آشپزی سالم

همه ما با توجه به عادات غذایی خود، مواد غذایی را انتخاب، آماده طبخ، مصرف و نگهداری می کنیم. عادات غذایی ما ریشه در شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد. بسیاری از عادات غذایی، ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه غیر قابل جبرانی در سلامت ما به جا گذارد. بنابراین شناخت عادات غذایی درست و تأثیر آن بر سلامت انسان، گام مهمی برای الگوی غذایی صحیح و مناسب و برخورداری از تغذیه کافی، متعادل و متنوع محسوب می شود. متاسفانه عادات نادرست در تهیه و پخت غذا بسیار شایع است که سرخ کردن و افزودن نمک زیاد به غذا از جمله آن هاست.

سرخ کردن غذا به دو دلیل یک روش نادرست است. اول آن که مصرف روغن زیاد به هنگام سرخ کردن غذا موجب چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون شده و خطر بیماری های قلبی – عروقی را افزایش می دهد. دوم اینکه در جریان سرخ کردن، هم روغن و هم مواد غذایی تغییرات نامطلوبی ایجاد می شود. که می تواند منجر به تولید مواد مضر یا از بین رفتن مواد مفید مانند ویتامین ها شود. هنگام سرخ کردن درجه حرارت غذا به بالاتر از حرارت جوش می رسد و در چنین درجاتی بعضی مواد مغذی موجود در غذا به مقدار زیاد کم شده و باعث ایجاد مواد خطرناکی در غذاها می گردد که خطر سرطان را افزایش می دهد. به یاد داشته باشیم که غذاهایی مانند غذاهای سرخ شده، گوشت ها، سس ها و کره، چربی دارند. سرخ کردن مواد غذایی باعث بالا رفتن میزان چربی آنها می شود. برای مثال یک عدد سیب زمینی پخته 70 کالری دارد، در صورتی که اگر آن را در یک قاشق روغن سرخ کنید میزان کالری آن به 205 می رسد!

علاقه و تمایل به مصرف مواد غذایی صرفاً یک عادت است که از زمان کودکی در انسان ایجاد می شود. مصرف نمک زیاد باعث تجمع آب در بدن می شود که افزایش وزن را به دنبال دارد و همچنین باعث بالا رفتن فشار خون و مشکلات ناشی از آن می شود.

بنابراین هر چه در تهیه غذا، آب، زمان و روغن و نمک کمتری استفاده شود، مواد مغذی کمتری از بین خواهد رفت.