برای افزایش سلامتی قلب صبحانه بخورید

تحقیقات جدید نشان می دهند که زمان مصرف مواد غذایی به اندازه خود غذا و مقدار آن اهمیت دارد.

محققان آمریکایی از تعداد 26,902 مرد بین 82-45 ساله خواستند تا پرسش نامه هایی در ارتباط با آنچه که خورده بودند و زمان مصرف آن، پر کنند. سپس این محققان به بررسی 16 ساله (از سال 1992 تا سال 2008) وضعیت سلامتی این مردان پرداختند. در آغاز بررسی، هیچ یک از مردان به بیماری هایی نظیر سرطان یا بیماریهای قلبی مبتلا نبودند.

نتایج بررسی نشان داد که در آن دسته از مردانی که وعده صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف کرده بودند، خطر ابتلا به حمله قلبی یا بیماری های عروق کرونری بسیار بالا بود.

لی کاهیل1، که یکی از اعضای این تحقیق با درجه فوق دکتری در بخش تغذیه 2HSPH می باشد، در این باره می گوید:

«حذف صبحانه می تواند منجر به بروز یک یا تعداد بیشتری از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی شود، فاکتورهایی نظیر: فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت، که می توانند منجر به ابتلا به حملات قلبی شوند».

محققان بعد از آنالیز اطلاعات به این نکته دست یافتند که بروز خطر حملات قلبی و یا مرگ در اثر بیماری های عروق کرونری در مردانی که وعده صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف کرده بودند در مقایسه با گروهی که این وعده را بطور منظم در برنامه غذایی خود داشتند به میزان 27% بیشتر بود.

خوردن دیر وقت غذا در شب می تواند منجر به ابتلا به بیماریهای های قلبی شود.

 محققان به ارتباط موجود میان خوردن دیر وقت شبانه و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی پی برده اند. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کرونری در مردانی که به گفته خودشان، وعده های غذایی شبانه را در برنامه غذایی خود گنجانده بودند، در مقایسه با سایر افراد به میزان 55% بیشتر بود.

با این وجود، مولفان تحقیق مذکور، بواسطه بررسی وضعیت جسمانی تعداد اندکی که چنین وعده های غذایی را مصرف کرده بودند چنین خاطر نشان می کنند: بعید است که مساله مذکور یک نگرانی عمده در حوزه بهداشت عمومی محسوب شود.

نظریه هایی از سوی موسسه خیریه سلامت قلب3.

خانم ویکتوریا تیلور، مشاور ارشد تغذیه در موسسه خیریه قلب انگلستان در واکنش به خبرهای تحقیقاتی موجود پیرامون مزایای صبحانه چنین اظهار می کند: «در طول ساعات پر مشغله صبح، نخوردن صبحانه آسانترین کار ممکن است. اما با توجه به یافته های تحقیق مذکور، چنین عملی می تواند تاثیرات بسیار زیادتری از آنچه که فکر می کنیم بر سلامتی ما داشته باشد.

آنچه که از آن آگاهیم این است که یک صبحانه سالم و مفصّل می تواند باعث کاهش اشتها در نیمروز شود و همچنین شانس دیگری را به منظور گنجاندن مواد غذایی متنوع در رژیم غذایی را در اختیار شما بگذارد. یک نان تُست سبوس دار، یا غلاتی نظیر حلیم به همراه مصرف شیر کم چرب گزینه های خوبی برای شروع یک روز محسوب می شوند».

یک برش از موز یا میوه های خشک را امتحان کنید تا روز خود را با انرژی هرچه تمام تر آغاز کنید.

 

1 Leah Cahill

2 Harvard School of Public Health

3 heart health charity