خیار
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
خیار - با پوست
%DV*
انرژی 15 KCal 1%
کربوهیدرات 3.63 gr 1.2%
چربی 0.11 gr 0.2%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0.65 gr 1.3%
فیبر خوراکی 0.5 gr 2%
سدیم 2 mg 0.1%
پتاسیم 147 mg 4.2%
آهن 0.28 mg 1.6%
کلسیم 16 mg 1.6%
منیزیم 13 mg 3.3%
ویتامین A 105 IU 2.1%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 2.8 mg 4.7%
ویتامین B6 0.04 mg 2%
فولات 7 µg 1.8%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

خیار

خیار گیاهی است از تیره کدوئیان است و بومی کشور هند است که اقسام گوناگونی دارد. میوه اش درشت و سبز یا سفید رنگ است و آن را خام می خورند بوته آن مانند بوته خربزه است. 90 درصد حجم خیار آب است و این میوه قدرت حفظ آب را دارد و بنابراین محتوای داخل آن نسبت به بیرون آن 20 درجه خنک تر است.

خیار دارای مواد ازته و هیدروکربنه و مواد گوگردی و کمی چربی، دارای املاحی از قبیل منگنز، کربنات کلسیم، سلولز است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
فواید
  • خیار، مفید برای دیابتی ها
  • خیار برای لاغری و کاهش وزن

مقدار بالای آب (95%  حجم خیار را آب تشکیل می دهد) و مواد معدنی و همچنین کالری کم خیار (هر 100 گرم خیار تنها 13 کالری دارد که جزء کم کالری ترین خوراکی ها محسوب می شود) آن را برای رژیم های لاغری مناسب ساخته است. همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارد که در افزایش احساس سیری نقش داشته و جذب ریز مغذی ها را تسهیل کرده و برای بهبود روند هضم غذا و دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسیار لازم است. علاوه بر این خواص مدر و ضد التهاب خیار به کاهش احتباس آب در بافتهای بدن کمک می کند تا تورم کاهش یابد و کاهش وزن تسهیل شود.

  • بهبود گوارش و رفع یبوست با خیار

خیار سرشار از آب و فیبر است، آب و فیبر مهمترین عناصر برای برخورداری از فرایند هضم سالم مواد غذایی هستند. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث دفع سموم موجود در سیستم گوارش و هضم بهتر غذا می شود.

  • تأثیر مصرف خیار در حفظ سلامت مغز

خیار حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که به نظر می رسد نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کند. فیستین در بهبود حافظه و حفاظت از سلولهای عصبی در برابر زوال ناشی از افزایش سن مؤثر است.

  • آبرسانی به بدن و رفع تشنگی

از آنجائیکه بیش از نیمی از بدن انسان را آب تشکیل می دهد. دریافت آب کافی برای عملکرد طبیعی سیستم های مختلف بدن ضروری است. آب همچنین برای تشکیل بزاق و خنک کردن بدن از طریق تعریق بسیار مهم است. کم بودن میزان آب دریافتی می تواند منجر به کم آبی بدن و در موارد حاد موجب بروز خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی می شود.

با توجه به اینکه حدود 96 درصد وزن خیار را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل باید آبرسانی به بدن و پیشگیری از کم آبی را از جمله خواص خیار دانست.

  • خواص خیار در کاهش کلسترول خون

بسیاری از تحقیقات ثابت می کنند که گوشت خیار حاوی استرول است که برای کاهش کلسترول بد خون بسیار مفید می باشد.

  • خواص ضد سرطانی خیار

خیار سرشار از پلی فنولهاست که این آنتی اکسیدانها ارتباط مستقیمی با کاهش ابتلا به سرطانهای سینه، رحم، تخمدان و پروستات دارند.

  • خیار مفید برای سلامت مفاصل و بهبود نقرس

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. این خوراکی می تواند به تقویت غضروف ها کمک کند و مانع از دردهای ناشی از آرتریت شود.

  • کمک به دفع مواد زائد بدن

خیار حاوی حدود 95 درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار مواد زائد بدن را دفع می کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.

  • خیار سرشار از ویتامین C

خیار سرشار از ویتامین C می باشد. ویتامین C یکی از مواد آنتی اکسیدانی است که از بدن ما در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری های ناشی از آسیب های سلولی را کاهش می دهد. ویتامین C در بدن انسان کارکردهای مختلفی دارد، از جمله در ساخت کلاژن و عملکرد مغز مؤثر بوده و به استفاده بدن از چربی ها کمک می کند.

  • خیار منبع ویتامین K

ویتامین K همانند ویتامین A در ساخت استخوانها و دیگر بافتهای بدن نقش دارد. البته ویتامین K بیشتر مسئول ساخت برخی پروتئین ها که کبد برای لخته نمودن خون به آنها نیاز دارد می باشد و این موضوع به خصوص برای افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند اهمیت دارد چرا که سبب می گردد تا در این افراد به هنگام بروز زخم یا جراحت، پس از چند لحظه خون منعقد شده و خونریزی متوقف گردد. نکته جالب در خصوص خیار این است که حدود نیمی از کل ویتامین K موجود در خیار در پوست آن ذخیره شده است. به همین دلیل برای برخورداری از این خاصیت خیار در تأمین ویتامین K مورد نیاز بدن، بهتر است خیار با پوست مصرف شود.

  • برخورداری از پتاسیم

در هر 100 گرم خیار 150 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. پتاسیم در فرایند سوخت و ساز در بدن اصطلاحاً متابولیسم نقش دارد. همچنین در تشکیل بافت های ماهیچه ای و عضلانی مفید و مؤثر است. از سوی دیگر وجود مقدار کافی پتاسیم برای عملکرد طبیعی قلب (از لحاظ الکتریکی) مهم است. نکته دیگر در خصوص خواص خیار که از پتاسیم موجود در آن ناشی می شود آن است که رژیم غذایی که از لحاظ پتاسیم غنی باشد از بروز فشار خون بالا پیشگیری می کند.

  • مقابله با پیری پوست

با افزاش سن، میزان آنتی اکسیدان تولید شده در پوست برای مبارزه با چین و چروک و آسیب های ناشی از نور خورشید کمتر می شود. علی رغم کاهش قدرت تولید، اما پوست همچنان توانایی جذب آنتی اکسیدانها را دارد. خیار به دلیل برخورداری از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد به پر کردن جای خالی بعضی از آنتی اکسیدانهای پوست کمک می کند. خیار همچنین حاوی ترکیباتی مانند کوکومرین و کوکوربیتاسین است که با بروز التهاب و علائم افزایش سن مقابله می کنند. برای استفاده از خواص خیار در پیشگیری از پیری زودرس می توانید ماسک صورت خیار و آلوئه ورا را امتحان کنید.

  • خواص خیار برای رفع پف زیر چشم و سیاهی دور چشم

خیار سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با سیاهی دور چشم مقابله می کند. برای این منظور کافی است روی هر چشم به مدت 20 دقیقه یک برش حلقوی خیار قرار دهید.

  • خیار برای رفع چین و چروک پوست

خیار منبع سیلیس است. سیلیس به عنوان پیش ساز کلاژن می تواند به مقابله با چین و چروک پوست کمک کند.

تقویت سلولهای پوست و آبرسانی مناسب به آنها از مهم ترین توصیه های متخصصان زیبایی برای پیشگیری و درمان چین و چروک عمیق پوست است. خیار علاوه بر آبرسانی به پوست، حاوی ویتامین B5 است که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.