واریس بارداری

واریس، تورم رگهای سطح پوست است که در برخی موارد نیز دردناک می شود. این رگها معمولاً در ناحیه پا یا رانها و به رنگ آبی تیره یا بنفش دیده می شوند.

هم زمان با رشد کودک و افزایش وزن مادر، این واریس ها شدت پیدا می کند. افزایش سطح پروژسترون باعث شل شدن دیواره رگهای خونی شده و علاوه بر این، افزایش حجم خون در بدن نیز باعث بزرگ شدن رگها می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
عوامل خطر ابتلا به واریس

 

  • چاقی
  • مدت زمان ایستادن
  • کاهش وزن بدن قبل از بارداری
  • سابقه خانوادگی ابتلا به واریس

اگر چه شیوه قطعی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد اما با رعایت مواردی می توان شدت آن را کاهش داد.

  • ورزش

واریس بر اثر اختلال در جریان خون رخ می دهد، از این رو زنان باردار باید سعی کنند تا جریان خون را در بدن خود بهبود بخشند. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، انجام حرکات ایروبیک و .. در این میان نقش مؤثری دارند.

  • بالا بردن پاها

با قرار دادن پاها روی سطحی بلند (بالاتر از سطح قلب) جریان خون دوباره به سمت قلب باز می گردد.

  • جوراب

کش تنگ جوارب مانع از جریان خون در رگ های میانی پا می شود. از این رو کش جوراب باید گشاد باشد تا خون به راحتی در پاها جریان داشته باشد.

  • نشستن چهار زانو

اگر چه ممکن است نشستن در این وضعیت برای مادر راحت باشد، اما باید توجه داشت که این وضعیت فشار بیشتری را بر رگ ها وارد آورده و جریان خون را قطع می کند.

  • ایستادن طولانی مدت

ایستادن طولانی مدت باعث می شود تا خون در پاها جمع شود اما در صورت حرکت دادن پاها، خون در پاها جریان پیدا می کند.

اگر چه بطور طبیعی طی چند ماه پس از زایمان این مشکل از بین می رود، اما در صورت تداوم آن می توان از روشهای دارویی و یا تجویز پزشک بهره گرفت.