مواد غذایی آسیب رسان به سلامت

انواع سوسیس و کالباس

 

سوسیس و کالباس، نمونه هایی از مواد غذایی است که به راحتی آماده مصرف می شوند و با توجه به اینکه خوشمزه هستند، طرفداران زیاد در میان مردم دارند. در سال های اخیر استفاده از فرآورده هایی مانند سوسیس و کالباس به صورت چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که این مواد در کنار طعم جذب کننده خود، مضرات فراوانی خواهند داشت. در واقع، انواع سوسیس و کالباس و ژامبون و انواع ساندویچ و پیتزاهای دارای سوسیس، کالباس و ژامبون جزء مواد غذایی آسیب رسان به سلامت هستند

 

ترکیبات و عوارض

  • در ترکیب سوسیس و کالباس نمک زیادی وجود دارد که مصرف زیاد نمک باعث فشار خون بالا، سکته قلبی و آسیب به کلیه ها می شود.
  • چربی های موجود در این محصولات معمولاٌ چربی های غیر اشباع هستند و تجمع شان در بدن خطرناک است به عنوان مثال مصرف آنها می تواند چربی خون را بالا ببرد.
  • سوسیس و کالباس معمولاً همزمان با نوشابه ها مصرف می شوند. به همین علت اغلب کودکان و نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روی و انواع ویتامین ها مواجه هستند و رشد آن ها به طور کامل انجام نمی شود.
  • سوسیس و کالباس از جمله خوراکی های پرکالری هستند و باعث اضافه وزن و چاقی می شوند که اضافه وزن و چاقی می تواند زمینه ساز بیماری هایی چون فشار خون بالا، دیابت، مشکلات ارتوپدی مثل کمر درد و زانو درد، انواع سرطان ها و حتی ایست تنفس در خواب شوند.
  • سوسیس و کالباس دارای یکسری مواد نگهدارنده با عنوان نیترات ها هستند که تجمع شان در بدن در دراز مدت باعث بروز یکسری بدخیمی ها و سرطان می شود. مصرف زیاد این محصولات مخصوصاً برای افرادی که زمینه سرطان بیماری های متابولیسمی در خانواده شان وجود دارد، خطرناک تر است و کمک می کند زودتر به این بیماری ها دچار شوند.

 

چه باید کرد؟

باید سعی کنیم مصرف انواع سوسیس و کالباس و ژامبون و انواع ساندویچ و پیتزا و ساندویچ های دارای سوسیس، کالباس و ژامبون را محدود کنیم.

به جای استفاده از سوسیس و کالباس، از مواد غذایی سالم مثل تخم مرغ، مرغ و ماهی، حبوبات مثل لوبیا چیتی استفاده کنیم.

چیپس و فرآورده های حجیم شده بر پایه ذرت

تغذیه صحیح نوعی سرمایه گذاری برای سلامت افراد است. توجه به تغذیه صحیح و جلوگیری از تأثیر سوء تبلیغات بر تغییر ذائقه کودکان، اثر بسزایی در سلامت جامعه دارد. مصرف تنقلات کم ارزش مانند چیپس و فرآروده های حجیم شده بر پایه ذرت برای تمامی افراد و همه گروه های سنی مضر است.

 

عوارض

  • چیپس به دلیل کالری بالا و روغن آن منجر به سیری کاذب شده و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می دهد.
  • مصرف زیاد چیپس و فرآروده های حجیم شده بر پایه ذرت، به علت دارا بودن نمک زیاد، سبب تغییر ذائقه کودکان به شوری شده و در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد که زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و سایر عوارض است.
  • کودک با خوردن فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت و به دنبال آن آب، احساس سیری کاذب کرده و در نتیجه از خوردن غذای اصلی محروم شده و دچار کمبودهای تغذیه ای می شود.
  • در اغلب فرآورده های حجیم شده نظیر فرآروده های حجیم شده بر پایه ذرت، برای بهبود ظاهر و طعم محصول، از افزودنی هایی مانند رنگ های مصنوعی خوراکی استفاده می شود که تداوم مصرف آنها برای سلامتی مضر است.
  • ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می گیرد وقتی کودکی از بچگی غذاهای پرنمک، پرچرب و شیرین استفاده کند ذائقه او به سمت مصرف غذاهای شور، پرچرب و شیرین می رود و این فرد در بزرگسالی از خوردن غذاهای کم نمک و کم چرب و کم شیرین دوری می کند.

 

چه باید کرد؟

  • به هشدارهای درج شده روی بسته های چیپس و یا فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت بویژه نشانگر های رنگی آن دقت نماییم.
  • در خانه و در بوفه های مدارس به جای غذاهای کم ارزش گازدار و رنگی، از مواد غذایی سالم مانند میوه و سبزی، نان و پنیر، نخودچی، کنجد بو داده، برنجک، دوغ و غذاهایی گرم استفاده نماییم.
  • خوردن چیپس و و یا فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت وقتی به رفتار تبدیل می شود و به دفعات مکرر صورت می گیرد مضرات زیادی را برای افراد به ویژه کودکان ایجاد می کند. بنابراین توصیه می شود:
  • از مصرف زیاد چیپس و فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت در یک زمان و یا به صورت مداوم و طولانی مدت خودداری کنیم. به صورت اصولی از کودکی فرزندمان را به خوردن غذاهای کم نمک عادت دهیم.
انواع نوشابه های گازدار معمولی و انرژی زا

بر اساس آمارهای موجود، مصرف نوشابه های گازدار در ایران بالاترین میزان مصرف در سطح جهان است، یعنی اگر میانگین مصرف نوشابه های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر در کشور ما چهار برابر این مقدار و بیش از 40 لیتر برای هر فرد است.

 

عوارض

یکی از ضررهای اصلی نوشابه های گازدار معمولی و انرژی زا بروز اضافه وزن و چاقی و متعاقب آن بیماری های قلبی و عروقی است. به دلیل اینکه نوشابه ها، کالری بسیار بالایی دارند و معمولاً هم در کنار غذاهای پرکالری مثل غذاهای فوری (فست فودها) مصرف می شوند، مقدار زیادی کالری به بدن وارد می نمایند. به همین دلیل با مصرف مداوم نوشابه ها، اضافه وزن و چاقی بروز خواهد کرد.

مصرف نوشابه های گازدار به علت محتوای بالای قند، پوسیدگی دندان ها را به همراه دارد. نوشابه های گازدار، دارای PH اسیدی هستند، به هیمن دلیل مصرف آنها به سادگی باعث تخریب دندان خواهد شد. همین خاصیت اسیدی قوی باعث می شود. نوشابه  در مسیر دستگاه گوارش، از هر قسمتی عبور کند، باعث آسیب می شود و تنها معده قادر به تحمل چنین خاصیت اسیدی است.

نوشابه ها به علت محتوای بالای قند باعث بر هم خوردن حالت رگ ها و همچنین تعادل نمکی در بدن می شود و باعث افزایش فشار خون می شود.

اسید فسفریک موجود در نوشابه ها در بدن، باعث زدودن یون کلسیم از استخوان ها و ورود آنها به خون و مانع جذب کلسیم از طریق دستگاه گوارش می شود. این امر در دراز مدت باعث پوکی استخوان شده و در ایجاد سنگ های کلیوی هم نقش دارد.

 

چه باید کرد؟

توصیه می شود مصرف انواع نوشابه های گازدار را به حداقل برسانیم.

به جای نوشابه های گازدار از آب، دوغ های کم نمک و بدون گاز یا انواع آب میوه طبیعی و تازه استفاده نماییم.

انواع سس های پرچرب

انواع سس ها و طعم دهنده ها، در مزه غذاها تنوع ایجاد می کنند و به خصوص برای کسانی که در پذیرش طعم و مصرف غذاها مشکل دارند، کمک کننده هستند، این در حالی است که برخی از این سس ها چربی بالایی دارند و مصرف زیاد آن ها باعث دریافت زیاد کالری و اضافه وزن و چاقی می شوند که چاقی هم زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون بالا و .. است.

 

عوارض

معمولاً بیشتر کودکان علاقه خاصی به مصرف انواع سس ها از جمله سس مایونز دارند، افراط در مصرف آن در دوران کودکی از یک سو باعث تجمع چربی و بروز چاقی در بزرگسالی و از سوی دیگر باعث بروز اختلال در عملکرد مکانیسم های سیری و گرسنگی و افزایش کالری دریافتی می شود.

چربی که در سس مایونز وجود دارد، مقدار قابل توجهی اسید چرب اشباع دارد. البته ممکن است درصدی از چربی برخی از این سس ها با روغن های گیاهی جایگزین شده باشد ولی به هر حال سس هایی که حاوی چربی های اشباع باشند. بدترین سس ها هستند.

کسی که عادت کند سالاد و غذایش را با مقدار زیادی سس مایونز یا دیگر سس های چرب بخورد، ذائقه خود را به چربی عادت می دهد و دیگر نمی تواند سالاد را بدون سس بخورد و مصرف زیاد آن هم بسیار مضر است.

سس های بسیار تند که در تهیه آنها از فلفل های فراوان استفاده می شود، مصرف مداوم و طولانی شان موجب ترشح اسید معده و بروز التهاب در این ارگان می شود حتی ممکن است به بروز زخم معده، دوازدهه و ریفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) منجر شود.

 

چه باید کرد؟

انواع سس های پرچرب جزء مواد غذایی آسیب رسان به سلامت محسوب می شوند بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنیم.

از آنجائیکه باید در زمان کودکی ذائقه و وزن کودک کنترل شود، توصیه می شود جهت کاهش میزان چربی موجود در سس به آن ماست کم چرب اضافه کنید. افزودن ماست باعث افزایش ارزش تغذیه ای و محتوای کلسیم موجود در آن می شود. توصیه می شود به جای سس مایونز از سس های خانگی (ماست، آبلیمو تازه و ... ) به عنوان طعم دهنده ای مفید به طور متعادل استفاده کنیم.