ارتباط میان مصرف شکلات و BMI (شاخص توده بدن) پایین تر

آیا مصرف شکلات می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

اگرچه باور کردن این خبر مشکل است ولی با این وجود دوستداران شکلات خودتان را آماده کنید: خوردن مقادیر زیادی از شکلات بجای افزایش وزن می تواند منجر به کاهش آن شود. متن فوق کاملا جدی است – چرا که نمی توان در مورد چنین موضوع مهمی شوخی کرد.

بر طبق نتایج جدید به انتشار رسیده در آرشیوهای طب داخلی 1، آن دسته از افرادی که میزان مصرف شکلات در آنان بالا می باشد، BMI پایین تری دارند.

این خبر مرتبط با بی ضرر بودن شکلات – ارتباط میان مصرف مواد شیرین با سایر روندها، از کاهش فشار خون گرفته تا ایجاد حساسیت بیشتر در برابر انسولین – بود که محققانی نظیر دکتر بئاتریس گولوم2 و همکاران او در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، را به فکر انداخت:

با توجه به اینکه در سایر مطالعات انجام گرفته، به وجود ارتباطاتی میان مزایای شکلات و متابولیسم پی برده اند، آیا این امکان وجود دارد که مصرف شکلات بر روند متابولیسم، در چهار جوب کاهش وزن، نیز تاثیر گذار باشد؟ آیا مصرف شکلات یا نوشیدن کاکائو – به همراه تمامی شکر و چربی که معمولا در این مواد وجود دارد - می تواند به کاهش وزن کمک کنند؟

محققان به منظور یافتن پاسخ این سوالات، پرسش هایی در ارتباط با دفعات و میزان مصرف شکلات در طول هفته را برای بیش از 1000 زن و مرد مطرح کردند. آن دسته از افرادی که به دفعات زیاد، شکلات مصرف کرده بودند، BMI کمتری داشتند؛ بویژه مصرف شکلات به میزان 5 بار در هفته برابر بود با کاهش BMI به اندازه یک واحد – به عبارت دیگر کاهش 5 پوندی (1.85 kg) برای فردی که قد او حدود 5 فوت (152 cm) می باشد.

 بنابراین سوال اصلی این است که مصرف شکلات می بایستی به چه میزان باشد؟ محدوده مصرف شکلات در میان افراد مختلف از یک مشت Mand M (نوعی شکلات دراژه) تا یک تکه کامل متغییر بود. و با وجود اینکه تحقیقات پیشین بر بیشتر بودن مزایای شکلات تلخ اشاره داشتند، در بررسی های جدید صرفا میزان دفعات مصرف شکلات بود که اهمیت داشت، نه نوع شکلات مصرفی.

به گفته دکتر گولوم، علت اینکه شکلات براستی منجر به بروز چنین تاثیری می شود، به احتمال زیاد وجود مواد فیتوکمیکال ها3 می باشد، بویژه موادی که کاتشین4 نامیده می شوند. در تحقیقات انجام گرفته بر روی حیوانات، چنین مولکولهایی که منشا گیاهی نیز دارند، تاثیرات بسیار زیادی را در افزایش میزان متابولیسم – نظیر افزایش تولید انرژی در سلولها – از خود نشان داده اند.

به گفته دکتر گولوم، قبل از آنکه بتوان به افراد توصیه کرد تا مقادیری از شکلات را به رژیم های غذایی خود بیافزایند، لازم است تحقیقات بیشتری انجام گیرند، با این وجود و با توجه به نتایج تحقیقات قبلی، خوردن شکلات مورد علاقه (مادامیکه در خوردن آن افراط نشود) منجر به افزایش وزن نخواهد شد – و حتی ممکن است باعث کاهش آن نیز شود.

 

1 Archives of Internal Medicine

2 Beatrice Golomb, MD

3 Phytochemicals

4 Catechin