تولد نوزادان باهوش و سالم با ورزش دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز فواید قلبی – عروقی به همراه دارد. ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد. دستگاه عصبی خودکار فعالیت های غیرارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، آهنگ تنفس را در اندام های داخلی کنترل می کند.

تعدادی از محققان آزمایشی کردند تا ببینند جنین هایی که در رحم مادر در معرض ورزش قرار می گیرند در مقایسه با جنین هایی که در معرض ورزش قرار نمی گیرند، عملکرد خودکار بهتری دارند یا خیر. محققان آهنگ قلب جنین و اختلاف آهنگ قلب را در هفته های 28 تا 36 بارداری در زنانی که ورزش می کردند و آنهایی که ورزش نمی کردند اندازه گرفتند. در این مطالعه پنج مادر باردار، سه بار در هفته دست کم به مدت 30 دقیقه، ورزش هوازی انجام می دادند و پنج نفر دیگر برنامه  ورزشی منظمی نداشتند. ریتم جنین هایی که مادرانشان در دوران بارداری ورزش کرده بودند، به طور قابل توجهی پایین تر از آهنگ قلب جنین هایی بود که در دوران جنینی مادرشان ورزش نکرده بودند. در مرحله بارداری، اختلاف ریتم قلب جنین در این دو گروه از لحاظ آماری چشمگیر بود. در هفته 32 بارداری اختلاف آهنگ قلب جنین نیز در گروهی که مادران آنها در دوران بارداری ورزش می کردند، به طور چشمگیری بالاتر از گروهی بود که مادران شان ورزش نکرده بوند. زمانی که مادر در دوران بارداری ورزش می کند، جنین مانند افراد بزرگسال تحت تأثیر قرار می گیرد. محققان از این تحقیق نتیجه گیری کردند که ورزش در دوران بارداری احتمالاً نخستین اقدام مؤثر برای تقویت قلب کودک است.

فواید ورزش در دوران بارداری

تغییرات گوناگونی در بدن یک زن در طول حاملگی ایجاد می شود. ورزش منظم می تواند اثر سودمندی برای تغییرات داشته باشد.

  • بهبود تعادل
  • کمک به کاهش درد کمر
  • بهبود وضعیت گردش خون
  • برگشت سریع تر بدن به شکل طبیعی
  •  کم کردن فشار خون و استراحت ضربان قلب
  • کمک به ایجاد آمادگی بدن برای تحمل فشار زایمان
  • کمک به بدن در حمل مؤثرتر بار اضافی در دوران بارداری
  • ورزش به مادر باردار کمک می نماید که خواب بهتری داشته باشد.
  • ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی مادران باردار و افسردگی پس از زایمان مؤثر بوده است.
  • بارداری انرژی قابل توجهی از مادران باردار می گیرد، که ورزش و تغذیه مناسب تا حد زیادی به جبران این انرژی کمک کرده و از احساس خستگی و خمودی مادران جلوگیری می نماید.
ورزش های توصیه شده در بارداری

ورزش های توصیه شده در بارداری عبارتنداز:

پیاده روی

پیاده روی بی ضررترین ورزش برای تمام خانمهای باردار و در تمام سنین می باشد. حتی تا ماهای آخر بارداری نیز تکرار پیاده روی مشکلی برای زن باردار ایجاد نخواهد کرد.

شنا

یکی از بهترین ورزشهای دوران بارداری است. شنا درد مفاصل مثل درد کمر را در این دوران تسکین می دهد. نکته مهم در ارتباط با شنا این است که باید در انتخاب استخر دقت کافی بعمل آورد. استخرهای غیر بهداشتی آلودگی هایی را در ناحیه رحم به وجود می آورد. که برای سلامتی جنین مضر است.

یوگا

یوگا ورزشی می باشد که دارای تأثیرات بسیاری است و توصیه می شود این ورزش را زنان باردار انجام دهند .

مخاطرات ورزش در بارداری

زنان باردار پیش از شروع هر برنامه تمرینی، ابتدا باید با پزشک متخصص خود مشورت نمایند. مشکلات خاص پزشکی اجازه ورزش در دوران بارداری را نمی دهند. همچنین به ماه اول و سه ماهه آخر بارداری دوران حساسی برای مادر و جنین است. که باید در این مدت با مشورت پزشک به تمرین کردن ادامه بدهند.

از آنجا که مفاصل زنان باردار نرمتر و شل تر از حالت عادی هستند، بهتر است از فعالیت هایی که می تواند موجب لیز خوردن یا به زمین افتادن زن باردار شود خودداری کنند.

ورزش یک فرصت طلایی برای حفظ سلامت و تندرستی انسانها است. این فرصت برای مادران باردار و جنین آنها هم وجود دارد، به شرط آنکه با رعایت نکات ساده ای از این فرصت به درستی و به بهترین نحو استفاده شود.