میان وعده کودکان

به علت شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و تأمین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های غذایی اصلی و میان وعده های غذایی توجه نمود. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب نظیر شیر، میوه و خرما در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد در حالیکه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی لازم از جمله پروتئین، ویتامین و املاح گردیده و زمینه را برای تأخیر رشد کودک فراهم می کنند.

از سوی دیگر مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر موجب بیماری های قلبی – عروقی، چاقی، پرفشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون در دوران بزرگسالی می شود. به علاوه این گونه تنقلات دارای افزودنی های رنگی، نگهدارنده و طعم دهنده های مصنوعی هستند که مصرف بی رویه آنان موجب پرتحرکی کودکان می گردد.

در هنگام دادن میان وعده به کودکان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • میان وعده ها را از هر چهار گروه اصلی غذایی (گروه شیر و لبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها و گروه میوه و سبزی ها) انتخاب نمایید تا تنوع و تعادل در رژیم غذایی او ایجاد شده و بخشی از مواد مغذی مورد نیاز از این طریق تأمین گردد.
  • حداقل پانزده دقیقه زمان برای خوردن میان وعده در نظر بگیرید.
  • بین وعده های اصلی و میان وعده، حداقل 2 ساعت فاصله بگذارید. در صورتی که فاصله مصرف میان وعده تا وعده غذایی اصلی کم باشد کودک احساس سیری کرده و از مصرف غذاهای اصلی خوداری می کند.
  • میان وعده هایی نظیر شکلات، آب نبات، شیرینی و چیپس فقط حاوی انرژی بوده و ارزش غذایی دیگری ندارند. بنابراین از دادن آن به کودک خودداری کنید زیرا سبب اضافه وزن و چاقی او می شود.
  • میان وعده می تواند عادات غذایی درست یا نادرست را در کودک ایجاد نماید با توجه به اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه ای کودکان می باشد و یکی از دلایل اصلی آن استفاده از برنامه غذایی نامناسب است. انتخاب میان وعده مناسب مانند انواع خشکبار و مغزها (پسته، بادام و ...) همراه با میوه ها موجب افزایش آهن دریافتی کودک می گردد.
  • اگر کودک در بین وعده های غذایی اصلی و میان وعده احساس تشنگی کرد به او آب بدهید زیرا در صورت مصرف آب میوه احساس سیری کرده از مصرف غذای اصلی خوداری خواهد کرد.