نکات مهم در ارتباط با کنترل دیابت

بیماری دیابت نیازمند کنترل و نظارت دائم است. ولی این کنترل و نظارت نباید زندگی طبیعی شما را مختل کرده و شما را دچار استرس نماید. بهترین روش برای کنترل این بیماری تغییر سبک زندگی به یک زندگی سالم و پر نشاط توام با تحرک و سرزندگی است.

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، معمولا به علت عدم درک صحیح از شیوه مناسب زندگی و روش های موثر کنترل قند خون، و در نتیجه عدم کنترل مناسب آن، دچار استرس، افسردگی و سایر اختلالات روانی می شوند، که این خود بر شدت بیماری افزوده و کنترل آن را سخت تر می کند.

مصرف مواد غذایی مورد علاقه

ابتلا به دیابت به این معنا نیست که شما از مصرف غذاهای مورد علاقه خود محروم شوید، بلکه می بایست از تاثیرات انتخاب های خود بر سطح قند خون آگاهی یابید. یک کارشناس دیابت یا متخصص تغذیه می تواند در آموزش مهارت هایی چون تخمین میزان کربوهیدرات ها، بررسی برچسب های مواد غذایی و بررسی و تعیین اندازه پرس های مختلف غذایی به شما کمک کند. مهارت هایی که آگاهی از آنها، امکان کنترل دیابت را با وجود مصرف تمامی مواد غذایی مورد علاقه میسر می سازد.

تعیین میزان مواد غذایی موجود در وعده غذایی

به منظور برخورداری از یک وعده غذایی رضایت بخش و سالم، از قاعده 3 بخشی پیروی کنید. این قاعده بواسطه افزایش مصرف غذاهای غیر نشاسته ای، در روند کاهش وزن و کنترل دیابت به شما کمک خواهد کرد.

بشقاب خود را به دو بخش تقسیم کنید. یک قسمت آن را با سبزیجات غیر نشاسته ای نظیر اسفناج یا کلم بروکلی پر کنید. سپس قسمت خالی بشقاب را دوباره به 2 قسمت دیگر تقسیم کنید، و از یک قسمت آن برای قرار دادن غذاهای نشاسته ای نظیر نان یا  پاستا استفاده کنید. در مرحله آخر، گوشت یا هر نوع پروتئین دیگر را به قسمت دیگر خالی بشقاب خود اضافه کنید. همچنین می توانید یک لیوان 8 اونسی شیر کم چرب و 2/1 فنجان آب میوه را نیز به وعده غذایی خود بیافزایید.

ثبت اطلاعات

مهارت ثبت اطلاعات مهم را در خودتان پرورش دهید. به منظور پیگیری چگونگی تاثیر مواد غذایی، فعالیت ها و داروها بر سطح قند خون و بر نتایج تست A1C، به ثبت روزانه سطح قند خون خود بپردازید. یک گزارش کتبی می تواند نشان دهد که آیا درمان دیابت در طول بلند مدت موثر بوده است یا خیر. همچنین ثبت اهداف و احساسات در یک دفتر روزانه نیز می تواند در ادامه روند درمان و ارتباط و همکاری بهتر پزشکان و مراکز بهداشتی کمک کننده باشد.

تهیه برنامه ای مناسب برای روزهای بیماری

بیماری های رایج و شایع نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و اسهال می توانند باعث افزایش قند خون شوند، و ابتلا به دیابت نیز به نوبه خود می تواند باعث کاهش توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها شود. در صورت ابتلا به بیماری، می بایست برنامه ای برای خود تهیه کنید. غذاهای سبکی را نگهداری کنید که خوشمزه هستند و در عین حال حاوی مقدار مناسبی کربوهیدرات و مایعات می باشند. به شکل مداوم به کنترل قند خون خود پرداخته و در مورد زمان بررسی کتون ها و آگاه نمودن پزشک اطلاعاتی را بدست آورید. همچنین تزریق سالانه واکسن آنفولانزا را نیز فراموش نکنید.

نظارت بر جعبه داروهای موجود در خانه

ممکن است به منظور کنترل دیابت، مجبور به مصرف قرص یا تزریق برخی از داروها شوید. سعی کنید تا داروها  و مکمل های مرتبط با وخیم ترین حالت دیابت را برای مدت زمانی برابر با 3 روز در دسترس نگهدارید، و همچنین فهرستی از تمامی داروهای مصرفی را برای استفاده در موقعیت های اورژانسی تهیه کنید. امکان بروز تداخلاتی میان داروهای مخصوص دیابت با سایر داروها، حتی آن دسته  از داروهایی که بدون تجویز پزشک خریداری می شوند، نیز وجود دارد. قبل از مصرف هر گونه داروی جدید، با پزشک خود مشورت کنید. و همیشه فهرست داروهای مصرفی خود را هنگام مراجعه به دندانپزشک و پزشک به همراه داشته باشید.

مبارزه با استرس با انجام فعالیت های گوناگون

زندگی به همراه دیابت می تواند گاهی اوقات باعث بروز اختلالات روانی شود. داشتن استرس نه تنها موجب تاثیراتی بر خلق و خو می شود، بلکه می تواند باعث افزایش قند خون نیز شود. وجود تنش و فشار روانی می تواند سبب شود که به مصرف غذاهای ناسالم یا نوشیدن الکل روی آورید. با این وجود، یکی از راههای ساده برای داشتن حس بهتر این است که خود را درگیر انجام فعالیت های مختلف بکنید.

فعال بودن باعث بالا رفتن سطح گروهی از مواد شیمیایی موجود در خون می شود که موجب بروز احساس بهتر در شما می شوند. چنانچه تمایلی به انجام تمرینات ورزشی در باشگاه ندارید می توانید به تیم های ورزشی ملحق شوید و یا به منظور داشتن تحرک بیشتر به کلاس رقص بروید.

انجام تمرینات ورزشی کوتاه مدت

ممکن است بیشتر افراد زمان زیادی برای انجام فعالیت های ورزشی نداشته باشند، همچنین انجام این کار در صورتی که عادت به انجام تمرینات منظم 30 دقیقه ای نداشته باشید نیز دشوار می باشد. خبر خوش این است که امکان تقسیم این 30 دقیقه در طول روز وجود دارد، تاثیر پیاده روی های 10 دقیقه ای که 3 بار در روز انجام می شوند، به اندازه یک پیاده روی 30 دقیقه ای یکباره می باشد. بنابراین به هنگام داشتن زمان کافی، از انجام تمرینات ورزشی مضایقه نکنید. فعالیت های فیزیکی مناسب و متعادل (که باعث افزایش استقامت و سلامت قلب می شوند) به کنترل قند خون، کاهش فشار خون و کلسترول و همچنین کاهش تنش های روانی کمک می کنند.

انجام تمرینات قدرتی

تمامی تمرینات ورزشی دارای منافعی برای افراد دیابتی می باشند. با این وجود تمرین با وزنه یا سایر تجهیزات مقاومتی می تواند به روند پیشگیری از کاهش حجم عضلات (کاهش حجم عضلات اغلب منجر به افزایش چربی می شود) کمک می کند. بر طبق نتایج مطالعات متعدد انجام گرفته، تمرینات استقامتی – به عنوان مثال وزنه برداری- باعث بهبود واکنش افراد به انسولین و همچنین بالا رفتن سطح تحمل گلوکز می شود. بدیهی است که انجام تمرینات منظم استقامتی می تواند باعث افزایش حجم توده های عضلانی شده و به کاهش وزن نیز کمک کند.

کنترل و بررسی پاها

به منظور آگاهی از وجود بریدگی ها، تورم یا تغییر رنگ پاها توانید از یک آینه دستی استفاده کنید و یا از یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید. بررسی فاصله بین انگشتان را نیز فراموش نکنید. در صورت مشاهده بریدگی های التیام نیافته یا پوست تحلیل رفته فورا به پزشک مراجعه کنید. مراقبت از پاها را جزء فعالیت های روزانه خود قرار دهید:

پاهای خود را شسته و مرطوب کنید، و به هنگام نیاز ناخن های انگشتان پا را کوتاه کنید. در ارتباط با درمان پینه یا میخچه با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که در تمامی ویزیت ها پاها را نیز معاینه کند.

تعیین زمانی برای ترک سیگار

چنانچه سیگاری هستید، انتخاب تاریخی برای ترک آن می تواند شانس آمادگی برای ترک را در اختیار شما قرار دهد. به احتمال زیاد، به منظور غلبه بر جنبه های روانی و فیزیکی اعتیاد به نیکوتین، به کمک نیاز خواهید داشت. برنامه های مرتبط با ترک سیگار، گروهای حمایتی و مراکز سلامتی می توانند کمک های تخصصی را در زمینه ترک سیگار در اختیار شما قرار دهند. فرقی نمی کند که برای ترک اعتیاد از شیوه خماری استفاده می کنید یا از سایر شیوه های درمانی، در هر صورت داشتن زمان به منظور برخورداری آمادگی قبلی، می تواند باعث افزایش میزان موفقیت شود.