چطور کودک باهوشی داشته باشیم؟

هر چند تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در افزایش هوش بچه ها بازی کند، اما به هر حال نمی توانیم از نقش ژنتیک هم در افزایش یا کاهش میزان هوش چشم پوشی کنیم، روان شناسان معتقدند حدود 60 – 70 درصد هوش به زمینه های محیطی و ژنتیکی برمی گردد و والدین می توانند فقط 30 – 40 درصد در باهوش تر شدن کودکشان نقش داشته باشند.

بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته، ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداکثر 3 سالگی شکل می گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه کودک با شیر مادر و تغذیه صحیح کودک تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر می باشد.

  1. کمبود آهن 9 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.
  2. تولد با وزن کم 5 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.
  3. محرومیت از شیر مادر 8 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.
آنچه در این مقاله می خوانید:
غذاهایی که برای افزایش هوش جنین لازم است

ماهی سالمون یا قزل آلا

این ماده غذایی بهترین منبع DHA، اسید چرب مفید امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به تکامل بهتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه در افراد مختلف کمک کنند – مطالعات نشان می دهد مصرف زیاد ماهی در طول دوران  حاملگی، قدرت مغزی نوزاد را افزایش می دهد. یک نکته در مصرف ماهی سالمون این است که اگر چه میزان جیوه سمی در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است اما مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود 400 گرم است، یعنی یک یا دو بار در هفته.

تخم مرغ

مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می دهد، در طول بارداری کاهش پیدا می کند. از این رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه تخم مرغ یکی از دسترس ترین مواد خوراکی است که منبع کولین هم هست.

تخم مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها 4 گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه روزی یک عدد تخم مرغ آب پز یا املتی که به 3 عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده میل نمایید.

ماست

این محصول لبنی، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافت هاست. زینک به ساخت بلوکهای دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد کمک می کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوانهای جنین و استحکام آن کمک می کند. سعی کنید برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی، ماست های پروبیوتیک مصرف کنید.

مرکبات

اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفولانزا شدید، پنج برابر بیشتر در معرض عوارض جدی چون سینه پهلو و ذات الریه یا برونشیت قرار می گیرید. مرکبات منبعی ایده آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می دهند. و مانع از گسترش بیماری می شوند.

پنیر

پروتئین، پایه گذار رشد نوزاد است و سلولهای مادر را همینطور که بدن در حال تغییر است، بازسازی می کند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه باید از 46 گرم به 71 گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است. و مقدار کلسیم اضافی نیز دارد.

سیر

با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی (بیماری جدی که با فشار خون بالا شناخته می شود) را از بین می برد.

بادام

این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیوم، دارای ویتامین E  و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهش های اخیر نشان می دهد که نوزادان مادرانی که با رژیم غذایی مدیترانه ای تغذیه کرده اند، که دارای مغزها و آجیل هاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژی ها دارند.

توصیه اخیر اینکه وعده های غذایی خود را با خوراکی های ساده پرکنید. گزینه های خوب برای اینکار عبارتنداز: میوه ها و سبزیجات، برنج قهوه ای  و جوی دوسر، ترتیلای، ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل ها و روغن زیتون مخصوص سالاد، کلم بروکلی، گوجه فرنگی تازه، بذر کتان و ...

در طول بارداری، حجم خون تا حدود 50 درصد بیشتر می شود و کلیه ها به اندازه کافی کار نمی کنند، ضعف کلیه ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می سازد. تا جایی که به صورت غیر قابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می شود. اما نوشیدن آب کافی می تواند به نگهداری آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست کمک کند.

با نوشیدن 3.3 لیتر یا حدود 10 فنجان آب در روز می توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیون آب بنوشید.

همچنین مصرف گوشت ها و غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، ناگت ها، غذاهای آماده و کنسروی فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده تأثیری منفی بر رشد مغز جنین می گذارد و باعث کاهش هوش بچه ها می شود. پس هر چقدر که فرزندان خود را دیرتر با این گروه غذاها آشنا کنید. کمک بیشتری به ارتقای هوششان کرده اید.