ماست کم چرب و کاهش خطر دیابت

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف چهار یا پنج وعده ماست در هفته سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شود.

متخصصان سلامت در انگلیس با بررسی رژیم غذایی 4000 نفر طی مدت 11 سال، دریافتند افرادی که در این مدت در رژیم غذایی خود ماست زیادی مصرف کرده اند 24 درصد کمتر از سایرین به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.

بنابراین مطالعه که در نشریه پزشکی Diabetologia منتشر شده است، این افراد در رژیم غذایی خود در هفته چهار الی پنج وعده ماست کم چرب مصرف کرده اند که این مسئله سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آنها شده است. اگرچه این مطالعه در واقع ارتباط خوردن ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت را نشان می دهد نه تاثیر آن بر ابتلا به این بیماری، اما در واقع یکی از اثرات مثبت خوردن ماست احتمالا به این باور عمومی بر می گردد که افرادی که همراه با غذای خود ماست می خورند کمتر به سمت خوردن دسرها و تنقلات مضر می روند.

به گزارش لایوساینس، پزشکان اعلام کردند جایگزین کردن یک وعده ماست بجای یک وعده چیپس یا تنقلات می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 47 درصد کاهش دهد.

متخصصان سلامت همچنین یکی دیگر از اثرات مفید ماست در کاهش ابتلا به دیاب را خاصیت تخمیری این لبنیات و داشتن ویتامین K و پروبیوتیک ها می دانند که هر دو این ترکیبات در مقابله با دیابت توصیه می شوند.

متخصصان همچنین ارتباطی میان تاثیر رژیم کاملا لبنی بر کاهش خطر ابتلا به دیابت پیدا نکرده اند؛ اما معتقدند تنها برخی مشتقات لبنی در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر هستند.

* * *

در یک تحقیق دیگر محققان انگلیسی با انجام مطالعه ای متوجه شده اند: خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالانی که چهار یا پنج بار در هفته و در هر وعده 125 گرم ماست مصرف می کنند در مقایسه با دیگر افرادی که ماست مصرف نمی کنند، 28 درصد پایین تر است.

در این مطالعه جزییات مربوط به مصرف غذا و نوشیدنی های روزانه 753 نفر را که به دیابت نوع دو مبتلا بودند طی 11 سال مورد بررسی و مطالعه قرار داده شد.

این مطالعه نیز نشان داد که مجموع شیر و پنیر که افراد مصرف می کنند در میزان خطر ابتلا به دیابت تأثیری ندارد.

محققان در این مطالعه متوجه شدند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که به میزان زیادی ماست کم چرب مصرف می کردند در مقایسه با دیگران 28 درصد کمتر بود.