خواص تغذیه ای و درمانی انجیر

انجیر دارای 600 گونه می باشد که اغلب انواع آن وحشی یا زینتی هستند مانند درخت معروف به درخت کاتوچو که هم زینتی است و هم صنعتی. فیکوس بنگالنسیس و فیکوس رلیگیوزا انواع زینتی این گیاه می باشند. که در تزئینات و به عنوان گیاه آپارتمانی مصرف زیادی دارند.

انواعی که در باغبانی از نظر مصرف میوه آن مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: فیکوس کاریکا، فیکوس پالما و فیکوس بودوکاریکا.

فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که به عنوان میوه مورد استفاده قرار می گیرد ولی فیکوس بودوکاریکا بیشتر برای تلقیح انواع انجیر خوراکی کاشته می شوند.

انجیر در آسیا رویش می کند. انجیر خشک محتوی مقدار زیادی قند (در حدود 60 درصد) می باشد. این دلیل خوبی است برای آنکه ورزشکاران از انجیر استفاده کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:
ارزش تغذیه ای انجیر

انجیر حاوی ویتامین های C, B, A و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، کلسیم، فیبر، آهن، فسفر و سدیم است.

خواص انجیر
  • سدیم کمی دارد.
  • ملین و ضد یبوست است.
  • تشنگی را از بین می برد.
  • انجیر منبع خوب منیزیوم می باشد.
  • انجیر جلوی رشد سلولهای سرطانی را می گیرد.
  • آنتی اکسیدان زیادی نسبت به سایر میوه ها دارد.
  • به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می کند.
  • انجیر برای هضم بهتر غذا و کم خونی بسیار مفید است.
  • انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک بالا بسیار مفید است.
  • انجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع (نسبت به سایر میوه ها) ویتامین B6 می باشد.
  • پیشگیری از سرطان سینه. انجیر به خاطر داشتن فیبر بالا، از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند.
  • کاهش فشار خون. انجیر منبع خوب پتاسیم می باشد و همان طور که می دانیم پتاسیم عنصری است که برای کنترل فشار خون به کار می رود. کمبود پتاسیم، مخصوصاً وقتی که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم (نمک) باشند، می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.
  • کاهش وزن. انجیر منبع خوبی از فیبرهای غذایی می باشد فیبر اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد. و گرسنگی را به تأخیر می اندازد.
  • افزایش تراکم استخوان. انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم (79 میلی گرم در 224 گرم انجیر) می باشد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می باشد. همچنین پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد. پس انجیر یکی از بهترین ها برای افزایش تراکم استخوان می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • جلوگیری از ضعف عضلات. مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه 3 عدد یا بیشتر میوه مصرف می کنند. ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.
خواص انجیر خشک
  • انجیر خشک دارای مقدار زیادی آهن می باشد.
  • انجیر خشک درمان کننده نفخ و باد معده می باشد.
  • انجیر خشک نسبت به انجیر تازه 5 برابر کالری بیشتری دارد.