از خواص پیاز بیشتر بدانید

با وجود اینکه پیاز گریه را به همراه دارد اما هیچ یک از سبزیجات به اندازه پیار نمی تواند باعث شادی شما گردد. انواع مختلفی از پیاز در رنگ های قرمز، سبز، سفید و زرد وجود دارد که هر کدام طعم های مختلفی را دارا می باشند. پیاز می تواند به صورت خام، پخته، سرخ شده و خشک شده مصرف گردد. پیاز زرد رنگ در تمام فوصول سال در دسترس بوده اما نوع شیرین آن از محدودیت برخوردار است و فقط چند ماه از سال در دسترس می باشد. پیاز بر خلاف سیر یک گیاه تک حبه ای است که دارای لایه های متحدالمرکز و مجزایی است که از یک مرکز منشاء گرفته اند. اندازه، رنگ و مزه پیازها باعث ایجاد تنوع در آنها می شود. پیازها به دو دسته بزرگ و کروی شکل تقسیم می شوند که هر کدام در فصول بهار و تابستان یافت می شوند. گروهی از پیازها در هوای گرم رشد کرده و ظاهر منحصر به فرد و مزه شیرینی دارند و پیازهای سفید و زرد و قرمز معمولاً تند و تیز هستند. پیازهای بزرگ از تنوع کمتری در مقابل پیازهای کوچک برخوردارند. پیازها، بومی آسیا و شرق زمین اند و حدود 5000 سال است که مصرف می شوند. تا قبل از قرن ششم، هندی ها برای مصارف پزشکی از پیاز استفاده می کردند و علت شناخته شدن پیاز در میان مردم مزه تند و تیز آن بود. کشورهای اروپایی از زمانی که از خاصیت مفید پیاز مطلع شدند شروع به مصرف آن کرده و آن را  در برنامه غذایی خود قرار دادند. امروزه چین، هند، آمریکا، روسیه و اسپانیا از بزرگترین تولید کنندگان پیاز به شمار می روند.

ارزش تغذیه ای پیاز

پیازها بزرگترین منبع فنول ها، فلاونوئیدها و فیتونوترینت ها می باشند و طبق مطالعات انجام شده، این گروه از ریز مغذی ها باعث پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و سرطان ها می گردند. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز علت اصلی خاصیت ضد  سرطانی این گیاه است. به طور کلی پیازهایی که مزه تند و تیزی دارند این خاصیت در آن ها تشدید می شود.

نقش پیاز در سلامتی انسان

پیاز هم مانند سیر یکی از اعضای خانواده پیازی شکل می باشد که هر دوی آن ها منبع غنی ترکیبات قدرتمند سولفوره بوده که باعث ایجاد مزه تند و تیز آن ها شده و تأثیر به سزای در سلامتی فرد دارد. همچنین پیاز منبع غنی کروم و اسیداسکوربیک بوده و تأثیرات مثبت آن ها بر سلامت انسان شناخته شده می باشد.

اثر کاهش دهندگی قند خون

مصرف مداوم پیاز باعث کاهش (ولو مختصر) میزان قند خون ناشتا می شود. زیرا سولفید موجود در پیاز باعث افزایش میزان انسولین در دسترس سلولها شده و در نتیجه قند خون را تا حدودی کاهش می دهد. همچنین کروم موجود در پیاز دارای خاصیت تنظیم میزان گلوکز خون می باشد. و عنصری است که به سلول ها در پاسخ دهی به انسولین کمک می کند.

تحقیقات پزشکی روی بیماران دیابتی نشان می دهد که کروم موجود در پیاز به ایجاد تعادل قندی خون کمک کرده و باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید و افزایش HDL خون می شود.

تأثیر مثبت بر دستگاه قلبی و عروقی

مصرف روزانه پیاز همانند سیر باعث کاهش میزان کلسترول و فشار خون می شود که کاهش این دو مورد می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش داده و بدین ترتیب، باعث کاهش ریسک حمله های قلبی شود. این تأثیر مثبت ناشی از وجود ترکیبات سولفوره و کروم و ویتامین B6 موجود در پیاز بوده که باعث کاهش میزان هموسیستئین و در نهایت باعث کاهش میزان حمله های قلبی می شود.

جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون

مصرف پیاز خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد. فلاونوئیدهای موجود در پیاز از رشد تومورهای بدخیم جلوگیری کرده و از سلولهای کولون در مقابل عوامل سرطان زا محافظت می کند. گوشت های پخته شده در آب پیاز در مقابل گوشت های پخته شده در آب خالص مواد سرطان زای کمتری دارند. (البته توجه کنید که نگهداری گوشت چرخ کرده آمیخته با پیاز در فریزر توصیه نمی شود. و بهتر است که موقع استفاده از گوشت، پیاز به آن افزوده شود).

بالا بردن سلامت استخوان

شیر تنها غذایی نیست که می تواند سلامت استخوان را بالا ببرد. مطالعات اخیر نشان می دهد پیاز می تواند در سلامتی بافت استخوان مؤثر باشد. ترکیبی در پیاز شناخته شده که فعالیت اوستئوبلاست ها را محدود می کند. پیاز برای خانم های یائسه ای که در معرض استئوپروز هستند بسیار مفید می باشد.

اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی پیاز

سیر و پیاز هر دو حاوی ماده ای هستند که فعالیت دو آنزیم لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز را محدود می کند. که نتیجه این فعالیت کاهش التهاب است. اثر ضد التهابی پیاز به علت وجود ایزوتیوسیانات موجود در آن می باشد. که این اثر در کاهش عوارض التهابی بیماری های پوستی بسیار مفید است. به  علاوه فلاونوئیدها همراه با ویتامین C موجود در پیاز در کشتن باکتری ها کمک می کنند در نتیجه با اضافه کردن پیاز به سوپ و سایر غذاها می توان از خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی آن استفاده کرد.

پیاز باید دارای ظاهر خوب بدون بریدگی و شکاف در میان لایه های آن و دارای یک پوست خشک در لایه آخر آن باشد. از انتخاب پیازهای جوانه زده خودداری شود که نشان دهنده کپک زدگی آن هاست (البته جوانه های پیاز کوچک نشانه آغاز مراحل کپک زدگی هستند ولی جوانه بزرگ نشانه خطر آلودگی کامل است).

پیازهای کپک زده دارای لایه های نرم و تیره رنگ و دارای نم و رطوبت در قسمت بالایی آن ها می باشند که همگی نشان دهنده فاسد شدن آن ها است پس نحوه نگهداری آن ها باید به گونه ای باشد که از جوانه زدن پیاز جلوگیری شود.

پیاز باید در دمای اتاق و به دور از نور خورشید و در مکانی که دارای تهویه خوبی باشد نگهداری شود. برای اینکه هوا در زیر و روی پیازها جریان داشته باشد و بهتر است آن ها را در سبد نگهداری کرد.

مدت نگهداری پیاز بستگی به نوع آن دارد. آنهایی که مزه تندتری دارند (پیازهای زرد رنگ) از پیازهای شیرین (پیازهای سفید) ماندگاری بیشتری دارند. تمام پیازها را باید بدور از سیب زمینی نگهداری کرد تا از فساد آن ها جلوگیری شود.

پیازها را در کیسه نایلونی و در فریزر می توان به مدت یک هفته نگهداری کرد.

هنگام خرید پیازچه، باید آن هایی را انتخاب کرد که سبز رنگ باشند و ترو تازه به نظر برسند و از خریداری پیازچه های سفید و زرد خودداری شود. دقت داشته باشید که قطعه های بریده شده پیاز باید به سرعت مصرف شود و یا در کیسه نایلونی نگهداری شود. زیرا مواد مغذی موجود در آن فرار بوده و به سرعت از بین می روند.

زمانی پیازهای پخته شده بهترین طعم را به شما می دهند که در ظروف محفوظ از هوا نگهداری شوند و بهتر است که در ظروف فلزی نگهداری نشوند زیرا باعث از بین رفتن خاصیت تغذیه ای آن ها می شود.

نحوه پوست گیری پیاز بدون ریزش اشک

بسیاری از افراد از خوردن پیاز لذت می برند ولی به خاطر اینکه اشک از چشمانشان جاری می شود از خوردن آن خودداری می کنند. نوعی فیتوکمیکال به نام آلیل سولفات در پیاز وجود دارد که به هنگام پارگی سلول های حاوی سولفور پیاز رها شده و باعث ریزش اشک می گردد.

برای جلوگیری از ریزش اشک یک ساعت قبل از خرد کردن پیاز آن را سرد کنید. این کار باعث می شود که فعالیت آنزیم مربوطه کم شده مانع رها شدن آلیل سولفات شود.

روش دیگر این است که شیر آب را باز کرده و زیر شیر آب پیاز را خرد کنید. همیشه برای خرد کردن پیاز از چاقوی تیز استفاده کرده و به صورت ایستاده پیاز را خرد کنید زیرا در این صورت فاصله چشم شما تا پیاز بیشتر می شود و اگر هیچ کدام از این روش ها مؤثر نبود در زمان خرد کردن پیاز از عینک استفاده کرده وبه صورت مستقیم به پیاز خیره نشوید.