اثرات سودمند تخم کدو

تخم کدو یکی از دانه هایی است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم، تخم کدو منبعی غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربی های غیر اشباع است که در سلامت پروستات، استخوان ها و پیشگیری از التهاب مفاصل مؤثر است. کدو در مکزیک حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و به عنوان یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. برای اولین بار در سال 1492 میلادی کریستف کلمب در سفر خود کاشت کدو به صورت جالیزی را گزارش داد و آن را هندوانه ایندوها نام برد که بسیار خوشمزه بود و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد. بذر کدو را در اوایل خرداد ماه می کارند و سپس در شهریور ماه برداشت می کنند. میانگین وزن هر کدو 8 کیلوگرم است که به طور متوسط هر کدو حاوی 150 – 200 گرم تخم کدو می باشد. تخم کدو سبز تیره و صاف است و توسط یک پوست سفید – زرد پوشیده شده است.

تأثیر تخم کدو در سلامت پروستات

تخم کدو، هایپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) مردان 50 سال و مسن تر را تحت تأثیر خود قرار می دهد که شامل بزرگ شده غده پروستات می باشد. یکی از فاکتورهای دخیل در BPH، تحریک شدید سلولهای پروستات از طریق هورمون تستوسترون و (DHT) دی هیدروتستوسترون است محتویات موجود در روغن تخم کدو از جمله کاروتنوئیدها، تکثیر سلولهای پروستات را متوقف می کند. همچنین تخم کدو حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تأثیر بسزایی در تأمین سلامت پروستات دارد.

تأثیر کدو در حفظ سلامت استخوان

تخم کدو علاوه بر اینکه در حفظ سلامت مؤثر است باعث افزایش دانسیته استخوانی هم می شود. اگر چه اغلب گمان بر این است که پوکی استخوان بیماری زنان یائسه است ولی مشکل بالقوه مردان مسن نیز به شمار می رود. تقریباً 30 درصد شکستگی های لگنی در مردان اتفاق می افتد. به طوری که یک مرد از هشت مرد بالای 50 سال دچار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می شوند.

تأثیر خواص ضد التهابی تخم کدو در التهاب مفاصل

در مطالعه حیوانی با مقایسه تأثیر تخم کدو در کاهش علائم التهاب با مصرف داروی ایندومتاسین، مشخص شد کدو بر خلاف دارو، سطوح چربی های تخریب شده (چربی های پراکسید) را در سطح داخل مفصل افزایش نمی دهد که در حقیقت عارضه جانبی ناشی از دارو بوده و در پیشرفت التهاب مفاصل مؤثر است. تخم کدو منبع غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربی های غیر اشباع با یک پیوند دوگانه. تخم کدو، طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می کند. تخم کدو منبع خوبی از آهن، مس، پروتئین و روی می باشد.

تخم کدو منبع غنی منیزیم

تخم کدو منبع غنی از منیزیم است که نقش های بسیار مهمی در بدن و پیشگیری از بیماری ها ایفا می کند. منیزیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب دارد. سلولهای ماهیچه  قلب به منیزیم نیاز دارند. این عنصر از پرولاپس دریچه میترال جلوگیری می کند و حتی در صورت بروز این شرایط قادر به بهبود آن می باشد. منیزیم همچنین قادر است سطوح تری گلیسیرید و نسبت کلسترول بد (LDL) به کلسترول خوب (HDL) را کاهش داده و به همین طریق از بیماری های قلب و عروق جلوگیری کند. کمبود منیزیم می تواند به عنوان یک عامل مؤثر در بروز برخی از انواع سرطان ها نقش داشته باشد. این عنصر قادر است رادیکال های آزاد اکسیژن را از بین ببرد. منیزیم در تولید انسولین و عملکرد آن مؤثر است به طوری که در درمان افراد دیابتی که به طور مکرر دچار نوسان قند خون می شوند و همین طور در افراد دیابتی مقاوم به انسولین مؤثر است. در جلوگیری از پوکی استخوان، منیزیم هم به اندازه کلسیم نقش ضروری دارد. به گونه ای که افزایش مصرف کلسیم بدون افزایش منیزیم نه تنها مفید نبوده بلکه مضر نیز هست.

نسبت کلسیم به منیزیم در بدن بهتر است بیشتر از 2 به 1 نباشد. لازم به ذکر است که این عنصر به دلیل نقشی که در ماتریکس استخوان دارد به طرز چشمگیری در انعطاف پذیری استخوان مؤثر است. کمبود منیزیم با بروز حملات میگرنی مرتبط است. این عنصر باعث انبساط عروق شده و همچون یک مهار کننده کانال کلسیم در سلول عمل می کند داروهای مؤثر در میگرن هم دقیقاً از همین راه وارد عمل می شوند. مسمومیت بارداری شرایطی است که به دنبال آن زنان باردار دچار تشنج های خطرناک شده  و فشار خون به طرز شدیدی بالا می رود، به طوری که خاتمه بارداری ضرورت پیدا می کند و معمولاً جنین وزن تولد پایینی دارد. حال در این میان کمبود منیزیم به طور مستقیم با این شرایط در ارتباط است. تجویز مکمل منیزیم در درمان کلاسیک کنترل مسمومیت بارداری است. این عنصر همچنین قادر است تا از زایمان های زودرس نیز جلوگیری کند. منیزیم تولید انرژی سلولی را از حالت غیر هوازی به هوازی تبدیل کرده و این روش در تولید انرژی در داخل سلول بسیار مؤثر است و به مقدار زیادی تولید اسید لاکتیک را کاهش می دهد.

منیزیم در کمک به درمان استرس های مغزی می تواند مؤثر واقع شود. در جدول تناوبی، منیزیم نزدیک لیتیم است و لیتیم معمولاً برای درمان استرس و اختلالات مربوط به آن به کار می رود. این عنصر (منیزیم) در عملکرد سیناپس های وابسته به کلسیم در انتقادات عصبی نقش دارد.

فیتواسترول ها تخم کدو و کاهش کلسترول خون

فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختار شیمیایی بسیار شبیه به کلسترول دارند و زمانی که به مقدار کافی در رژیم موجود باشند، قادر به کاهش میزان کلسترول خون هستند. همچنین در بهبود پاسخ های ایمنی و کاهش بروز سرطان های خاص نیز مؤثرند.

انواع مغزها منابع غنی و طبیعی فیتواسترول ها، مواد مغذی و چربی های سالم هستند. معمولاً از مغزها به عنوان میان وعده استفاده می شود. از منایع غنی فیتواسترول ها می توان پسته، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو را نام برد. دانه کنجد غنی ترین منبع فیتواسترول ها می باشد در حالی که گردو کمترین مقدار فیتواسرتول را دارا است.

نکاتی در مورد تخم کدو

از مخلوط تخم کدو به میزان 2 تا  3 قاشق غذاخوری با ماست در پیشگیری از رسوب چربی در سرخرگ ها و انسداد عروق می توان استفاده کرد با استفاده از تخم کدو در تهیه نان های سبوس دار، به جلوگیری از سرطان پروستات و در مردان و عفونت های مثانه ای در زنان کمک می شود. تخم کدو از سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات جلوگیری می کند. تخم کدو را می توان به همراه سیر تازه، جعفری و برگ های گشنیز آسیاب کرد و پس از افزودن روغن زیتون و آبلیمو به این مخلوط، سس بسیار خوشمزه  و مقوی برای سالاد تهیه کرد. البته یادآوری می شود به منظور پیشگیری از چاقی، در مصرف آن زیاده روی نشود.