هرم غذایی مخصوص کودکان 2 – 6 ساله

اگر چه کودکان می توانند مقدار انرژی مورد نیاز بدنشان را با دریافت غذای کافی تنظیم کنند، ولی سیستمی وجود ندارد که آنها را برای انتخاب یک رژیم متعادل راهنمایی کند.

کودکان از والدین یاد می گیرند که چگونه تغذیه سالمی داشته باشند. اگر روزانه از تمام گروه های غذایی استفاده کنند، انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد غذایی مورد نیازشان خواهد شد. هرم غذایی کمک می کند تا انواع مختلفی از غذاها را دریافت کنند.

هرم غذایی کودکان 2 – 6 ساله با هرم غذایی سایر افراد متفاوت است. برای کودکان 4 – 6 ساله، 6 واحد از گروه نان و غلات، 3 واحد از سبزیجات، 2 واحد میوه، 2 واحد گروه شیر و لبنیات، 2 واحد گروه گوشت توصیه می شود. غذاهایی که چربی و قند بالایی دارند، بایستی به مقدار متعادل مصرف شوند.

کودکان 2 تا 3 ساله، یک سوم مقدار واحدهای غذایی کودکان  4 – 6 ساله احتیاج دارند.

 

مقدار یک واحد از گروه های مختلف غذایی در جدول زیر آمده است.

 

گروه های غذایی

اندازه واحدها برای کودکان  2 – 3 ساله

اندازه واحدها برای کودکان 4 - 6  ساله

نان و غلات:

نان

برنج یا ماکارونی پخته

غلات پخته

غلات آماده

 

دو سوم کف دست

یک سوم لیوان

یک سوم لیوان

20 گرم

 

یک کف دست

نصف لیوان

نصف لیوان

30 گرم

سبزیجات:

سبزیجات پخته

سبزیجات خام

 

یک سوم لیوان

 

یک دوم لیوان

یک لیوان

میوه ها:

میوه تازه

آب میوه

کمپوت میوه

 

 

نصف میوه متوسط

نصف لیوان

یک سوم لیوان

 

یک عدد میوه متوسط

سه چهارم لیوان

نصف لیوان

گوشت و جانشین های آن:

گوشت قرمز، مرغ یا ماهی

حبوبات پخته

تخم مرغ

کره بادام زمینی

 

60 گرم

یک سوم لیوان

یک عدد

یک قاشق غذاخوری

 

60- 90 گرم

نصف لیوان

یک عدد

دو قاشق غذاخوری

 

شیر و لبنیات:

شیر

پنیر

 

یک لیوان

60 گرم

 

یک لیوان

60 گرم

 

 

 

مقایسه دریافت غذایی کودکان 2 – 5 ساله یا مقدار توصیه شده آنها در هرم غذایی نشان می دهد به جزء گروه شیر و لبنیات، بقیه گروه های غذایی زیر مقدار حد متعادل مصرف می شوند. ولی بیشتر کودکان، مقدار انرژی مورد نیاز خود را از مواد غذایی تأمین می کنند.

برای کودکان 3 – 5 ساله، 54 درصد انرژی باید از کربوهیدارت، 14 درصد از پروتئین، 32 درصد از چربی (12 درصد از چربی اشباع) تأمین می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید:
میان وعده

میان وعده بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودکان را تشکیل می دهد. بچه ها به دلیل داشتن معده کوچک نمی توانند در یک وعده مقدار زیادی غذا بخورند. به همین دلیل در میان وعده نباید هله و هوله و مواد غذایی مضر برای سلامتی مصرف کنند. زیرا این غذاها باعث کاهش اشتهای کودک خواهد شد که در اثر دریافت کم مواد غذایی، دچار کاهش رشد خواهند شد.

مکمل ویتامین ها و املاح

کودکانی که غذاهای متنوعی از تمام گروه های غذایی هرم مصرف می کنند، بدون نیاز به مصرف مکمل می توانند نیازهای تغذیه ای خود را تأمین کنند. زیرا غذاهای مختلف علاوه بر ویتامین و املاح و سایر مواد مغذی را نیز برای بدن تأمین می کنند که این روش بهترین راه تأمین نیازهای غذایی است.