فواید هندوانه و سایر میوه های یلدایی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف هندوانه در کاهش علائم آرتروز زانو (استئوآرتریت) و رماتیسم و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن علیه عفونت ها نقش موثری دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، هندوانه که به عنوان یکی از میوه های شب یلدا، طولانی ترین شب سال در خانواده های ایرانی مصرف می شود، منبع قابل توجه ویتامین C و بتاکاروتن است که جزو آنتی اکسیدان های قوی به شمار می روند.

در هندوانه میزان کاروتنوئید لیکوپن نیز بالا است، لیکوپن توانایی زیادی در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان های پروستات، ریه و معده دارد.

هندوانه فاقد کلسترول و سایر چربی ها است، ویتامین های B1 و B6 نیز از اجزای تشکیل دهنده هندوانه هستند و پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش فشارخون و خطر تشکیل سنگ کلیه کمک قابل توجهی می کند.

 

خواص سایر میوه ها و خوراکی های یلدایی

انار از جمله میوه هایی است که از ویتامین و مواد معدنی سرشاری برخوردار و برای سلامت انسان بسیار مفید است و می تواند در پیشگیری از یبوست بسیار موثر باشد. انار ارزش سیرکنندگی بالایی دارد و می تواند از پرخوری در افراد جلوگیری کند. این میوه غنی از ویتامین های C، B1 و B2 و مواد معدنی مانند سدیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات قندی ساکارز، فروکتوز، گلوکز و همچنین اسیدهای مالیک و سیتریک است. انار سرشار از آنتی اکسیدان ها است و بدن را در مقابل ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی مراقبت می کند. خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب انار است. رب انار و برگ انار در ضعف معده، کمی اشتها، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون و از بین بردن میگرن بسیار موثر است.

مصرف انواع مغزها (پسته، تخمه، گردو و بادام) را نیز بسیار مفید است، مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار دارند و سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند. ویتامین E و اسید آمینه آرژنین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آجیل ها از اکسیده شدن و تخریب سلول ها و بروز بیماری هایی مانند دیابت جلوگیری می کند. آجیل ها سرشار از فیبر هستند که این فیبرهای غذایی، به رفع یبوست کمک می کند و با ایجاد احساس سیری، مانع از پرخوری می شود. مغزها نمی توانند جایگزین غذای اصلی شوند، مصرف مغزها قبل از وعده های اصلی غذایی اشتهای فرد را کاهش می دهد.

بو دادن انواع مغز ها موجب ایجاد اثرات سرطان زایی در آنها می شود به طور کلی بودادن بر همه مواد مغذی مغزها مانند چربی، قند، پروتئین و ویتامین ها تاثیر منفی می گذارد و می تواند سبب تولید ترکیبات سرطان زا در آنها شود. در اثر بو دادن، بسیاری از ویتامین های حساس به حرارت مانند ویتامین B2، ویتامین C و ویتامین E موجود در مغزها تا حد بسیار زیادی از بین می روند.

همچنین حرارتی که ضمن بودادن مغزها به این موادغذایی می رسد، سبب از دست رفتن تعدادی از اسیدهای آمینه مفید یا سبب ترکیب این اسید آمینه ها با یکدیگر و در نتیجه کاهش قابلیت جذب آنها در بدن می شود. نمکی که ضمن بودادن برای طعم دار کردن مغزها به کار می رود، اثر مخربی بر بسیاری از اسیدهای آمینه دارد به طوری که سیستئین، هیستیدین، آرژنین، متیونین و تیروزین موجود در مغزها پس از برشته شدن و نمک زدن تقریبا به طور کامل از بین می روند.

افراط در مصرف شیرینی به علت استفاده از مقادیر زیادی شکر و روغن در پخت انواع شیرینی موجب بروز چاقی می شود؛ طبق توصیه متخصصان تغذیه در زمینه بهره مندی از رژیم های غذایی متنوع و متعادل، لازم است افراد در ایام خاص مانند اعیاد و شب یلدا به مصرف متعادل موادغذایی سالم توجه داشته باشند.