خواص و مضرات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه ای سرخ رنگ و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دوره استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می شود. البته گوجه فرنگی از نظر علم باغبانی و نداشتن هسته در دسته سبزیجات طبقه بندی می شود و از جمله سبزیجات پرخاصیتی است که اگر چه به صورت پخته و رب در غذا زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ولی مصرف آن بصورت خام نیز بسیار مفید است.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین هایA, C  ، اسید فولیک، بتاکاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروهB  شاملB5, B1, B2, B3  ، همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی می باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی اشتها آور، برطرف کننده ضعف و خستگی، تقویت کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین روماتیسم و نقرس توصیه می کنند. در ضمن گوجه فرنگی برای رفع مسمومیتهای مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط ها بسیار مؤثر است.

  1. بینایی را تقویت می کند. مقدار بالای ویتامینA  در گوجه فرنگی به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) کمک می کند. به علاوه گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن، لوتئین و زئانتین است که از چشم ها در مقابل صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.
  2. به مبارزه با سرطان کمک می کند. مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. همچنین به خاطر وجود آنتی اکسیدان لیکوپن ریسک ابتلا به سرطانهای دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می دهد.
  3. پوست را تمیز می کند. مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و زیبا به نظر رسیدن آن کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود از پوست در مقابل صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می کند. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و به حداقل رساندن منافذ بزرگ پوست نیز می توان کمک گرفت.
  4. سطح قند خون را پایین می آورد. کروم موجود در گوجه فرنگی به کنترل قند خون کمک کرده و از بالا رفتن فشار خون پیشگیری می کند.
  5. استخوانها را سالم نگه می دارد. گوجه فرنگی حاوی کلسیم است که به سلامتی استخوانها کمک زیادی می کند. همچنین آنتی اکسیدان لیکوپن تراکم استخوانها را بهبود می بخشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  6. دردهای مزمن را تسکین می دهد. بخاطر وجود عوامل ضد التهابی مانند کاروتنوئیدها و بیوفلاوونوئیدها، گوجه فرنگی موجب تسکین دردهای مزمن می شود. افرادی که از دردهای ملایم رنج می برند معمولاً التهاب دارند. تحقیق نشان داده است که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در هر روز موجب کاهش سطح TNF alpha در خون می شود که تا 34 درصد دلیل التهاب است بنابراین گوجه فرنگی برای افرادی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند مناسب است.
  7. به تقویت و درخشندگی مو کمک می کند. گوجه فرنگی بخاطر آنکه سرشار از ویتامین ها و آهن است. برای تقویت موها بسیار مناسب است و به موهای آسیب دیده درخشش می دهد. به علاوه اسیدیته موجود در آن باعث می شود که سطح ph موها متعادل شود.
  8. به کاهش وزن کمک می کند. گوجه فرنگی چربی و کالری کمی دارد و فاقد کلسترول است همچنین گوجه فرنگی سرشار از فیبر و آب است بطوریکه حجم شکم را پر می کند بدون اینکه کالری اضافی به فرد بدهد.
مضرات گوجه فرنگی

در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با مشکل صورت می گیرد، آنهایی که معده حساس دارند نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط کنند.