اهمیت مصرف مکمل ها در دوران بارداری

اسید فولیک

مصرف قرص اسید فولیک در طول دوران بارداری بخصوص طی هفته های اول بارداری بسیار اهمیت دارد. مصرف این قرص سه ماه قبل از بارداری و یا به محض اطلاع از بارداری تا پایان دوران بارداری توصیه می شود. اسید فولیک برای شکل گیری و تکامل سیستم عصبی جنین لازم است و مصرف آن از تولد کودک با نقض دستگاه عصبی پیشگیری می کند بنابراین مصرف قرص اسید فولیک در کنار منابع غذایی غنی از آن ضروری است. مواد غذایی حاوی اسید فولیک شامل: خربزه، هندوانه، پرتقال، سبزی های برگ سبز تیره مانند انواع سبزی خوردن، دانه آفتابگردان، آووکادو و حبوبات به ویژه عدس و جگر است.

 

آهن

در دوران بارداری نیاز به آهن به بویژه در سه ماه دوم و سوم بارداری افزایش می یابد. این میزان به هیچ وجه از طریق مصرف مواد غذایی (به ویژه در کشورهای در حال توسعه که بخش عمده آهن را منابع گیاهی با قابلیت جذب کم تأمین می شود) به بدن نمی رسد و خانم های باردار باید از پایان ماه چهارم بارداری یک عدد قرص آهن در روز مصرف کنند و تا سه الی چهار ماه پس از زایمان مصرف آن را ادامه دهند کمبود آهن در مادران باردار می توان منجر به محدودیت رشد جنین، زایمان زود رس، کم خونی جنین، تولد نوزاد کوتاه قد، نارس و کم وزن شود. همچنین سبب ایجاد کم خونی مزمن در مادر باردار، مستعد کردن او به خونریزی و ناتوانی حتی بعد از وضع حمل می شود.

مصرف منابع غنی از آهن نیز در طی دوران، بعلت نیاز بالای بدن برای خونسازی و نیز تأمین آهن بدن مادر توصیه می شود. گوشت قرمز، مرغ، ماهی از منابع غنی آهن و زرده تخم مرغ، حبوبات نیز از منابع آهن می باشند. آهن موجود در مواد غذایی حیوانی بهتر از آهن موجود در منابع گیاهی جذب می شود و ارزش مواد غذایی با منشا حیوانی مثل گوشت از نظر جذب آهن خیلی بیشتر است.

 

 بنابراین به کلیه مادران باردار و شیرده توصیه می شود که ...

  • در برنامه غذایی روزانه از حبوبات و حتی الامکان گوشت و سایر منابع غذایی حاوی آهن استفاده کنند.
  • از میوه های خشک همچون کشمش، خرما، برگه آلو، زرد آلو، توت خشک و انجیر خشک بعنوان منابع آهن در میان وعده ها استفاده کنند.
  • انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق نیز از منابع خوب آهن می باشند و می توان از آنها بعنوان میان وعده استفاده کرد.
  • از نوشیدن چای، قهوه و دم کرده های گیاهی یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا خودداری کنند.
  • همراه با غذا سالاد حاوی گوجه فرنگی، کاهو، کلم، فلفل دلمه ای و همچنین سبزی های تازه (سبزی خوردن) و بعد از غذا میوه مصرف کنند. سبزی ها و میوه های تازه بخصوص مرکبات حاوی ویتامین C هستند. ویتامین C جذب آهن غذا را افزایش می دهد. مصرف آب لیمو و آب نارنج که حاوی ویتامین C می باشند، همراه با سالاد توصیه می شود.
  • از نانی که از خمیر ور آمده تهیه شده است استفاده کنند. نانی که از خمیر ورنیامده یا با جوش شیرین تهیه شده باشد جذب آهن را در بدن کاهش می دهد.