خوراکی های نشاط آور

خیلی از ما به این نکته پی برده ایم که میان آنچه که می خوریم و احساساتی که داریم رابطه بسیار نزدیک و فشرده ای وجود دارد. کافی است به گذشته برگردید و به پرخوری که در طول تعطیلات داشته اید و منجر به ایجاد حس تنبلی و خستگی در شما شده بود بیندیشید.

شاید تاکنون به این موضوع واقف نبوده اید، اما غذاهایی که شما میل می کنید می توانند به شدت احساساتتان را تحت الشعاع قرار دهند. برخی خوراکی ها موجب کاهش سطح خُلق شده و منجر به بروز افسردگی می شوند و برخی نیز به خاطر وجود مواد مغذی خاص و نیز به خاطر ایجاد تغییراتی در سطوح هورمون ها خاصیت نشاط آوری دارند.

در اینجا 4 نوع خوراکی نشاط آور و ضد افسردگی معرفی می شود. البته بدیهی است که لیست غذاهایی که خاصیت ضد افسردگی داشته و منجر به افزایش روحیه و بهبود خلق و خوی شما می شوند به این چهار خوراکی ختم نمی شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
آجیل

به گفته پزشکان، آجیل یکی از سالم ترین تنقلات است که ضمن برخورداری از طعمی خوب و عامه پسند، درصد قابل توجهی از نیاز بدن به املاح و ویتامین ها را تامین می کند. برای مثال، خوردن یک مشت آجیل در روز به افزایش قدرت ماهیچه ها کمک می کند.

آجیل یک میان وعده فوق العاده سالم و حاوی مقدار زیادی فیبر، چربی و پروتئین مفید است. آجیل می تواند به حالات روحی شما نیز کمک کند؛ زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. تحقیقات نشان داده که خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 باعث افزایش مقدار قشر خاکستری بخشی از مغز می شود که به حالات روحی مربوط است. مطالعات دیگر نیز ثابت کرده افرادی که سطح اسیدهای چرب امگا 3 خونشان پایین است دید منفی تری نسبت به زندگی دارند.

 

جدول ارزش های غذایی انواع آجیل

شکلات سیاه

اکثر مردم از خوردن شکلات سیاه به خاطر طعمش لذت می برند اما تعداد اندکی از این افراد از خاصیت نشاط آور آن مطلع هستند. شکلات سیاه حاوی ماده ای به نام فنیل اتیل آمین است که تاثیر شگرفی بر حالات روانی دارد. صرف نظر از این ویژگی بارز، شکلات سیاه می تواند سطح سروتونین بدن شما را افزایش دهد و نقش مهمی را در تنظیم حالات روحی شما ایفا و به شما در رفع افسردگی کمک کند.

چای

این نوشیدنی داغ پرطرفدار نیز یک راه شگفت انگیز دیگر، برای افزایش روحیه و نشاط است. نوشیدن یک فنجان چای تازه، نه تنها موجب آرامش ذهن گردیده و اوقات فراغت شما را پر می کند، بلکه می تواند روحیه شما را نیز بهتر کند. براساس تحقیقات انجام شده ترکیبات چای می تواند به شما کمک کند که پس از مواجهه با استرس و تنش، سریع تر تمدد اعصاب کنید و سطح کورتیزول خونتان (هورمون استرس زا) را کاهش دهید.

بعضی ها چای می نوشند چون معتقدند چای خاصیت آرام بخش دارد اما بعضی ها هم می گویند چای شادی آور و نشاط آور است. واقعیت این است که هر دوی این صحبت ها درست است. چای تا دو دقیقه پس از دم کشیدن اثر محرک دارد، اما پس از مدتی به تدریج از خاصیت محرک بودن آن کمتر شده و خاصیت آرام بخشی آن بیشتر می شود. پس از گذشت 5 دقیقه از دم کشیدن چای، بیشتر کافئین چای خارج می شود.

ماهی آزاد

ماهی آزاد1 از فواید زیادی برای سلامتی انسان برخوردار است و اکثر منابع اطلاعاتی در مورد سلامتی توصیه می کنند که حداقل هفته ای 2 بار ماهی میل کنید. گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر از چربی بیشتری برخوردار است و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و ویتامین D است. همچنین دارای مقدار قابل توجهی کلسترول است.

 

جدول ارزش های غذایی ماهی سالمون


1ماهی آزاد دریای شمال  که ماهی سالمون نیز نامیده می شود، در رده آزاد ماهیان قرار دارد. آزاد ماهی ها به طور معمول در آب های شیرین به دنیا می آیند، سپس به اقیانوس ها رفته و برای تخم گذاری دوباره به آب های شیرین بازمی گردند. ماهی آزاد ارزش غذایی فوق العاده ای دارد و سرشار از اسید های چرب امگا 3 می باشد.