مقوی کردن غذای کودک

هدف از مقوی کردن غذای کودک این است که انرژی غذای کودک بیشتر شود، به ویژه کودکانی که دچار اختلال رشد شده اند باید انرژی بیشتری به بدنشان برسد. برای اینکه انرژی غذای کودک بیشتر شود بر اساس سن کودک در هر زمان می توان به غذای او موادی اضافه نمود.

منظور از مغذی کردن غذای کودک اضافه کردن موادی است که علاوه بر انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح غذایی کودک را بیشتر می کند.

 

مواد غذایی پروتئینی برای رشد کودک بسیار ضروری هستند برای اینکه پروتئین غذای کودک بیشتر شود می توانید:

  • افزودن تخم مرغ به غذای کودک می تواند پروتئین غذای کودک را بیشتر کند.
  • حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند: گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) به غذای کودک اضافه کنید.
  • حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع 9 ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز کودک، حبوبات کاملاً پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنید.
برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای کودک توصیه می شود:
  • سعی کنید برای تهیه سوپ و یا کته از گوشتهای با استخوان استفاده کنید. مثل ران مرغ، ماهیچه گوسفند تا املاح و چربی بیشتری به بدن کودک برسد.
  • سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل: کدو حلوایی، هویج، گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیجات در غذای کودک به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد کودک کمک می کند.
  • استفاده از سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت و گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی که به کودک داده می شود. ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تأمین می کند.
مغذی کردن غذای کودک زیر یک سال که دچار افت و یا ایست وزنی شده

 

  • در حدود 11 ماهگی می توانید کمی خامه پاستوریزه به سوپ کودک اضافه کنید.
  • پودر جوانه گندم، جوپرک، بلغور گندم را هم می توانید له کرده و با شکر، شیر و کمی روغن یا کره بپزید و در حجم کم و در دفعات بیشتر به کودک بدهید.
  • از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر این جوانه ها در سوپ کودک استفاده کنید زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های C , B هستند به هضم غذا هم کمک می کنند.
استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد می کند.

والدین باید از تغذیه اجباری کودک خودداری کنند و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند تا احساس استقلال کودک رشد کند و با احساس رضایت از تغذیه، از آن لذت ببرد. همچنین به مادران توصیه می شود غذاهای متنوعی برای کودک تهیه کنند و به او اجازه امتحان از تمام غذاها را بدهند تا کودک از بین آنها غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند و از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا به کودک بپرهیزد.

یک برنامه غذایی متعادل شامل غذاهایی می باشد که علاوه بر رفع گرسنگی، مقدار لازم و کافی از هر یک از عناصر غذایی و مواد مغذی برای وصول به تندرستی کامل را در برداشته باشد. یکی از مهمترین راهها برای اطمینان از تأمین نیازمندیهای تغذیه ای کودک، استفاده از چهار گروه اصلی غذایی شامل: گروه لبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها و گروه میوه و سبزی است.

چند توصیه در زمینه اصول تغذیه در کودکان:
  1. غذای دلخواه کودک را تهیه کنید و اگر به دلایلی کودک میل به غذا خوردن ندارد از یک اسباب بازی مورد علاقه برای تشویق او به غذا خوردن استفاده کنید.
  2. مواد غذایی مقوی و مورد نیاز کودک را به غذای او اضافه کنید (مثل اضافه کردن گوشت گوساله به ماکارونی) البته این کار باید با احتیاط صورت گیرد، به طوری که کودک بتدریج به غذای جدید علاقمند شود.
  3. برای کم کردن حساسیت کودک نسبت به غذا، او را در تهیه غذا دخالت دهید، مانند پختن و مخلوط کردن مواد غذایی با یکدیگر و یا دادن غذا به عروسک و یا حیوانات
  4. فاصله بین وعده های غذایی کودک را کنترل کنید چون کودک گرسنه برای خوردن غذای جدید نسبت به کودکی که در فواصل غذا با خوردن تنقلات سیر شده است تمایل بیشتری نشان می دهد، در ضمن فاصله زمانی دادن تنقلات تا وعده های اصلی غذا (ناهار و شام) را نیز کنترل کنید.
  5. برای تشویق کودک به غذا خوردن، از ظرف مخصوص کودک استفاده کنید. از تغذیه اجباری کودک خودداری کنید. گاهی اوقات به نظر می رسد مادران به هنگام بی اشتهایی کودک نسبت به مسئله رشد و نمو کودک حساس می شوند. آنان در مورد نقش مادری خود احساس ناتوانی می کنند و در نتیجه سطح اضطراب آنها بالا می رود و قادر به اصلاح بی اشتهایی در کودکان نیستند و هنگام غذا دادن به کودک وقتی با امتناع کودک از غذا خوردن مواجه می شود احساس ناکامی می کنند.