استرس شغلی و راهکارهای کاهش آن

استرس در روابط اجتماعی افراد تأثیر گذار است. بطوریکه با کنترل استرس، تأثیر مثبتی روی اطرافیان می گذارید، همچنین استرس دیگران نیز تأثیر بدی روی شما نخواهد گذاشت.

هر کسی ممکن است در زندگی و فردی و اجتماعی خود دچار استرس و اضطراب شود. اگر چه استرس محیط کار کمی عادی به نظر می رسد اما مسلماً استرس بیش از حد روی سلامت جسمی و روحی فرد تأثیر می گذارد.

بنابراین ضروری است مهارتهایی را برای کنترل استرس بیاموزید. کنترل استرس در محل کار به معنای تحول بزرگ یا تغییر موقعیت شغلی نیست، بلکه تمرکز روی کارکرد عادی خودمان است. از آنجا که گاهی میزان استرس در محل کار افزایش پیدا می کند، بهتر است راهکارهای کاهش این استرس را فرا گرفت.

عدم آشنایی از علائم خطر استرس بیش از حد در محل کار و مهار نکردن آن باعث از دست دادن اعتماد بنفس و کم کاری فرد می شود. بی توجهی به این علائم ممکن است استرس های کوچک را به مشکلات بزرگتری تبدیل کند و علاوه بر ایجاد تداخل در بازده کاری زمینه ساز و بروز استرس حاد و شدید همراه با ناراحتی های جسمی و روحی شود که سلامت فرد را مختل می کند.

 

علائم استرس

  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در تمرکز
  • احساس خستگی مفرط
  • ناراحتی معده
  • منزوی شدن
  • احساس اضطراب، بیقراری یا افسردگی
  • بی حوصلگی، علاقه نداشتن به کار

 

علل شایع استرس در محیط کار

  • ترس از اخراج شدن یا از دست دادن کار
  • اضافه کار بیشتر

 

راهکارهای کاهش استرس در محیط کاری

کنترل وضعیت جسمی و روحی فرد در محیط کار:

  • ورزش های هوازی را در برنامه روزانه زندگی خود بگنجانید. ورزش های هوازی، باعث بالا رفتن میزان فعالیت قلب، تعریق، بهبود خلق و خوی فرد، افزایش انرژی و دقت در تمرکز می شود
  • پایین بودن قند خون، بیقراری و احساس اضطراب ایجاد می کند. خوردن غذاهای سالم به مقدار کم و به دفعات متعدد باعث می شود میزان قند خون ثابت بماند و قدرت تمرکز فرد افزایش یابد.

 

اولویت بندی و سازماندهی فعالیت ها و مسئولیت های شغلی:

  • غلبه بر استرس محیط کار باعث برقراری ارتباط بهتر با مدیران، همکاران و .. خواهد شد.
  • ایجاد تعادل بین فعالیت اجتماعی، کارهای شخصی و استراحت
  • حاضر شدن در محل کار در ساعت کاری تعیین شده
  • استراحت و قدم زدن در طول روز
  • انجام دادن کارهای مهم و سخت در اول وقت
  • تقسیم بندی کارهای اداری در بین همکاران مرتبط
  • کنار آمدن با همکاران در محیط کار

 

هوش عاطفی خود را تقویت کنید تا استرس کاری تان کاهش یابد، با غلبه و کنترل استرس می تواند در محیط پر استرس اوضاع را در دست گرفت. هوش عاطفی به عنوان نوعی توانایی برای کنترل عواطف به کار برده می شود. هوش عاطفی به معنای برقراری ارتباط با دیگران به طوری که دیگران جذب شما شوند.

 

هوش عاطفی در محل کار، شامل چهار قسمت زیر می باشد:

  • خودآگاهی. قدرت تشخیص دادن عاطفه و تأثیر آن در تصمیم گیری
  • خود مدیریتی. توانایی کنترل عاطفه و رفتار خود و وفق دادن آن با شرایط جدید
  • آگاهی اجتماعی. عکس العمل به احساس دیگران و احساس راحتی کردن در اجتماع
  • مدیریت روابط. توانایی اثرگذاری، ارتباط با دیگران و فیصله دادن درگیری ها

 

برای ارتقاء هوش عاطفی و کنترل استرس های محیط کار ضروری است مهارتهای کلیدی زیر را کسب کنید:

  • آشنایی با راههای کاهش استرس. کمک گرفتن از حس بینایی، صدا، بویایی، لمسی و چشایی باعث کاهش دادن استرس می شود. از آنجا که هر فرد در مقابل حس های مختلف، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد، بنابراین ضروری است هر فرد آنچه را که باعث آرامش او می شود شناسایی کند. اگر افراد به احساسات خود کم توجه باشند. انگیزه ها و نیازهای خود را درک نکرده و نمی توانند ارتباط مؤثر با دیگران برقرار کنند.
  • شناسایی و استفاده از نشانه های بدنی. برای برقراری ارتباط با دیگران حرکت های بدن از جمله چشم، صدا، طرز نشستن یا ایستادن، لمس و حالت چهره اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین باید علامت های بدنی را فهمید و به آن واکنش مناسب نشان دهید.
  • خندیدن و مزاح کردن
  • ترک عادتهای بد کاری، با آموختن چگونگی مهار استرس کاری و بهبود بخشیدن به ارتباط کاری، کنترل بیشتر روی توانایی های خود خواهید داشت.
  • داشتن برنامه کاری منظم
  • کنار گذاشتن منفی گرایی

 

خلاصه

موقعی که به علت بالا بودن حجم کار، دچار استرس می شوید، به مدت کوتاهی استراحت کنید با همکار مورد اعتماد به راحتی ارتباط برقرار کنید و از احساسی که دارید برای او صحبت کنید. با مزاح یا تعریف کردن داستان یا وقایع خنده دار، فضا را تغییر دهید. برای پیشرفت کاری برنامه ریزی کنید.