اسیدهای چرب غیر اشباع و نقش آن ها در بروز بیماری های قلبی – عروقی

نوعی از اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن زیتون، روغن بادام زمینی و بیشتر مغزها وجود داد که با جایگزینی آن ها به جای اسیدهای چرب اشباع، سطح کلسترول، سطح LDL و تری گلیسریدهای سرم کاهش می یابد. بر این اساس است که پایین بودن شیوع بیماری های قلبی – عروقی در کشورهای مدیترانه ای را ناشی از مصرف بالای روغن زیتون می دانند، هر چند سایر عوامل مانند مصرف میوه و سبزی  در برنامه غذایی روزانه نیز در کاهش شیوع بیماری های قلبی – عروقی این کشورها مؤثر بوده است.

نوعی از اسیدهای چرب غیر اشباع که با نام امگا 3 شناخته می شوند، به مقدار زیاد در ماهی های چرب از جمله ساردین، سالمون، قزل آلا و نیز روغن های دانه کتان، کلزا، شاهدانه و کانولا و بسیاری از مغزها وجود دارند. این مواد، تری گلیسرید خون را کاهش  می دهند و تأثیر آنها بیشتر روی تری گلیسرید ها است تا کلسترول.

اسیدهای چرب امگا 3 با اثر ضد انعقادی که دارند، موجب گشاد شدن عروق شده و تعداد پلاک های چربی که به جدار عروق می چسبند را کاهش می دهند و از این طریق خطر بروز بیماری های قلبی – عروقی را کم می کنند. مصرف بالای این نوع اسیدهای چرب در اسکیموها باعث شده میزان بروز  بیماری های قلبی - عروقی در آنها پایین تر از سایر جوامع باشد.

نوع دیگر اسیدهای چرب غیر اشباع که در روغن های آفتابگردان، ذرت، سویا، و پنبه دانه وجود دارد و با نام اسیدهای چرب امگا 6 شناخته می شود موجب افزایش سطح LDL نمی گردد ولی باعث پایین آمدن غلظت HDL خون می شوند که با توجه به نقش بازدارندگی HDL از بروز بیماری های قلبی – عروقی، باید در مصرف این نوع اسیدهای چرب دقت نمود و از مصرف مقادیر زیاد آن خودارری کرد.

بنابراین با توجه به اینکه مصرف زیاد چربی ها در برنامه غذایی روزانه علاوه بر افزایش خطر بیماری های قلبی – عروقی، با بروز برخی از بیماری های مزمن دیگر ارتباط  دارد. چربی موجود در رژیم غذایی یکی از عوامل مؤثر در بروز و پیشرفت چاقی و دیابت نوع دو است. شواهد نشان می دهند که دریافت میزان بالای چربی، خطر ابتلا به سرطان های پستان، روده بزرگ و پروستات را افزایش می دهند. مصرف روغن زیتون خطر سرطان پستان در زنان را کاهش می دهد.

پس برای پخت و پز از روغن های سالم و در حد نیاز بدن استفاده نماییم.