سرگرمی ها و فعالیت های پر تحرک و کاهش خطر سکته های مغزی و قلبی

کاهش 30 درصدی خطر بروز سکته های مغزی

یک روش مفرح که به نحو چشمگیری به افزایش میزان سلامتی کمک می کند:

بر طبق نتایج حاصل از تحقیق جدید انجام گرفته از سوی نشریه پزشکی - ورزشی بریتانیا1 انجام کارهایی نظیر: باغبانی، یا هر سرگرمی دیگری که منجر به ایجاد هیجان در شما می شود، می تواند باعث کاهش حدودا 30 درصد از خطرات مرتبط با بروز حملات قلبی و مغزی شود.

مولفان این بررسی، پس از پیگیری 12.5 ساله عادات روزانه و وضعیت سلامتی 4000 فرد بزرگسال، به این نکته دست یافتند که خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی در آن دسته از افرادی که از بالاترین میزان فعالیت های بدنی برخوردار بودند به ترتیب به میزان  30%و 27% کاهش یافته بود.

در حالیکه تمرینات سنتی نظیر شنا یا وزنه برداری نقش عمده ای در کاهش وزن و چربی دور کمر و بهتر شدن وضعیت خون داشت، آن دسته از افرادی که در فعالیت هایی نظیر باغبانی یا تعمیرات خانه شرکت کرده بودند نیز به همان میزان از تندرستی بالایی برخوردار بودند.

بهترین نتیجه تحقیق مذکور چیست؟ به گفته محققان تحقیق، به منظور دستیابی به سطح مطلوبی از تندرستی، انجام منظم تمرینات ضرورتی ندارد. مادامی که دست از تنبلی بکشید و در طول روز فعال باشید (نصب و تعویض لامپ ها، جمع آوری برگ های درختان یا رنگ کردن اتاقی که همیشه از انجام آن طفره رفته اید) می توانید از مزایای فعالیت های فیزیکی بهره مند شوید. تنها می بایست مراقب باشید تا بیش از حد بر میزان فعالیت های خود اتکا نکنید، چرا که بر طبق یافته های بررسی دیگری که به تازگی به انجام رسیده است اتکا صرف به انجام کارهای خانه با هدف حفظ وزن منجر به کاهش وزن نمی شود.

صرفنظر از تمامی کارهایی که انجام می دهید، بهتر است مدت زمان استراحت خود را محدود کنید. محققان با استناد به چندین تحقیق، که به بررسی رابطه میان سبک زندگی کم تحرک و نتایج نامطلوب تندرستی پرداخته اند، چنین اظهار می کنند که حتی آن دسته از افراد بزرگسالی که بطور منظم به انجام تمرینات ورزشی می پردازند نیز در صورتی که زمان باقیمانده خود را صرفا به استراحت اختصاص دهند، در معرض خطر قرار خواهند داشت. نبود یا کاهش انقباضات عضلانی که بواسطه نشستن و عدم تحرک بوجود می آید، باعث مختل شدن عملکرد غدد درونریز شده و منجر به بروز اختلالاتی در عملکرد ارگان ها و بافت های بدن می شود.

 

 1 British Journal of Sports Medicine