آیا مصرف روغن های گیاهی برای سلامتی قلب مضر است؟

برطبق نتایج تحقیقات، برخی از روغن های گیاهی می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شوند!

اولین توصیه در تمامی کتاب های راهنمای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، جایگزینی چربی های اشباع شده، که باعث انسداد عروق کرونر می شوند با چربی های غیر اشباع است. اما الزاما نه همه چربی های غیر اشباع؛ بر اساس یک تحقیق جدید، چه بسا برخی از آنها می توانند آسیب هایی را به عملکرد قلب وارد کنند.

علیرغم اینکه، چربی های غیر اشباع چند گانه می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند، با این وجود، آنالیز جدید بیش از 20 تحقیق که از سوی مجله انجمن پزشکی کانادا1 انجام شده است نشان می دهد که برخی از این چربی ها حتی می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای عروق کرونری شوند. 

اما صبر کنید! ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که، مگر کلسترول بالا علت ابتلا به بیماری های قلبی نیست؟ پاسخ این سوال تا اندازه ای مثبت است. با این وجود فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند. بر طبق اظهارات دکتر ریچارد بزینت، مولف پژوهش، استاد علوم تغذیه در دانشگاه تورنتو، چندین فاکتور وجود دارند که می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شوند که از آن جمله می توان به دیابت، چاقی، التهاب و استرس اکسیداتیو اشاره کرد. همچنین با توجه به یافته های موجود، برخی از چربی های غیر اشباع چند گانه این توانایی را دارند که به شکل نسبتا آسانی در بدن اکسیده شوند، بویژه آن دسته از چربی هایی که شامل مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6، نظیر ذرت و روغن گلرنگ (کاجیره) هستند. (در مقایسه با سایر گونه ها نظیر: روغن کلزا یا کانولا و سویا که به شکل عمده ای از اسید های چرب امگا 3 تشکیل شده اند و به سادگی نیز اکسید نمی شوند).

ولی آنچه که نباید فراموش شود این است که اسید های چرب امگا 6 نیز همانند امگا 3، بسیار حیاتی محسوب می شوند، و این بدین معنی است که این مواد در بدن تولید نمی شوند و می بایست از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن شوند. مشکل زمانی بوجود می آید که مقادیر زیادی امگا 6 مصرف می شود (دریافت مقادیر بالایی از امگا 6 کار آسانی است، چرا که مواد غذایی فراوری شده نظیر غلات، نوشیدنی های انرژی زا، بیسکویت شور، مواد غذایی منجمد و ...، حتی آنهایی که سالم محسوب می شوند، شامل مقادیر بسیار زیادی از امگا 6 می باشند). به توصیه کارشناسان نسبت مصرف امگا 6 به امگا 3 می بایست10  به 1 یا 5 به 1 باشد. با این وجود در اکثریت افراد، این نسبت نزدیک به 20 به 1 می باشد.

ایجاد تعادل در میان این نسبت ها، به معنی مصرف بیشتر چربی های حاوی امگا 3 و کاهش مصرف چربی های حاوی امگا 6 می باشد. به گفته دکتر بزینت، روغن هایی که حاوی سطح بالاتری از امگا 3 هستند، در تحقیقات، تاثیرات محافظتی بیشتری را در ارتباط با بیماری های قلبی کرونری از خود نشان داده اند و بالعکس روغن های فاقد امگا 3، منجر به افزایش خطرات احتمالی شدند.

در مورد روغن های گیاهی این امر به معنای ترجیح روغن کلزا (کانولا) یا سویا بر روغن ذرت و گلرنگ می باشد. (سعی کنید تا همیشه گونه های طبیعی را انتخاب کنید، چرا که اغلب روغن های سویا و کانولا حاوی GMO می باشند). روغن زیتون نیز انتخاب عاقلانه ای محسوب می شود، چرا که چربی های تک غیر اشباع موجود در این روغن، از اسیدهای چرب نوع سوم، یعنی امگا 9، تشکیل شده اند و تاثیری را بر نسبت امگا 6 به امگا 3 نخواهد داشت.

 

1Canadian Medical Association Journal