیشگیری از التهاب های پوستی، خراشها و زخم ها کاربرد دارد و همچنین منیزیوم موجود در تخمه هندوانه برای عملکرد صحیح قلب، فشار خون نرمال، عملکرد صحیح سیستم ایمنی، جلوگیری از گرفتگی عضلات، متابولیسم انرژی و .. کاربرد دارد.

روی ماده معدنی دیگری است که در تخمه هندوانه به وفور یافت می شود و باعث رشد سلولی و تولد دوباره پوست می شود. روی، تولید چربی در پوست را کنترل می کند و برای جوش و سایر اختلالات پوستی نیز مفید است.

ویتامین

تخمه هندوانه سرشار از تیامین(B1) ، ریبوفلاوین(B2) ، نیاسین(B3) ، پانتوتنیک اسید(B5) ، پیریدوکسین(B6)  و فولات می باشد.

فواید
  • تخمه هندوانه به دلیل سرشار بودن از منیزیوم و اثرات متعددی که این ریز مغذی بر تنظیم متابولیسم کربوهیدرات ها و قند ها دارد، منجر به کنترل قند خون در دیابتی ها می شود.
  • این تخمه باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود. زیرا سرشار از نیاسین می باشد و 100 گرم از تخمه هندوانه 19 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را تأمین می کند که سیستم عصبی را محافظت می نماید.
  • دفع ادرار به وسیله این تخمه ها تسهیل می شود و به منظور بهبود عملکرد کلیه ها و دستگاه ادراری می توان از تخمه هندوانه استفاده کرد. تخمه هندوانه به خاطر اثرات دیورتیک، دفع آب از بدن را تسهیل می کند و دفع اوره را القا می نماید. در نتیجه بدن را از اثرات سمی اوره در امان می دارد.
  • تخمه هندوانه در تنظیم فعالیت دستگاه گوارش مفید می باشد و به منظور بهبود اختلالات روده ای کاربرد دارد.