آیا یوگا همه آن چیزی است که نیاز دارید؟

با توجه به یافته های یک تحقیق جدید، ورزش یوگا هم از ورزشهای ایروبیک (هوازی) است و هم یکی از بهترین شیوه ها برای کاهش وزن و تناسب اندام می باشد.

سالهاست که ورزشهای ایروبیک - تمریناتی که باعث افزایش ضربان قلب و میزان تنفس می شوند، نظیر دو یا دوچرخه سواری- بر حسب مزایایی که برای سلامتی دارند از سوی محققان در قالب یک نظام طلایی ترویج می شوند. از میان مزایای متعدد ورزشهای ایروبیک (هوازی) می توان به موارد زیر اشاره کرد: کسب انرژی بیشتر، خلق و خوی بهتر، کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها، خواب بهتر، تفکر بهتر، روابط جنسی بهتر و... .

با این وجود، با توجه به نتایج بدست آمده، نوعی دیگر از تمرینات نیز وجود دارد که از فواید بیشتری برخوردار می باشد: یوگا. یوگا فواید زیادی برای سلامتی دارد و به احتمال زیاد بهترین مزیت آن کاهش وزن می باشد.

جزئیات: محققان دانشکده پرستاری دانشگاه مریلند تحلیلی تطبیقی از 81 مطالعه انجام گرفته در ارتباط با مزایای ورزش یوگا و تمرینات هوازی را به انتشار رساندند. محققان به این نکته پی بردند که انجام یوگا می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس داشته باشد. این یافته ممکن است برای افرادی که یوگا کار می کنند چندان جالب نباشد، با این وجود، منافع بسیار زیادی که انجام یوگا برای سلامتی دارد – حتی بیشتر از مزایای انجام تمرینات هوازی – می تواند برای افراد سرسخت و محافظه کار نیز جالب و شگفت انگیز باشد. محققان به این نکته پی بردند که تاثیر یوگا در پارامترهای سلامتی ذکر شده در ذیل بسیار بیشتر از انجام تمرینات هوازی می باشد:

تعادل بهتر

  • افزایش انعطاف پذیری و قدرت.
  • کاهش میزان درد در میان افراد مسن.
  • کاهش علایم مرتبط با یائسگی.
  • افزایش سطح انرژی روزانه.
  • و بهبود عملکردهای اجتماعی و شغلی.

 

تاثیر یوگا چیزی فراتر از انعطاف پذیر کردن و یا آرام کردن بدن می باشد.

آلیسون راس1، محقق ارشد، تائید می کند که نتایج تحقیق شگفت آور بوده است. او چنین اظهار می کند: "ما با استفاده از روش های مختلف به بررسی نتایج پرداختیم و به شیوه های مختلف و با استفاده از جداول به دسته بندی مطالعات پرداختیم (شرایط بیماری، نتایج مرتبط با سلامتی و تندرستی و...) و زمانی که آنها را به دو گروه تمرینات هوازی و یوگا تفکیک کردیم، به این نتیجه رسیدیم که عملا به کشف مهمی دست یافته ایم.

 

چنانچه می خواهید از قدرت یوگا برخوردار شوید، بهتر است موارد ذکر شده ذیل را به خاطر بسپارید:

مجبور به انتخاب نیستید: مجبور به انتخاب از میان یوگا یا تمرینات هوازی نیستند، تحقیق موجود به هیچ وجه پیشنهاد نمی کند که انجام تمرینات هوازی را کنار گذاشته و تنها به ورزش یوگا بپردازید. تمرینات هوازی همچنان در قالب تمرینی مفرح، ساده، ارزان و بسیار موثر که دربردارنده تمامی منافع مهم و حیاتی می باشد، باقی خواهد ماند. علاوه بر این فعال بودن در طول تمامی روزها و پرهیز از عدم تحرک و استراحت صرف نکته ای بسیار مهم شمرده می شود.

انتخاب یوگا یک گزینه تمرینی صحیح محسوب می شود. آنالیزهای به انجام رسیده حاکی از این نکته هستند که دیگر نمی بایست یوگا را به عنوان یک ورزش فرعی و یا ورزشی به حساب آورد که تنها مزیت آن افزایش میزان انعطاف پذیری بدن می باشد، بلکه این ورزش شایستگی آن را دارد که به همراه تمریناتی که ممکن است شناخته تر باشند، جایگاه دائمی را در حوزه سلامتی و تناسب اندام به خود اختصاص دهد. به عبارت دیگر چنانچه به یوگا علاقمند هستید و در عین حال زمان کافی را صرف انجام تمریناتی نظیر دوچرخه سواری یا کار با تردمیل نمی کنید، نمی بایست احساس کنید که چیز مهمی را از دست داده اید. به اعتقاد آلیسون راس، چنین به نظر می رسد که انجام یوگا می تواند بسیاری از مزایای فیزیکی بدست آمده از سایر تمرینات ورزشی را در اختیار قرار دهد، عملکرد یوگا، در قالب یک تمرین ورزشی و مراقبه می باشد.

یوگا می تواند یک منبع بکر و استفاده نشده برای کاهش وزن محسوب شود. راس و همکاران او در حوزه کنترل وزن و با توجه به این نکته که مکانیزم اصلی یوگا کاهش میزان استرس می باشد، به نقش قابل توجه این ورزش پی برده اند. به اعتقاد راس، شواهد حاکی از این نکته هستند که وجود استرس مزمن باعث بروز تغییراتی در رفتارهای مرتبط با مصرف مواد غذایی، از جمله افزایش دریافت مواد غذایی سرشار از شکر و چربی می شود که می تواند در نهایت منجر به ابتلا به مرض چاقی شود. از آنجایی که یوگا بسیاری از مزایایی که نوعا به تمرینات ورزشی مرتبط هستند را در اختیار می گذارد و در کاهش میزان استرس نیز بسیار موثر می باشد، از اینرو به احتمال زیاد این ورزش می تواند سلاح بسیار قدرتمندی در برابر ابتلا به مرض چاقی محسوب شود.

بهتر است افراد مبتدی کار خود را با بهره گیری از یک مربی آغاز کنند. چنانچه در نظر دارید تا انجام یوگا را امتحان کنید، مطمئن باشید ضرورتی ندارد که برای انجام این کار از قابلیت های یک آکروبات باز برخوردار باشد. با این وجود، برای شروع، بهترین شیوه رفتن به کلاس های یوگا می باشد، چرا که انجام حرکات یوگا به تنهایی و با استفاده از فیلم های آموزشی می تواند دشوار باشد. فراگیری چگونگی انجام حرکات یوگا به شکل صحیح اهمیت بسیار زیادی دارد. راس در ارتباط با تعداد جلسات چنین بیان می کند: "با توجه به مقالات علمی. می توان با برگزاری کلاس ها به شکل هفتگی (یک جلسه در طول هفته) از مزایای این ورزش بهره مند شد. با این وجود، در بسیاری از مطالعات به انجام رسیده، به تعداد جلسات بیشتری نیز اشاره شده است. بنابراین فرض این نکته که انجام بیشتر این ورزش منافع بیشتری را نیز در پی خواهد داشت منطقی تر به نظر می رسد.

 

1 Alyson Ross, MSN, RN.