آنچه درباره گلابی باید بدانید.

گلابی، آمرود، آرمود درختی است گلدار از رده دو لپه ای ها، از خانواده گلسرخیان و از زیر خانواده مالیده (Maloidiae) می باشد.

در این جنس حدود 30 گونه وجود دارد که بعضی از گونه های معروف شامل ussuriensis, communis, persica, pyrifolia, syriaca وجود دارد. گلابی معمولی یا گلابی اروپایی از گونه communis می باشد که میوه های آبدار با دانه های سنگی دارد و اغلب شکل کشیده دارد.

اما انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروف است که شکل آنها شبیه سیب است. در منابع آلمانی منشا گلابی را در کوههای البرز ذکر کرده اند انواع مختلفی گونه وحشی آن در جنگلهای گیلان وجود دارد.

گلابی سرشار از ویتامین ها و همچنین آب می باشد، در واقع این میوه خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما برخلاف تمام نوشیدنی های پرکالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 50 کالری وجود دارد.

ترکیبات و خواص گلابی

گلابی سرشار از فیبرهای غذایی است و پوست آن منبع آنتی اکسیدانهاست. به همین دلیل این میوه مفید از ابتلا به برخی سرطانها و بیماری های قلبی – عروقی پیشگیری می کند . در واقع پوست گلابی اجازه نمی دهد چربی های خون افزایش یابد و در عین حال می تواند میزان آنتی اکسیدانهای خون را افزایش دهد.

بررسی های مختلف نشان داده است که خوردن گلابی کامل یعنی با پوست بیشترین میزان آنتی اکسیدانها را برای بدن تأمین می کند. علاوه بر این پژوهشهای دیگری نیز نشان داده است که مصرف میوه، تأثیرات متفاوتی روی قدرت آنتی اکسیدانی و چربی های خون می گذارد. البته این تأثیر بر حسب اینکه فرد سیگاری می باشد یا اصلاً اهل دخانیات نباشد متفاوت است.

ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها و اسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه، بنابراین توصیه می شود گلابی نیز مانند سیب با پوست میل شود.

همچنین فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده ها تأثیر می گذارد و عمل دفع را راحت تر می کند بنابراین برای افرادی که از یبوست رنج می برند مفید است.

قند گلابی

گلابی حاوی ترکیبات فنولیک زیادی است. این ترکیبات که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد با قدرت آنتی اکسیدانی خود می توانند از سرطانها و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنند این ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها و اسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه.

فیبر گلابی

این میوه خوش طعم حاوی حدودا 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان ساخته و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. حدود دو سوم فیبرهای موجود در گلابی از نوع فیبرهای نامحلول هستند بطوریکه پوست گلابی حاوی فیبر بیشتری است.

ویتامین ها و مواد معدنی

اگر چه گلابی منبع ویتامین C نیست اما این میوه حاوی ویتامین های دیگری مثل ویتامین E می باشد. اما همین میزان اندک ویتامین C به همراه ویتامین E به صورت سینرژی یا همان توان افزایی عمل می کنند. یعنی اینکه دو یا چند عنصر با هم همیاری یا برهمکنش دارند و برای همین آنتی اکسیدانی ویتامین E چندین برابر می شود.

این میوه یکی از میوه های نادری است که می تواند نیاز روزانه بدن را به ویتامین B یا همان اسید فولیک را تأمین کند.

سوربیتول موجود در گلابی هضم غذا را تسهیل می نماید و همین قند موجود در گلابی در دهان تجزیه نمی شود و بنابراین آسیبی به دندانها نمی رساند و دندانها را در مقابل پوسیدگی حفاظت می کند.

قندهای موجود در گلابی (سوربیتول و فروکتوز) در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نفخ، باد معده، اسهال و دل درد می شود. در واقع مصرف روزانه 10 گرم سوربیتول یعنی معادل حدود دو نیم گلابی متوسط می تواند در افراد بزرگسال به مشکلاتی که اشاره شد منجر شود. همچنین مصرف روزانه 50 گرم فروکتوز معادل حدوداً  5 گلابی متوسط یا دو نیم فنجان نکتار گلابی می تواند باعث اسهال شود. در کودکان نیز مصرف نکتار گلابی همانند مصرف آب سیب می تواند دلیل اسهال مزمن شود.

فواید پوست گلابی

پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر در پوست آن است، لذا چنانچه به مشکلات معده مبتلا نیستید هنگام خوردن گلابی پوست آن را جدا نکنید.

خواص تخم گلابی

تخم گلابی ضد کرم معده و روده است. دم کرده برگ گلابی برای رفع اسهال مفید است. این دانه ها از جنس سلولز است و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.