خواص فوق العاده خرمالو

خرمالو رسته ای است که تقریباً دارای 450 – 500 گونه برگزیده و درختان همیشه سبز می باشد. بیشتر این گونه ها بومی مناطق گرمسیر هستند و تنها تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل گسترش دارند. میوه این گیاه که خوراکی است نیز "خرمالو" نامیده می شود. نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو.

خرمالو که در غرب، سیب شرقی نیز نامیده می شود، میوه ای است کروی شکل با پوست بسیار نازک که رنگ آن زرد متمایل به نارنجی تا نارنجی پر رنگ متغیر است. قطر این میوه بین 3 – 8 سانتی متر می باشد. و به جز هسته که در برخی گونه های آن دیده می شود، تمام قسمت های آن خوراکی است.

درخت خرمالو از خانواده Ebenaceae بوده و نام علمی آن Diospyros است. بر حسب طعم و بافت دو نوع واریته برای این گیاه مشخص شده است. میوه یک گونه از این گیاه تا زمانی که به طور کامل نرسد و نرم نشود، قابل خوردن نیست، اما گونه دیگر قبل از رسیدن کامل نیز قابل خوردن است. گونه اول را پس از چیدن از درخت می توان در دمای اتاق نگهداری کرد تا کاملاً رسیده شود، اما گونه دوم باید پس از رسیدن کامل چیده شود.

منشاء درخت خرمالو کشور چین است که بعدها از آنجا به ژاپن و کره در دهه 1970 به آمریکا برده شد. این درخت به سرما حساس است. و در مناطق گرمسیر رشد می کند.

این میوه را می توان خشک نمود و در فصولی از سال که در دسترس نیست استفاده کرد و از فواید آن بهره برد. 

در طب سنتی از برگ درخت خرمالو نیز برای درمان بیماری ها استفاده می شود. برگ درخت خرمالو فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد. در عین حال برگ این درخت حاوی ماده ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی هیستامین داشته و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد. این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می دهد. در طب سنتی از برگ این درخت به صورت چای برای درمان این نوع بیماریها استفاده می شود. بنابراین از میوه خرمالو و یا حتی برگ آن چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده می توان به منظور پیشگیری از بسیاری بیماری ها استفاده نمود.

مواد مغذی موجود در خرمالو

خرمالو از میوه های غنی از فیبر، بتا کاروتن و ویتامین A می باشد. بتا کاروتن یک رنگدانه گیاهی است که به مقدار فراوان در گیاهان نارنجی رنگ یافت می شود. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A بوده و در داخل بدن می تواند به ویتامین A تبدیل شود. اما مقداری از بتا کاروتن نیز به طور مستقل جذب می شود. از مهم ترین خواص بتا کاروتن می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره نمود. آنتی اکسیدانها با جمع آوری رادیکالهای آزاد و مواد اکسیدان، از سلولهای بدن در برابر تخریب محافظت می کنند، بنابراین بتا کاروتن می تواند از بروز بیماری های قلبی – عروقی، سرطان و التهاب جلوگیری کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن گردد. چنانچه غلظت آنتی اکسیدانها در بدن کاهش یابد، احتمال اکسیداسیون چربی های خون زیاد می شود و چنانچه LDL اکسید شود وارد جدار عروق شده و به تشکیل پلاک  و گرفتگی عروق کمک می کند. بتا کاروتن رادیکالهای آزاد و مواد اکسیدان را خنثی و از اکسیداسیون LDL جلوگیری می کند. بنابراین بتا کاروتن که مقدار آن در خرمالو قابل توجه است، می تواند از بروز پلاک های خونی و نهایتاً بروز انواع بیماری های قلب و عروق جلوگیری نماید.

خواص آنتی اکسیدانی خرمالو

از دیگر خواص بتا کاروتن و ویتامین A، پیشگیری از بروز سرطان است. یکی دیگر از مضرات رادیکال های آزاد اکسیژن، تخریب DNA است. چنانچه DNA آسیب ببیند احتمال تولید سلولهای سرطانی در بدن به شدت افزایش می یابد. بتا کاروتن با خنثی کردن رادیکالهای آزاد می تواند در پیشگیری از بروز سرطان مؤثر باشد. ویتامین A برای سلامت سلولهای مخاط ضروی است. چنانچه کمبود ویتامین A در بدن وجود داشته باشد، سلولهای مخاطی تغییر شکل داده و به سلولهای سرطانی تبدیل می شود. ویتامین A همراه با یک آنتی اکسیدان نظیر بتا کاروتن می تواند بطور مؤثری از بروز برخی از انواع سرطان خصوصاً سرطان ریه، پوست، کولون، پروستات و کبد جلوگیری کند. علاوه بر آن، بتا کاروتن موجب افزایش تعداد و کارایی سلولهای ایمنی بدن می شوند. ویتامین A نیز در تقویت سیتم ایمنی بدن خصوصاً سلامت دستگاه گوارش مؤثر است.

اثرات خرمالو بر دستگاه گوارش

یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب کاهش سرعت جذب برخی از مواد مغذی خصوصاً قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهند. همچنین دریافت فیبر از ایجاد یبوست پیشگیری می کند. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت تر و سریع تر آن می شود. همچنین موجب افزایش رشد و تکثیر باکتری های مفید روده شده و مانع رشد باکتری های مضر در آن می شود. در اثر تخمیر فیبر در داخل روده اسید بوتیریک تولید می شود که منشاء انرژی برای سلولهای روده است و به این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می نماید.

فشار خونی ها خرمالو بخورند

خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است و به همین دلیل مصرف آن برای فشار خونی ها می تواند مفید باشد. در 100 گرم خرمالو 160 میلی گرم و در یک عدد آن حدود 168 گرم است حدود 270 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. از این رو مصرف آن برای بیماران قلبی – عروقی و فشار خونی ها مفید است.

دیابتی ها خرمالو کم بخورند

هر عدد خرمالو 168 گرمی دارای 118 کیلو کالری است. این میوه جزء میوه های پر انرژی محسوب می شود لذا افرادی که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. در ضمن بیماران دیابتی هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.