گروه    "سبزیجات، گیاهان و ادویه جات"
نمک طعام
انتخاب اندازه یا وزن :
وزن (گرم):
ارزش تغذیه ای در   [100]   گرم :
نمک طعام
%DV*
انرژی 0 KCal 0%
کربوهیدرات 0 gr 0%
چربی 0 gr 0%
کلسترول 0 mg 0%
پروتئین 0 gr 0%
فیبر خوراکی 0 gr 0%
سدیم 38758 mg 1614.9%
پتاسیم 8 mg 0.2%
آهن 0.33 mg 1.8%
کلسیم 24 mg 2.4%
منیزیم 1 mg 0.3%
ویتامین A 0 IU 0%
ویتامین D 0 µg 0%
ویتامین C 0 mg 0%
ویتامین B6 0 mg 0%
فولات 0 µg 0%
ویتامین B12 0 µg 0%

*Daily Value: نیاز روزانه، درصد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 Kcal و برای افراد بزرگسال، تنظیم گردیده. مقادیر واقعی ممکن است، بسته به نیازهای افراد (بخصوص در زنان باردار و یا شیرده)، متفاوت باشد.

نمک طعام

نمک طعام از سدیم و کلر ساخته شده است ومحلول در آب است و از مهمترین املاحی است که در خوراک روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته نشین ها و رسوبها همچنین چین خوردگی ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت نیز می باشد. نمک خوراکی مانند دیگر نمکها ترکیب یونی است. عناصر این ترکیب یونی در نمک خوراکی، سدیم و کلر هستند. با ورود ناخالصی به بلورهالیت یا نمک خوراکی، این کانی به رنگهای گوناگون در می آید.

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد خوراکی در بدن، جابجایی پیامهای عصبی و کارکرد درست ماهیچه هاست. اما ثابت شده است که مصرف زیاد نمک موجب افزایش فشار خون می شود، به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهد. سازمان بهداشت جهانی، میزان مصرف روزانه نمک را 5 گرم اعلام کرده است. اغلب مواد غذایی نمک دارند، مقدار نمک مجازی که از طریق رژیم غذایی وارد بدن یک فرد بالغ و سالم می شود تقریباً برابر با 3.5 گرم یا 3500 میلی گرم در روز است.

از آنجا که کمبود ید در رژیم غذایی انسان موجب بیماری های گوناگون مانند گواتر می شود، معمولاً به نمک خوراکی تصفیه شده، یدات پتاسیم نیز اضافه می کنند تا مصرف کنندگان از آن بهره مند شوند و مقدار نیاز روزانه ید را دریافت کنند. نمکهای تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند. برای حفظ ید در نمک یددار، باید نمک را در مدت کمتر از یکسال از تاریخ تولید مصرف کرد و آنرا دور از نور و رطوبت و در ظرفهای دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای تیره نگهداری کرد. همچنین هنگام پخت غذا، بهتر است نمک در انتهای پخت اضافه شود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

منابع اضلی نمک

بخش عمده نمک مصرفی از غذاهای فراوری شده بدست می آید و فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا اضافه می کنیم. انواع سس های فرآوری شده و چاشنی ها، کنسروها، سوسیس و کالباس، انواع پنیرها، انواع غذاهای آماده، غلات صبحانه، انواع نانها و کیک های صنعتی و انواع ترشی ها از منابع اصلی ورود نمک به بدن هستند.

با وجود اینکه ایرانی ها سه برابر حداکثر مجاز مصرف نمک در روز را استفاده می کنند ولی کیفیت نمک دریافتی شان بسیار پایین است. بطوریکه کشور ایران، روی کمربند کمبود ید قرار دارد. البته هدف از این مسئله به معنای آن نیست که ما افراد را به مصرف نمک بیشتر ترغیب کنیم بلکه توصیه می شود مردم از نمک ید دار تصفیه در حداقل مقدار استفاده کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
مضرات

در صورتیکه نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تأمین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشار خون بروز بیماری های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و آسم و ... نیز بر سلامت دارند.

سرطان معده

کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می دهد.

آسم

مصرف نمک زیاد، شرایط آسم را تشدید می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که کاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری مؤثر و مفید است.

نگهداری مایعات بدن

مصرف نمک زیاد، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود. کاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود 2 لیتر از مایعات بدن را کاهش می دهد.

سکته های قلبی

مقدار مصرف نمک با میزان شیوع سکته قلبی در جامعه مرتبط است. علاوه بر اینکه نمک باعث افزایش فشار خون می شود، به نظر می رسد به طور مستقیم و بدون اینکه اثری بر فشار خون داشته باشد، باعث سکته قلبی نیز می شود.

پوکی استخوان

نمک زیاد، کلسیم را از استخوانها جدا می کند و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوانها به راحتی می شکنند. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.