اثرات منفی کار زیاد بر روی سلامت جسمی و روانی

شواهد علمی جدید نشان می دهند که عوارض خطرناک اضافه کاری می تواند بر سلامت عاطفی نیز تاثیر گذار باشد.

اضافه کاری می تواند باعث افزایش حقوق شود، اما می بایست این نکته را خاطر نشان کرد که پول زیاد همیشه هم باعث خوشحالی نمی شود! با توجه به نتایج گزارشی که اخیرا منتشر شده، 11 ساعت کار در روز می تواند باعث افزایش احتمال بروز افسردگی شود.

محققان در حدود 6 سال 2123 فرد را زیر نظر گرفتند و به این نکته پی بردند که کار روزانه 11 ساعته یا بیشتر در مقایسه با کار به اندازه ساعات کار اداری استاندارد که روزانه به مدت 7 - 8 ساعت می باشد، می تواند منجر به افزایش 2.3 تا 2.5 برابری ابتلا به افسردگی ماژور، یا افسردگی اساسی، شود.

به گفته دکتر ویرتنان، مولف ارشد تحقیق و اپیدمیولوژیست در موسسه سلامت شغلی 1Finnish، چنانچه اخیرا با حجم و تراکم کاری بسیار زیادی دست و پنجه نرم کرده اید، آیا از میزان احتمال بروز افسردگی در خود آگاهی دارید؟ بنابراین بهتر است مواظب بروز این علایم باشید: بروز تغییراتی در اشتها، اختلالات خواب، خستگی یا از دست دادن انرژی، تمرکز ضعیف یا تردید، احساس بیهودگی و هجوم اندیشه ها یا کنش های مرتبط با خودکشی به مغز.

به گفته ویرتنان، وجود سه یا تعداد بیشتری از این علایم، که حداقل به مدت دو هفته استمرار داشته باشد، به معنای ابتلای حتمی به نوع جدی از افسردگی می باشد. و برای درمان حتما نیاز به ویزیت یک روانپزشک دارید.

بنابراین فردی که دچار فشار روحی می باشد، ولی از نظر بالینی افسرده محسوب نمی شود، می بایست چه اقداماتی را انجام دهد؟ بدیهی است که نمی توان به این فرد توصیه کرد تا از شغل خود کناره گیری کند (چرا که این کار منجر به ایجاد مشکلاتی خواهد شد که یافتن راه حل برای آنها چندان هم ساده نمی باشد)، با این وجود چندین توصیه وجود دارند که پیروی از آنها می تواند منجر به اصلاح دیدگاه و نگرش به هنگام انجام اضافه کاری یا انجام کارهای طاقت فرسا شود:

  • گوش دادن به موسیقی. بر اساس نتایج یک بررسی به انتشار رسیده در مجله Nature Neuroscience، گوش دادن به موسیقی دلخواه می تواند منجر به افزایش سطح دوپامین (ماده شیمیایی که ترشح آن زمانی صورت می گیرد که فرد احساس خوبی دارد) در مغز شود. قدرت موسیقی در ایجاد حس خوب به همین جا ختم نمی شود: بررسی دیگری که از سوی دانشگاه ملی سنگاپور به انجام رسیده بود به مرور و بازبینی 17 تحقیقی پرداخت که اثرات موسیقی بر افسردگی را بررسی کرده بودند. نتایج این بازبینی نشان داد که گوش دادن به آهنگ مورد علاقه می تواند به کاهش علایم افسردگی کمک کند.
  • انجام اقداماتی محبت آمیز و غافلگیر کننده. تعریف کردن از رئیس یا بردن یک فنجان قهوه برای همکاران ممکن است به نظر کارهای پیش و پا افتاده بیایند، با این وجود چنین اقداماتی می توانند به بهتر شدن وضعیت روحی- روانی کمک کنند. در حقیقت نتایج مطالعات به انتشار رسیده در مجله طب مکمل و جایگزین2 نشان دادند که زمانی که از شرکت کنندگان خواسته شد تا به انجام 3 کار محبت آمیز، بدون نقشه و برنامه قبلی، بپردازند 94 درصد از آنان کاهش قابل ملاحظه ای را در علایم افسردگی خود نشان دادند.
  • دفع احساسات بد. سعی کنید صبح ها قبل از رفتن به سر کار سری به باشگاه بزنید. به گزارش تحقیق به انجام رسیده در دانشگاه تگزاس، انجام تمرینات ورزشی می تواند باعث رفع افسردگی در افرادی شود که قبلا دارو مصرف می کرده اند (و هنوز هم برخی از علایم افسردگی را دارند). محققان به این نکته پی بردند که 28 درصد از افرادی که در طول هفته 3 - 4 بار به باشگاه می رفته اند، و همچنین 16 درصد از افرادی که تنها 2 - 3 بار در هفته به انجام تمرینات ورزشی در باشگاه می پرداخته اند، شاهد از بین رفتن علایم افسردگی در خود بوده اند.

 

1 Marianna Virtanen, Ph.D., lead study author and an epidemiologist at the Finnish Institute of Occupational Health

2 Journal of Alternative and Complementary Medicine