بادام هندی
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
بادام هندی - خام
%DV*
انرژی 553 KCal 28%
کربوهیدرات 30.19 gr 10.1%
چربی 43.85 gr 67.5%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 18.22 gr 36.4%
فیبر خوراکی 3.3 gr 13.2%
سدیم 12 mg 0.5%
پتاسیم 660 mg 18.9%
آهن 6.68 mg 37.1%
کلسیم 37 mg 3.7%
منیزیم 292 mg 73%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0.5 mg 0.8%
ویتامین B6 0.42 mg 21%
فولات 25 µg 6.3%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

بادام هندی

بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه سبز است این درخت می تواند تا 14 متر رشد کند. دانه آجیلی بادام هندی برخلاف سایر دانه های آجیلی، حاوی نشاسته به میزان 10 درصد وزن خویش است. این موضوع باعث می شود که با جذب آب بتوانید باعث تغلیظ سوپ و آبگوشت و دسرهای سنتی حاوی شیر شود. بادام هندی سرشار از کالری است، به طوری که یکصد گرم از آجیل بادام هندی حاوی 553 کیلو کالری انرژی است.

دانه های بادام هندی را در حالت نارس و زمانی هم که پوسته اش کاملاً سخت شده و سبز است، برداشت می کنند. در این حالت، پوسته بذر نسبتاً نرم است و آن را با چاقو بریده، مغز میوه را خارج می سازند. البته آنها در این حالت هم برای پوست بدن سوزش آور هستند، از این رو در همه مراحل باید از دستکش استفاده شود. مغزهای نارس را برای مدتی در آب زردچوبه می خیسانند تا آثار مضر از بین برود. چنین دانه هایی را در مناطقی از هندوستان همراه با نارگیل رنده شده و سبزیجات و فلفل تند مصرف می کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین

پروتئین بادام هندی حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن از قبیل لوسین، ایزولوسین، والین، ترئونین، تریپتوفان و میتونین می باشد.

چربی

بادام هندی نه تنها مقدار چربی کمتری نسبت به بیشتر مغزهای گیاهی دارد بلکه تقریباً 82 درصد از چربی های آن اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. علاوه بر آن 66 درصد از این اسیدهای چرب اشباع نشده چربی های اشباع نشده تک پیوندی (اسید اولئیک) محافظت کننده از قلب هستند، مشابه چربی هایی که در روغن زیتون وجود دارد. مطالعاتی که بر روی بیماران دیابتی انجام شده است نشان می دهد که چربی های اشباع نشده تک پیوندی وقتی به رژیم کم چرب اضافه شوند می توانند به کاهش میزان بالاتری تری گلیسرید کمک کنند.

موادمعدنی

این مغز لذیذ لوبیایی شکل، سرشار از املاح معدنی مس، منیزیوم، فسفر، روی است یکی از ویژگی های بادام هندی مس فراوان آن است. مس به همراه آهن نقش مهمی در ساخت هموگلوبین داشته و از کم خونی جلوگیری می کند. این عنصر در حذف رادیکالهای مضر بدن مؤثر بوده و نقش اساسی در تشکیل غلاف ملین سلولهای عصبی داشته و در تشکیل رنگدانه های ملانین پوست و مو نقش مهمی ایفا می کند.

از دیگر مزایای بادام هندی منیزیوم آن است. منیزیوم می تواند با تنظیم فشار خون از سکته های قلبی بکاهد و برای سلامتی استخوانها مفید باشد. منیزیوم با متعادل کردن مقدار کلسیم به کشش ماهیچه ها کمک می کند. اگر منیزیوم به میزان کافی دریافت نشود، کلسیم می تواند آزادانه وارد سلول های عصبی شده و بیش از حد فعال شود و باعث انقباض بیش از حد عضلات گردد.

همچنین منیزیوم موجود در بادام هندی، می تواند از اختلالات خواب در دوران یائسگی و از حملات سردردهای میگرنی بکاهد.

ویتامین

بادام هندی سرشار از ویتامین های E ,A  و K می باشد.

فواید
  • پیشگیری از سرطان. مصرف بادام هندی و تخمه آفتابگردان برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان مفید است. پیروآنتوسیانیدین و مس موجود در بادام هندی با سرطان به خوبی مبارزه می کند.
  • سلامت قلب. بادام هندی سرشار از ویتامین K است این خاصیت بادام هندی باعث می شود تا ویتامین K موجود در این آجیل انعقاد خون را تنظیم کند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های کرونری قلب در هفته چهار بار به میزان یک مشت بادام هندی مصرف شود.
  • کاهش فشارخون بالا. بادام هندی فشار خون بالا را کاهش می دهد و علاوه بر این منیزیوم موجود در بادام هندی فشار خون را تنظیم می کند و خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می دهد.
  • سلامت استخوانها. کلسیم برای سلامت استخوانها مفید و ضروری است ولی جالب است که بدانید منیزیوم نیز برای حفظ سلامت استخوانها نقش مهمی دارد و حدود 2/3 از منیزیوم موجود در بدن در درون استخوانها یافت می شود. وجود منیزیوم برای متابولیسم کلسیم در بدن ضروری است و کلسیم موجود در بدن برای انقباض عضلانی و منیزیوم نیز برای انبساط عضلانی مفید است. در نتیجه از جمله خواص درمانی بادام هندی می توان به نقش آن در سلامت استخوانها اشاره کرد.
  • پیشگیری از سنگ صفرا. مصرف روزانه 30 گرم بادام هندی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را 25 درصد کاهش می دهد بنابراین بهتر است در برنامه غذایی روزانه خود بادام هندی را قرار دهید.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی بادام هندی. مس موجود در بادام هندی از اجزای مهم آنزیم های بدن محسوب می شود و در فرایند فیزیولوژیکی بدن نیز شرکت می کند. همچنین مس برای تولید ملانین و پرورش استخوانها و بافتهای بدن مفید و ضروری می باشد.
  • سلامت دندان و لثه ها. منیزیوم موجود در بادام هندی برای سلامت دندانها و داشتن لثه های قوی مفید است.
مضرات

آلرژی غذایی از جمله مضرات بادام هندی است و ممکن است این آلرژی ها به شکل خارش، تورم لب و گرگرفتگی بدن ظاهر می شوند. همچنین مصرف بادام هندی ممکن است باعث خستگی و افسردگی شود.

بادام هندی حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از اگزالات است. مطالعات نشان داده است تجمع این مواد در بدن می تواند منجر به کریستاله شدن آنها و در نتیجه ایجاد مشکل شود.