تغذیه کودک از ابتدای 7 سالگی تا پایان 11 سالگی

در سنین 7 تا 11 سالگی، به وزن کودک در هر سال به طور متوسط 3 تا 3.5 کیلوگرم و به قد آنها 6 سانتی متر اضافه می شود. رشد کودکان در این سن آهسته است و از طرفی دائمی نیست، بلکه به صورت جهش های رشدی که معمولاً به طور متوسط 8 هفته طول می کشد رخ می دهد. در تمام این دوران تنها 2 تا 3 سانتی متر به اندازه دور سر کودک اضافه می شود که نشان می دهد برخلاف سالهای قبل رشد مغز کند و آهسته است. سلولهای مغز کودکان در سن 7 سالگی از نظر ساختمانی تکامل یافته است. در این سنین قسمت وسط و تحتانی صورت بتدریج رشد می کند. با پیدایش اولین دندان آسیا در سن 6 سالگی و از دست دادن دندانهای شیری به نسبت 4 عدد در هر سال، دندانهای همیشگی جایگزین دندانها شیری می گردد.

در سنین 7 تا 11 سالگی، قدرت عضلانی، استقامت و هماهنگی عضلات افزایش می یابد. بنابراین اگر در این دوران کودکان به ورزش یا حرکت هنری روی آورند، موفق می گردند. در این دوران کودکان خود را بتدریج از پدر و مادر جدا می سازند و به دنبال پذیرش دیگران ماند همسالان، معلمین و افراد بزرگسال دیگر هستند.

مشکل تغذیه کودک در این دوران حل شده است. در این سن از غذا خوردن لذت می برند ولی از آنجا که رشد آنها آهسته است، نیاز آنها به مواد غذایی کمتر می باشد. کودکان در این سنین تحت تأثیر عادات غذایی خود هستند.

نیازهای تغذیه ای کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی

متوسط نیاز انرژی در این سن، به طور متوسط حدود 2800 کالری در 24 ساعت یعنی شبیه افراد بالغ می باشد، به طوری که در سنین 7 تا 8 سالگی کمی کمتر و در سنین 9 تا 10 سالگی کمی بیشتر از افراد بالغ نیاز به کالری دارند. هر چه سن کودکان بیشتر می شود نیاز آنها به مواد غذایی افزایش می یابد و از طرفی نیاز دختران به کالری کمتر از پسران است.

چربی

در این سن چربی غذای کودکان باید حدود 30 درصد تمام کالری مورد نیاز بدن آنها را تشکیل و حداکثر 10 درصد آن چربی اشباع شده مانند چربی گوشت ها، کره، روغنهای جامد و بقیه از چربی اشباع نشده مانند روغنهای گیاهی مایع مثل روغن زیتون، آفتابگردان، کنجد و ذرت باشد.

کودکان در این سنین دوست دارند غذای شیرین و چرب بخورند، مخصوصاً اگر در آنها مغزها یا آجیل بکار رفته باشد، مانند شکلات، شیرینی، بستنی و غیره این نوع غذاهای چرب و شیرین گرچه خوشمزه و مطبوع کودکان است ولی جایگزین غذای اصلی کودک می شود و باعث افزایش وزن و چاقی او می گردد.

پروتئین

کودکان در سن 7 تا 11 سالگی به مواد پروتئینی نیاز دارند که شامل پروتئین های حیوانی (گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات) و پروتئین های گیاهی (غلات، حبوبات، آجیل ها) هر دو باشد به طوری که در مجموع حدود 15 درصد کالری مورد نیاز بدن کودک از مواد پروتئین تأمین شود.

کلسیم

در سن 7 تا 11 سالگی کودکان جهش رشدی دارند بنابراین باید مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد. بنابراین باید به اندازه کافی از گروه شیر و لبنیات مصرف شود.

آهن

کودکان و نوجوانان مخصوصاً زمانی که به مدرسه می روند نیاز بیشتری به آهن دارند و روزانه باید مقدار 12 میلی گرم آهن به بدن آنها برسد. اگر چه کودکان دختر در این سنین رشد سریع ندارند ولی چون امکان شروع قاعدگی در آنها وجود دارد از این طریق مقداری آهن از دست می دهند و ممکن است دچار کم خونی گردند. تحقیقات در مورد کودکان مدرسه ای که دچار کم خونی بوده اند نشان داده است که یادگیری و نمرات علمی کودکان در سنین 6 تا 16 سالگی که دچار کمبود آهن بودند، کمتر از نمرات استاندارد سن آنها بوده است. بنابراین برای یادگیری و انجام فعالیت های علمی کودکان در سنین مدرسه باید مواد غذایی کافی و کامل مخصوصاً از نظر مقدار آهن به بدن آنها برسد.

دریافت مواد مغذی

چنانچه کودک دارای یک رژیم غذایی متنوع با مقادیر فراوان میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و مقدار مناسبی چربی باشد نیازی به نگرانی در رابطه با مقادیر دقیق هر یک از مواد مغذی وجود ندارد.

توجه

هر چه بشقاب کودک رنگین تر باشد (به ویژه رنگهای قرمز یا زرد و سبز) مواد مغذی متنوع تر و بیشتری را شامل می شود.

جدول زیر مقادیر استاندارد و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم و مورد نیاز در کودکان 5 تا 11 سال را نشان می دهد.

 

سن (سال)

کالری

پروتئین

(گرم)

ویتامین A

(میکروگرم)

ویتامین C

(میلی گرم)

کلسیم

(میلی گرم)

آهن

(میلی گرم)

روی

 (میلی گرم)

پسر

5 - 6

1715

19.3

500

30

450

6.1

6.5

7 - 10

1970

28.3

500

30

550

8.7

7

11

2200

42.1

600

35

1000

11.3

9

دختر

5 - 6

1545

19.7

500

30

450

6.1

6.5

7 - 10

1940

28.3

500

30

550

8.7

7

11

1845

41.2

600

35

800

14.8

9

 

 

مقادیر انرژی و مواد مغذی مورد نیاز در کودکان بر حسب توصیه دپارتمان سلامت می باشند.