فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگهای متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی، قرمز در بازار عرضه می شود.

فلفل دلمه ای از همان خانواده فلفل هاست، به مرور که فلفل می رسد رنگ آن نیز تغییر می کند. اگر این سبزی خوش رنگ قبل از رسیدن کامل چیده شود رنگ آن سبز خواهد بود، اما اگر برای مدت طولانی تری روی زمین باقی بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز می شود. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و ریز مغذی های زیادی مانند بتاکاروتن و فلاوونوئیدهاست. هر چه این سبزی رسیده تر یعنی قرمز باشد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری است. این آنتی اکسیدان قوی نیز به راحتی می تواند از پس رادیکالهای آزاد مخرب برآید.

فلفل دلمه ای بیش از 90 درصد آب دارد و حاوی کالری کمی است. این سبزی حاوی گلوسیدها به خصوص گلوکز و فروکتوز می باشد. باید بدانید که پروتئین ها و لیپیدهای (چربی) موجود در آن بسیار اندک است. و در عوض سرشار از ویتامین C و ویتامین A و بیش سازهای آن می باشد. میزان ویتامین A به خصوص در فلفل دلمه های کاملاً رسیده یعنی قرمز بسیار بیشتر است.

اگر اهل مکمل نیستید و می خواهید به طبیعی ترین شیوه ویتامین B جذب کنید می توانید به فلفل دلمه ای اعتماد کنید. به خاطر اینکه منبع فوق العاده  ویتامین B6 , B9 و همچنین ویتامین E می باشد. در مورد فلفل دلمه ای زرد باید بگویم که تأمین کننده ویتامین B9 بوده و فلفل سبز منبع ویتامین K می باشد.

مواد معدنی و عناصر مغذی آن

فلفل دلمه ای حاوی میزان زیادی املاح و مواد معدنی است، این سبزی حاوی آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیوم و زینک می باشد. گوشت و پوست فلفل دلمه ای حاوی میزان بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی است، یعنی کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها.

فلفل دلمه ای قرمز به نوبه خود منبع فوق العاده بتاکاروتن و کریپتوگزانتین می باشد که این دو ترکیب پیش ساز ویتامین A محسوب می شوند.

لیکوپن یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی فلفل دلمه ای است. لیکوپن کاروتنوئیدی است که مصرف آن رابطه ای عکس با سرطانهایی نظیر سرطان پروستات، مثانه و پانکراس دارد. تحقیقات نشان داده اند، افرادی که از غذاهایی با لیکوپن کمتر استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. همچنین فلفل دلمه ای سرشار از فیبرهای غذایی است. فیبرهای غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می کنند برای هیمن هم سیری زود هنگام و البته طولانی مدتی ایجاد می کنند. به همین دلیل هم میل به پرخوری کاهش پیدا می کند. علاوه بر این فیبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده ها شده و با مشکل یبوست مقابله می کنند.

تحقیاقت نشان داده است که کاپسی سین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می شود. کاپسی سین، موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیله دیواره معده می شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می ماند.

مقابله با بیماری ها

در حالت کلی ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه ها و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارند. نتایج پژوهشهای متعددی نشان داده است که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد.

فلفل دلمه ای جزء سبزیجاتی است که حاوی بیشترین میزان ویتامین C است. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای مقابله با بیشتر بیماری ها لازم است. به علاوه این سبزی دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. کاپسی سین موجود در فلفل معمولی، ترکیب شیمیایی دارد که موجب تحریک سیستم ایمنی شده و به این سیستم در حمله به عوامل عفونی کمک می کند. به علاوه این ترکیبات موجب تحریک معده برای ترشح اسید می شود. بنابراین افرادی که در برنامه غذایی شان به طور مرتب از این سبزی استفاده می کنند کمتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند.

در بعضی موارد استفاده از مشتقات این سبزی بر روی پوست می تواند سبب عوارض و حساسیت هایی شود از این رو به افراد توصیه می شود که در مصرف اینگونه مشتقات بر روی پوست دقت بیشتری اعمال کنند.