سرطان هایی که می توان با ورزش از بروز آنها جلوگیری کرد

تشخیص ابتلا به بیماری سرطان می تواند حادثه ای ویران کننده باشد. با این وجود برخی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند. در حقیقت بر مبنای گزارش انجمن سرطان آمریکا، می توان با پیروی از عادات و سبک زندگی سالم، تقریبا از بروز نیمی از مرگ و میرهایی که در اثر ابتلا به سرطان رخ می دهند جلوگیری کرد.

انجام تمرینات ورزشی یکی از قدرتمند ترین سلاح های مربوط به پیشگیری از ابتلا به سرطان می باشد. اگرچه مزایای یک برنامه منظم مرتبط با تناسب اندام شامل کاهش وزن، اصلاح فشار خون و بهتر شدن وضعیت روحی – روانی می باشد، با این حال انجام تمرینات ورزشی می تواند از بروز برخی از بیماری ها نیز جلوگیری کند. نتایج بررسی های متعدد به انجام رسیده نشان می دهند که انجام فعالیت های فیزیکی ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، بویژه سرطان روده بزرگ و سرطان سینه دارند. به گفته دکتر پریسیلا فورث، پروفسور تومور شناسی در دانشگاه پزشکی جورج تاون، برای شروع پیروی از یک برنامه تناسب اندام، هیچ گاه دیر نیست.

به گفته او، پس از آغاز چنین برنامه ای، سن هیچ اهمیتی نخواهد داشت، چرا که تمامی افراد در تمامی سنین از مزایای انجام تمرینات ورزشی برخوردار خواهند شد.

در این بخش به 7 سرطانی اشاره شده است که با توجه به نتایج تحقیقات علمی می توان با انجام تمرینات ورزشی از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.

سرطان رحم

بر طبق گزارشات محققان دانشکده پزشکی Yale در کنفرانس نوآوری های مرتبط با پیشگیری از سرطان، احتمال ابتلا به سرطان رحم (نوعی از سرطان که شروع آن در پوشش رحم شکل می گیرد) در آن دسته از زنانی که در طول هفته به مدت 150 دقیقه یا بیشتر به انجام تمرینات ورزشی پرداخته بودند، 34% کمتر از افرادی بود که فعالیت های بدنی چندانی نداشتند.

همچنین محققان مذکور به این نکته دست یافتند که احتمال ابتلا به این سرطان در آن دسته از زنانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنان پایین تر از 25 بود 73% کمتر از کسانی بود که از شاخص توده بدنی ببیشتر از 25 برخوردار بودند. (افرادی که شاخص توده بدنی آنان بیشتر از 25 می باشد، دارای اضافه وزن هستند).

 

اندازه گیری شاخص توده بدنی یا BMI

سرطان روده بزرگ

بر طبق نتایج بررسی منتشر شده در یک مجله پزشکی انگلیسی، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در آن دسته از افرادی که از عادات و سبک های سالم تر زندگی، از جمله انجام روزانه تمرینات ورزشی به مدت بیشتر از 30 دقیقه، پیروی می کنند بسیار کمتر از سایر افراد است.

در حقیقت بر طبق اظهارات محققان موسسه اپیدمیولوژی کانسر در کپنهاک، افراد شرکت کننده در این تحقیق توانستند با پیروی از 5 توصیه مرتبط با نوع و سبک زندگی از بروز 23% از سرطان های روده ای جلوگیری کنند. محققان تحقیق مذکور به مدت 10 سال، 55489 زن و مردی که در بازه سنی 50 - 64 سال قرار داشتند را تحت نظر قرار گرفتند.

سرطان پروستات

اگرچه بررسی های متعدد به انجام رسیده در این زمینه قانع کننده و کافی نمی باشند، با این وجود برخی از یافته ها دلالت بر وجود ارتباط مستقیمی میان فعالیت های فیزیکی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارند.

بر طبق بررسی به انجام رسیده از سوی مجله بین المللی سرطان در سال 2006، خطر ابتلا به سرطان پیشرفته یا مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در آن دسته از مردانی که به شکل منظم به انجام  فعالیت های ورزشی تفریحی پرداخته بودند، بسیار کمتر از گروهی بود که هیچ فعالیت فیزیکی نداشتند. بعلاوه مطالعه ای که در سال 2005 از سوی مجله اروپایی اپیدمیولوژی بر روی مردان چینی انجام گرفت نشان داد که انجام تمرینات ورزشی آرام می تواند از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری کند.

دکتر فورث، شخصی کردن تمرینات را توصیه می کند به عبارت دیگر انتخاب یک فعالیت مورد دلخواه و سپس تمرکز بر شدت و میزان انجام فعالیت. به گفته او شدت انجام فعالیت ها بسیار مهم تر از خود فعالیتی است که انجام می دهید. به عنوان مثال می توانید با شدت تمام به باغبانی بپردازید، همچنین می توانید به دویدن با سرعت بسیار آرام روی آورید، بنحوی که حتی بر میزان ضربان قلب نیز اضافه نشود.

سرطان سینه

بر طبق نتایج تحقیق به انجام رسیده در مجله تحقیقات سرطان پستان، آن دسته از زنانی که سابقه ابتلا به سرطان پستان را در خانواده خود داشتند، توانستند از طریق انجام فعالیت های فیزیکی آرام یا شدید 20 دقیقه ای، حداقل 5 بار در هفته، به همراه پیروی از یک سبک زندگی سالم، احتمال ابتلا به سرطان را تا میزان 1/4 کاهش دهند.

حتی آن دسته از افراد کم تحرکی که کاری جز خوردن و تماشای تلویزیون ندارند نیز می توانند در مدت زمانی بسیار کوتاه از منافع ضد سرطانی چنین تمریناتی بهره مند شوند: با توجه به نتایج بررسی به انتشار رسیده در مجله تومورشناسی بالینی، گروهی از زنان که در دوران پس از یائسگی به سر می برند، پس از دست کشیدن از شیوه کم تحرک زندگی و پیروی از یک برنامه تمرینی که شدت فعالیت های آن میان تمرینات آرام و شدید متغییر بود، شاهد تغییراتی در سطح هورمون ها و پروتئین ها بودند که تمامی این تغییرات ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه داشتند.

برخی از یافته های موجود اشاره بر این مطلب دارند که آغاز یک برنامه ورزشی در دوران نوجوانی می تواند منجر به تاخیر ابتلا به سرطان سینه در آن دسته از زنانی شود که دارای جهشی در ژنهای BRCA (که ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دارند) می باشند، با این وجود به اعتقاد دکتر فورث، چنین راهکارهای نمی تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

سرطان ریه

انجام تمرینات ورزشی در افراد سیگاری، حتی افرادی که قبلا سیگاری بودند، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه شود. محققان دانشگاه مینسوتا، پرسش نامه هایی را در اختیار 36929 زنی قرار دادند که مبتلا به سرطان نبودند، سپس به مدت 16 سال این شرکت کنندگان را تحت نظر گرفتند. با توجه به نتایج به انتشار رسیده از سوی این محققان در مجله نشانگرهای زیستی اپیدمیولوژی سرطان و پیشگیری (2006)، احتمال ابتلا به سرطان ریه در آن دسته از زنانی که سطح بالایی از تمرینات را داشتند، بسیار کمتر از افرادی بود که از یک سبک زندگی کم تحرک پیروی می کردند. و همچنین با توجه به نتایج تحقیق به  انتشار رسیده در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی (2003)، احتمال ابتلا به سرطان ریه در مردان و زنانی که در فعالیت های آرام و شدید شرکت کرده بودند – بویژه افراد سیگاری و افرادی که شاخص توده بدنی آنان در حد متوسط و یا پایین بود – در مقایسه با سایر افراد بسیار کمتر بود.

سرطان تخمدان

اگرچه در این ارتباط به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است، با این وجود برخی از شواهد موجود نشان می دهند که میان انجام تمرینات ورزشی و کاهش خطر ابتلا به سرطان اپی تلیال تخمدان ارتباطاتی وجود دارد (سرطانی که در سلولهای سطح تخمدان یافت می شود). با توجه به نتایج بررسی به انتشار رسیده در مجله Cancer Causes and Control احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بدخیم و پیش رونده در آن دسته از زنانی که در فعالیت های فیزیکی با شدت بالا شرکت می کنند، اغلب بسیار کمتر از افرادی می باشد که هیچ فعالیت فیزیکی منظمی را در برنامه روزانه خود ندارند.

توصیه دکتر فورث برای آن دسته از افرادی که به تازگی اقدام به پیروی از یک برنامه ورزشی کرده اند: کار خود را با فعالیت های آرام آغاز کنید، و سپس بتدریج به انجام تمرینات متعادلتر روی آورید. هدف شما می بایست انجام ورزش های روزانه و پر شدت کاردیو (قلبی – عروقی) باشد که منجر به افزایش ضربان قلب و همچنین تعریق بدن می شوند.

سرطان معده

بر طبق نتایج تحقیق به انتشار رسیده در مجله Cancer Epidemiology Biomarker and Prevention (2008)، میزان ابتلا به سرطان معده در آن دسته از افرادی که حداقل به انجام سطح متعادلی از فعالیت های فیزیکی تفریحی روی آورده بودند 50% کمتر از سایر افراد بود.

همچنین با توجه به نتایج بررسی به انتشار رسیده در مجله اروپایی سرطان (2007)، احتمال ابتلا به سرطان معده در آن دسته از افرادی که در طول عمر خود، به انجام فعالیت های فیزیکی شدید روی آورده بودند نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته بود. محققان موسسه Cancer Care Ontario ، به این نکته پی بردند که خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که بیش از 3 بار در هفته به انجام تمرینات شدید ورزشی پرداخته بودند، 20 – 40% کمتر از افرادی بود که میزان انجام چنین فعالیت های ورزشی در آنان کمتر از یکبار در ماه بود.

با این وجود، در سایر بررسی های انجام گرفته تناقضاتی میان احتمال ابتلا به سرطان معده و انجام تمرینات ورزشی وجود دارد، گذشته از این در ارتباط با برخی از فاکتورها نظیر: رژیم غذایی، شاخص توده بدن و قد نیز اختلافاتی میان تحقیقات پیشین و تحقیق فعلی وجود دارد.