سرزندگی و نشاط با غذاهای انرژی بخش (ذرت)

ذرت، برای قاره آمریکا، گیاهی بومی محسوب می شود که از 5000 سال قبل از میلاد، کشت آن آغاز شده است. پس از آن به اروپا نیز معرفی گردید. ذرت، منبع سرشاری از کربوهیدرات ها بوده و حاوی مواد معدنی پتاسیم، منیزیم می باشد. ذرت به عنوان یک منبع متوسط از نظر پروتئین به حساب می آید. بنابراین اهمیت مصرف ذرت به دلیل محتوای پروتئین آن نیست، اما در صورتی که به همراه موادی مانند حبوبات مصرف شود، می تواند منبع خوبی برای پروتئین به شمار رود. از آنجا که نیاسین موجود در ذرت به صورت کمپلکس می باشد و بدن قادر به جذب آن نیست، در جوامعی که ذرت قوت غالب آنها را تشکیل می دهد، افراد قبل از استفاده از ذرت برای تهیه غذا، آن را در آب آهک خیس می کنند تا در محیط قلیایی ایجاد شده، نیاسین از کمپلکس جدا شود و برای بدن قابل جذب گردد.

ذرت حاوی میزان بالایی از کاروتنوئیدها (به ویژه آنتی اکسیدانهای لوتئین و زئانتین) می باشد. از دیگر منابع خوب کاروتنوئیدها می توان به فلفل قرمز، نخود، کرفس و گوجه فرنگی پخته شده اشاره نمود. همچنین ذرت منبع بسیار خوبی برای فیبر به حساب می آید. حتماً با خوردن بلال، متوجه میزان فیبر باقی مانده بین دندانهای خود شده اید! فیبر به کاهش کلسترول خون کمک می نماید. یک عدد بلال متوسط، تقریباً یک سوم نیاز روزانه فرد به فیبر را تأمین می کند. ذرت، همانند هویج و نخود، از نمایه گلیسمی پایینی برخوردار بوده و این بدان معناست که با آزاد سازی آهسته انرژی در بدن، به ثابت ماندن سطوح قند خون کمک می نماید.

نکات مهم

ذرت منبع خوبی از کاروتنوییدهاست. این مواد به حفاظت از چشم ها و ارتقای کلی سلامت فرد کمک می نمایند. ذرت یک منبع بسیار خوب برای فیبر به حساب می آید که با آزادسازی آهسته انرژی در بدن، از به هم خوردن تعادل قند خون جلوگیری می نماید. ذرت دارای کربوهیدرات است که به ویژه برای افرادی که نمی توانند گندم و سایر غذاهای نشاسته ای را تحمل نمایند مفید است. ذرت حاوی ویتامین های B1, B3، آهن و اسید فولیک نیز می باشد.

خواص درمانی مهم ذرت

از زمان های قدیم در شرق، اعتقاد بر این بوده است که ذرت برای تقویت قلب و تنظیم عمل هضم مؤثر بوده و نیز به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) به حساب می آمد. همچنین از دم کرده کاکل ذرت و چای تهیه شده از آن برای اثرات دیورتیکی و کاهش فشار خون، درمان مشکلاتی چون احتباس آب، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه یا عفونت های ادراری استفاده می شد. در شرق، پزشکان از چای تهیه با دانه های خشک شده ذرت برای تقویت کلیه ها استفاده می نمودند.

نقص لوله عصبی (اسپینابیفیدا)

کورن فلکس هایی که به آنها اسید فولیک اضافه شده است، می توانند حاوی بیش از 100 میلی گرم ویتامین B در هر 30 گرم باشند. غذاهای غنی شده با اسید فولیک و مکمل های آن، می توانند به کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین کمک نمایند.

بیماری های قلبی

دریافت متعادل اسید فولیک در روز می تواند به کاهش هموسیستئین خون کمک نماید. متخصصان معتقدند که مقادیر بالای آن می تواند به دیواره عروق آسیب رسانده و منجر به تشکیل لخته های خونی و بیماری های قلبی گردد.

مشکلات وزنی

با توجه به اینکه کالری چربی دو برابر مواد نشاسته ای و قندی است، افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، باید از مواد نشاسته ای و قندی (مانند کورن فلکس به همراه شیر کم چرب) به میزان بیشتری استفاده کنند.

سرطان کولون

رژیم های غذایی سرشار از مواد نشاسته ای، می توانند در پیشگیری از سرطان کولون (روده بزرگ) مؤثر باشند.

پاپ کورن

برخی از انواع دانه های ذرت، در حین حرارت می ترکند. این دانه های ذرت را می توان در تابه ای درب دار به همراه مقدار کمی روغن و یا در مایکروویو قرار داد تا ترکیده و باز شوند. ارزش غذایی پاپ کورن به مقدار زیاد به طرز تهیه (مانند نوع و مقدار روغن مصرفی و طعم دهنده های اضافه شده به آن) بستگی دارد.