میوه های مناسب برای دیابتی ها کدامند؟

دیابت یک اختلال مزمن متابولیک یا سوخت و سازی در بدن است که سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل قندها کاهش می یابد. از این رو میزان قند خون افزایش می یابد. دیابت یک بیماری است که در آن بدن یا دچار کمبود انسولین است یا انسولین تولیدی را به درستی مصرف نمی کند. انسولین یک هورمون است که برای تبدیل قند و نشاسته و کربوهیدرات به انرژی مورد نیاز در سلول های بدن ضروری و مورد نیاز است. عوامل ژنتیکی و چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت دارند.اگر علائم دیابت در سنین جوانی یا کودکی ظاهر شود، آن را بیماری دیابت نوع 1 و اگر در سنین بالاتر بروز نماید، آن را بیماری دیابت نوع ۲ می نامند.

علائم بالینی شایع دیابت عبارتند از: پلى اوری، پلى دیپسی، کاهش وزن، خستگی، ضعف، تیرگى دید، عفونت هاى سطحى مکرر و ترمیم ضعیف زخم است.

رژیم های غذایی و ورزش دو عامل بسیار مهم در کنترل این بیماری می باشند. در میان انواع خوراکی ها، میوه ها نقش عمده ای را در رژیم های غذایی بر عهده دارند. برای بیماران دیابتی دانستن خواص میوه ها و آنهایی که در کنترل بیماری نقش مفیدی دارند و نیز میوه های مضر و آنهایی که در روند درمانی آنها اختلال ایجاد می کنند، ضروری است.

در این مقاله لیست چند میوه که بیماران دیابتی می توانند از آنها استفاده کنند و خواص درمانی موثری در کنترل بیماریشان دارد ذکر شده.

سیب

سیب برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد. به این دلیل که از به وجود آمدن عوامل به وجودآورنده سندرم متابولیک جلوگیری می کند که این علائم 24 ساعت پس از مصرف سیب خودشان را نشان می دهند. همچنین باعث کاهش حالت التهاب در بیماران دیابتی می شود.
مصرف روزانه سیب به علت کند کردن روند جذب قند در بدن، موجب کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت در طول روز می شود، که این امر نقش مهمی در کاهش بروز عوارض این بیماری طی روز در مبتلایان می شود. سیب از جمله میوه ها و منابع غنی فیبر است که به علت داشتن پکتین و داشتن شاخص قندی کمتری نسبت به سایر میوه ها به عنوان یک میان وعده مناسب بویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می رود.

 

جدول ارزش های غذایی سیب

انگور

انگور خاصیت گرم دارد، چاق کننده، صاف کننده خون می باشد. یک لیوان انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی ۱۱۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۲۹ گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر می باشد. انگور خواص آنتی اکسیدانی دارد و یک رژیم غذایی شامل انگور می تواند از فاکتورهای خطر زا مانند سندروم متابولیک که باعث بروز دیابت نوع دوم می شود پیشگیری کند. افرادی که به طور منظم مقادیری انگور مصرف کردند موفق شدند که سطح قند خون خود را در مقایسه با افرادی که آجیل مصرف کردند، حفظ کنند.

توت فرنگی و توت سفید

یکی از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی توت فرنگی می باشد. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر است و میزان کربوهیدرات آن نیز پایین می باشد.

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند. این میوه خوشمزه دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. نقش دیگر آنتی اکسیدان ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود. توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است. توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد. مصرف این میوه وزن را کاهش می دهد.

 

جدول ارزش های غذایی میوه توت

جدول ارزش های غذایی توت فرنگی

 

گیلاس

در عین حال که گیلاس بسیار مغذی است یک غذای کم کالری نیز محسوب می شود. بنابراین هیچ مشکلی ندارد که در برنامه رژیمی هر کسی قرار گیرد. گیلاس مخلوط خوبی از مواد معدنی لازم برای فعالیت های مختلف در بدن است.

گیلاس علاوه بر داشتن میزان کربوهیدرات پایین، از سطح گلوکز پایینی نیز برخورداربوده و دارای شاخص گلیسمی پایینی نسبت به دیگر میوه ها می باشد. 12 عدد گیلاس، 62 کالری انرژی و ۱۴ گرم کربوهیدرات دارد.

 

جدول ارزش های غذایی گیلاس

هلو

هلو با پوست نرم و گوشت شیرین خود، یکی از بهترین میوه های تابستانی است. هلو موادمغذی بسیاری را با کالری کم و بدون چربی فراهم می کند که می تواند انتخاب بسیار سالمی بعنوان یکی از وعده های میوه روزانه باشد.

 

جدول ارزش های غذایی هلو

گلابی

گلابی سرشار از ویتامین ها و همچنین آب می باشد. در واقع این میوه خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما بر خلاف تمام نوشیدنی های پرکالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 58 کالری انرژی وجود دارد.

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است. همچنین فیبر موجود در گلابی لینین است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

 

جدول ارزش های غذایی گلابی

شلیل

هر 100 گرم شلیل حدود 42 کالری انرژی دارد. شلیل اندیس گلیسمی پایینی دارد و برای مبتلایان به بیماری دیابت بسیار مفید است. موادی که اندیس گلیسمی پایینی دارند هم برای بیماران دیابتیک و هم برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند و یا وزن خود را حفظ کنند مفید است.

علاوه بر آن شلیل غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با خاصیت مبارزه با رادیکال های آزاد در پیشگیری از انواع سرطان ها و بیماری های مختلف نقش دارد. آنتی اکسیدان های موجود در شلیل در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند.

گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای شبیه به پرتقال و متعلق به خانواده مرکبات است. طعم گریپ فروت ترش و تلخ است و باعث کاهش قند خون می شود و در ترکیبات آن هیچ نوع ماده ای یافت نمی شود که مانع تولید انسولین در خون بشود. البته مصرف زیاد این میوه هم توصیه نمی شود. این میوه برای افراد دیابتی نیز بسیار مفید است و قند خون را کاهش می دهد. 

 

جدول ارزش های غذایی گریپ فروت