10 شیوه که تنها در عرض 5 دقیقه می تواند روز شما را بهتر کند

فقط 5 دقیقه. اگرچه 5 دقیقه زمان بسیار کوتاهی است. با این وجود همین مدت زمان کم برای انجام کارهایی که می توانند منجر به بهتر شدن روز شما شوند کافی است.

صرف 5 دقیقه برای انجام کارهایی که به ذکر آنها خواهیم پرداخت، بازدهی زیادی را در سرمایه گذاری زمانی شما خواهد داشت.

بنابراین 5 دقیقه وقت بگذارید و یکی از 10 روش ساده کاهش استرس، تقویت روحیه و کسب انرژی بیشتر را امتحان کنید. بهره گیری از این روش ها می تواند انگیزه بیشتری از آنچه که برای مقابله با چالش روزانه به آن نیازمندید را در اختیار شما قرار دهد.

 

تخت خود را مرتب کنید

انجام این کار هیچ ارتباطی به وسواس مرتبط با تمیزی و مرتب بودن ندارد، بلکه این کار تنها یک آیین کوچک است که به شما کمک می کند تا محیط آرامی را در اتاق خواب خود ایجاد کنید. یک اتاق خواب آرامش بخش، جزیی از بهداشت خواب محسوب می شود، عادات کوچکی که به بهتر خوابیدن شما کمک می کنند. گرِچن روبین در کتاب خود با عنوان "پروژه شادی" مرتب کردن تخت خواب در قالب یک عادت روزانه را توصیه می کند. این کار را به عنوان نخستین کار روزانه انجام دهید، خواهید دید که حداقل در مورد انجام این کار در باقی روز هیچ نگرانی نخواهید داشت.

 

 خوراک مختصری را به عنوان میان وعده برای خود آماده کنید

قبل از خارج شدن از خانه، میان وعده سالمی را برای بردن به محیط کار با خود آماده کنید. چنین میان وعده ای می تواند شامل میوه، آجیل بدون نمک، پنیر و یا ماست کم چرب باشد. به هنگام احساس گرسنگی در ساعات بعد ازظهر می توانید از این خوراک استفاده کنید.

 

میز کار خود را مرتب کنید

 از کاغذهای پخش و پلا شده گرفته تا لیوان های قهوه واژگون و ریخته شده، همگی می توانند باعث کاهش تمرکز و بهره وری شوند. با مرتب کردن محیط بیرونی احساس نظم بیشتری به شما دست خواهد داد و تمرکز بیشتری بر کاری که انجام می دهید خواهید داشت.

 

صدای موسیقی را بلند کنید

 بر طبق یافته های چندین تحقیق، گوش کردن به موسیقی می تواند باعث پایین آمدن فشار خون، کاهش استرس و آرامش روانی شود. موسیقی خوب قدرت تغییر نگرش های شما را دارد. بنابراین صدای دستگاه پخش MP3 خود را باز کنید و لیستی از آهنگ هایی که شما را به لبخند زدن وا می دارند را در آن ایجاد کنید. چه در حال کار باشید و یا کار خود را به اتمام رسانده باشید، مادامیکه صدای موسیقی را تا حد انفجار بالا نبرید (انجام این کار برای شنوایی مضر است)، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند هیچ خطری ندارد و یکی از شیوه های سالم و ایمن برای لذت بخش تر کردن طول روز محسوب می شود.

 

از رایحه های ضد استرس غافل نشوید، مانند بوی لیمو

برای اجرای یک ترفند ضد استرس که بسیار سریع عمل می کند به حسی رجوع کنید که ارزش چندانی برای آن قائل نیستید: حس بویایی! محققان ژاپنی به این حقیقت دست یافتند که لینالول linalool، ماده ای که در لیمو وجود دارد، می تواند باعث کم شدن واکنش استرسی کلاسیک یعنی همان واکنش «فرار یا مبارزه» شود. آیا از لیمو خوشتان نمی آید؟ در این صورت می توانید ریحان، سرو کوهی یا اسطو خودوس را امتحان کنید. براساس یافته ها عطر موجود در سبزیجات ذکر شده نیز می توانند باعث کم شدن استرس شوند.

 

حرکات کششی انجام دهید

 برای انجام این کار هیچ نیازی به پوشیدن شلوار مخصوص یوگا یا خم و راست کردن کل بدن نیست. تنها انجام چند حرکت ساده نیز می تواند تاثیر خود را داشته باشد. بازوهای خود را به سمت بالا بکشید، شانه های خود را دوبار بالا و پایین ببرید.

همچنانکه با نیم تنه خود در برابر دیوار تکیه داده اید ساق پای خود را دراز کنید.

آرام باشید و بیش از حد چنین حرکاتی را انجام ندهید. انجام حرکات کششی می تواند به بهتر شدن جریان خون و انعطاف پذیری بیشتر کمک کنند و باعث کاهش پدیده انقباض ماهیچه ای شوند که معمولاً در اثر استرس به وجود می آید.

 

مراقبه (مدیتیشن) کنید

 انجام این کار بسیار آسانتر از آنچه که تصور می کنید می باشد. در حالت راحت (بر روی صندلی یا زمین) مستقر شوید. سپس به مدت چند دقیقه، ترتیب نفس خود را دنبال کنید: دم- بازدم، دم- بازدم. در این هنگام تمامی تفکرات در ذهن شما انباشته خواهند شد، هیچ اشکالی ندارد. فقط اجازه دهید تا تمامی تفکرات در ذهنتان به حالت معلق بمانند و دوباره تمامی توجه خود را بر تنفّس خود متمرکز سازید. انجام روزانه مدیتیشن، حتی برای چند دقیقه کوتاه، می تواند باعث مهار استرس شود.

 

یک دفتر یادداشت مخصوص تشکر داشته باشید

هر روز برای نوشتن چیزهایی که نسبت به آنها شاکر هستید (بزرگ یا کوچک) وقت بگذارید. ابراز خشم نسبت به هوا، ترافیک یا گرفتاری های شغلی کار بسیار آسانی است، ولی شکایت و گله گذاری باعث بوجود آمدن انرژی های منفی می شود. شاکر بودن نسبت به آنچه که دارید باعث می شود که قدر تمامی نکات و جنبه های مثبت زندگی را بدانید.

 

تمامی لوازم برقی را خاموش کنید

 استراحت کوتاهی کنید و برای مدتی کوتاه از کار با تمامی ابزار خود دست بکشید. خیره شدن به صفحه های مانیتور و لوازم برقی در طول روز می تواند باعث کاهش و تحلیل انرژی شده و شما را به عدم فعالیت و تنبلی تشویق کند. بنابراین هر از چند گاهی دست از کار با لوازم برقی بکشید. بویژه انجام این کار برای آرام شدن و تمدّد اعصاب پیش از خواب بسیار مهم است. صِرف اینکه دنیا دائما در حال تکاپو و جریان است دلیل نمی شود که شما نیز مدام در حال کار و فعالیت باشید.

 

کارها را اولویت بندی کنید

به خودتان بقبولانید که نمی توانید تمامی کارها را با هم انجام دهید. بلکه در عوض می توانید از طریق الویت بندی کارها، تمامی کارها را به ترتیب به اتمام برسانید و بدین ترتیب احساس رضایت بیشتری نیز داشته باشید. بنابرای فهرستی از کارهاییکه می بایست انجام دهید را بنویسید و در میان آنها، کارهای پر اهمیت، کارهایی که برای  انجام آنها وقت دارید و آنچه که می توانید از انجام آن صرفنظر کنید را تعیین کنید. کار خود را با انجام آنچه که در اولویت قرار دارد آغاز کنید، بدین ترتیب کم کم تمامی کارهای فهرست شده را به اتمام خواهید رساند و به قسمت های پایانی لیست خواهید رسید.