رازهای تقویت سیستم ایمنی بدن

محیط زندگی انسان هیچگاه به طور کامل عاری از عوامل بیماری زا نیست و انسان نیز هر قدر تلاش کند، نمی تواند به تنهایی محیط زندگی اش را استریل و عاری از میکروب کند. در عین حال انسان نمی تواند خودش را هم ایزوله و از محیط دور كند، بنابراین راهی جز تقویت سیستم ایمنی برای انسان وجود ندارد. با وجود این چگونه می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد؟ بدن انسان دارای سیستم ایمنی قوی است. این سیستم ما را در برابر عوامل بیماری زا از قبیل میكروب، ویروس، انگل، قارچ و آلاینده های محیطی حفاظت می كند. سیستم ایمنی ارگان های مختلف بدن را حمایت می كند و بدین ترتیب، سیستم های تنفس، گردش خون، كلیه ها و پوست هر یك به طریقی (عرق، ادرار، مدفوع، خلط و صفرا) مواد مضر را از بدن انسان خارج می كنند.

پزشكان آكادمی علوم تغذیه آمریكا توصیه می كنند افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود مواد مغذی و خوراكی هایی همچون تخم مرغ، سویا، خشكبار، غذاهای دریایی و گوشت كه حاوی پروتئین هستند مصرف كنند تا خود را در برابر بیماری ها محافظت كنند. به اعتقاد آنها خوراكی های حاوی ویتامین A نیز وضعیت سلامت پوست و بافت های آن را بهبود می بخشند كه می توان با مصرف مواد خوراكی همچون اسفناج، فلفل قرمز، هویج، تخم مرغ و كلم پیچ از آنها بهره برد.

مصرف مواد خوراكی حاوی ویتامین C نیز با تولید آنتی بادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند. از جمله مواد خوراكی حاوی این ویتامین می توان به پرتقال، نارنگی و گریپ فروت اشاره كرد. روی نیز كه در مواد خوراكی همچون شیر، خشكبار، غذاهای دریایی و گوشت مرغ وجود دارد عملكرد سیستم ایمنی بدن را ارتقا می دهد.

دكتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: نوشیدن مایعات یكی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن است. نوشیدن آب و مایعات به  میزان كافی می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت كند چرا كه آب و مایعات می تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج كند، به تقویت عملكرد سلول ها كمك كرده و دستگاه تنفس را نیز را مرطوب نگه دارد. از سوی دیگر، مصرف انواع ویتامین ها هم به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می رساند. ویتامین C، E، D، A، از این جمله هستند. محققان می گویند: ویتامین C میزان تولید گلبول های سفید خون و پادتن را افزایش می دهد، به ویژه اینترفرون را كه پادتنی است كه روی سلول ها را می پوشاند و از ورود ویروس به داخل آنها جلوگیری می كند. ویتامین C احتمال ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را كاهش می دهد و همچنین با مداخله در عملیاتی كه از طریق آن چربی در شریان ها به پلاك تبدیل می شود، از بالا رفتن فشارخون جلوگیری می كند. افرادی كه ویتامین C را جز یكی از اصلی ترین مواد در برنامه غذایی خود قرار می دهند، به میزان كمتری به بیماری های روده، پروستات و سرطان سینه مبتلا می شوند. ویتامین C در انواع میوه ها و سبزی ها وجود دارد.

به گفته دكتر رضایی، مصرف ویتامین E، D، A نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می كند. ویتامین E در انواع دانه ها و جوانه های گندم وجود دارد. گردو، بادام و پسته از منابع غنی ویتامینE است. 85 درصد ویتامین D هم از طریق نورآفتاب و مابقی از طریق لبنیات پرچرب و غذاهای دریایی تأمین می شود. ویتامین A هم در منابع حیوانی و در غذاهایی همچون تخم مرغ، جگر و لبنیات وجود دارد و هم در غذاهای گیاهی و انواع میوه ها و سبزی های رنگی. مصرف زینك و روی نیز كه منابع آن پروتئین های حیوانی و گیاهی، غلات و حبوبات است، سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند.

اما دكتر مهدی فهیمی، كارشناس طب سنتی در گفت وگو با همشهری از خواب راحت به عنوان عامل ارتقای سیستم ایمنی بدن یاد می كند و معتقد است كه برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد باید قبل از ساعت 10 شب بخوابند و قبل از طلوع آفتاب نیز از خواب بیدار شوند چرا كه در این حالت سلول های ایمنی به عالی ترین درجه آماده باش می رسند و می توانند هم مانع از بروز عفونت ها در بدن و هم مانع از شروع فعالیت های سلول های سرطانی شوند.