ارتباط میان قرص های خواب با سرطان و مرگ

دلیلی ترسناک برای اجتناب از تجویز داروهای خواب آور

یک تحقیق جدید نشان می دهد که اغلب افراد قبل از مصرف داروها، تمایل زیادی به بهره گیری از درمانهای طبیعی دارند. یک بررسی جدید به انتشار رسیده در مجله BMJ Open، از ارتباط میان مصرف قرص های خواب، حتی مصرف گاه و بی گاه این قرص ها که Hypnotics  نامیده می شوند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان و مرگ خبر می دهند. محققان به بررسی سوابق پزشکی بیش از 10500  فردی که از قرص های خواب نظیر Ambien (Zolpidem) و Restoril (Temazepam) استفاده کرده بودند پرداختند و اقدام به مقایسه این گروه با سایر افرادی کردند که از هیچ دارویی استفاده نکرده بودند.

نتایج: احتمال بروز مرگ در آن دسته از افرادی که تنها 8 قرص را در طول سال مصرف کرده بودند در حدود 350 درصد افزایش یافته بود.

قبل از اینکه وحشت زده شوید ذکر این نکته لازم است که تحقیق مذکور عملا کشنده بودن قرص های خواب را به اثبات نرسانده است. با توجه به اظهارات مولف تحقیق، دکتر رابرت لانگر1، نمی توان از وجود یک رابطه علت و معلولی میان این 2 پدیده مطمئن بود، با این حال این نکته مشخص شده است که ارتباط قوی میان این دو وجود دارد که از بین نخواهد رفت.

چنانچه شما جزء میلیونها نفری هستید که از مشکلات خواب رنج می برید، به احتمال زیاد خواهان امتحان برخی از درمانهای طبیعی خواهید بود. پیروی از توصیه های ذکر شده در این بخش، که به تایید کارشناسان امر رسیده است، می تواند به شما کمک کند تا خواب راحت تری داشته باشید:

  • انتخاب یک زمان مشخص برای خواب و عدم تغییر آن. زمان خواب تنها برای کودکان نوپا مهم محسوب نمی شود. به گفته دکتر مایکل بروس2، متخصص خواب، خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت معین سبب عملکرد منظم ساعت بیولوژیکی بدن می شود. در حقیقت چنانچه احساس می کنید به یک ساعت زنگ دار نیاز دارید می بایست زودتر به تختخواب بروید (مایکل  در طول 20 سال گذشته، هرگز برای بیدار شدن از زنگ ساعت استفاده نکرده است!).
    چنانچه می خواهید در تعطیلات کمی دیرتربخوابید، هیچ اشکالی ندارد، اما می بایست به منظور جلوگیری از بروز اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن مطمئن شوید که در همان ساعتی بیدار خواهید شد که هر روز بیدار می شوید – و سعی کنید که میزان ساعات خواب کمتر از 6.5 ساعت نباشد.
  • به پایان رساندن تمرینات ورزشی چند ساعت قبل از رفتن به تختخواب. انجام تمرینات می تواند باعث بروز خستگی شوند، با این وجود انجام دیر وقت چنین تمریناتی می تواند روند خواب را دشوار سازد. به گفته دکتر بروس زمانی که بدن تمامی انرژی و آمادگی لازم برای انجام تمرینات را بدست می آورد، پس از انجام تمرینات نیز همچنان فعال باقی می ماند و این امر می تواند مانع خوابیدن شود. 4 ساعت قبل از رفتن به تختخواب، از انجام هر گونه تمرینی خودداری کنید. دوش گرفتن با آب گرم پس از انجام تمرینات و تقریبا 90 دقیقه قبل از رفتن به تختخواب می تواند باعث افزایش دمای مرکزی بدن شود. بازگشت دمای بدن به حالت نرمال، منجر به ترشح ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب، خواهد شد.
  • شمردن تا عدد صد. چنانچه نیمه شب از خواب بیدار شدید، می توانید شمردن اعداد یا گوسفندان را امتحان کنید! دکتر بروس، شمارش معکوس مضرب های 3 از عدد 300 را به بیماران خود توصیه می کند. انجام این کار به نظر خسته کننده می آید، اینطور نیست؟ بنابراین به احتمال زیاد در وسط این کار خوابتان خواهد برد.
  • امتحان درمانهای طبیعی. گیاهانی نظیر ریشه سنبل کوهی، گل ساعت و ماگنولیا می توانند به روند خواب بهتر کمک کنند. امکان مصرف چنین گیاهانی به همراه چای و یا در قالب مکمل ها وجود دارد. به گفته دکتر بروس، برای آن دسته از افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، مصرف مکمل ملاتونین به مقدار مجاز و مناسب می تواند بی خطر و در عین حال موثر باشد.

 

1 Robert Langer, MD.

2 Sleep specialist Michael Breus, PhD.