اهیمت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان

عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه سنین 2 – 5 سالگی شکل می گیرد. بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود. تغذیه صحیح در دوران کودکی می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری های سنین بزرگسالی مانند فشار خون بالا، چاقی، پوکی استخوان، بالا بودن کلسترول خون، بیماری های قلبی – عروقی و انواع سرطان ها نقش داشته باشد. پیشگری و کنترل فشار خون بالا و بیماری های قلبی – عروقی از دوران کودکی آغاز می شود. در دوران شکل گیری ذائقه کودک باید او را به غذاهای کم نمک عادت داد. کودکی که به غذای کم نمک عادت کرده است در بزرگسالی شانس کمتری برای ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی – عروقی دارد.

ذائقه سازی در کودکان

رفتارهای غذایی نامناسب کودکان مانند عادت به مصرف غذاهای شور، غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش و شور مثل چیپس و فرآورده های غلات حجیم شده، فست فودها از جمله سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سایر غذاهای پرنمک و شور از عوامل مؤثر در ایجاد فشار خون بالا، در کودکان می باشد. با کم کردن مقدار نمک مصرفی کودک از طریق مختلف می توان او را به طعم کم نمک عادت داد. با کاهش مصرف نمک، ذائقه کودک به غذای کم نمک عادت می کند.

اصلاح محیط زندگی

برای اینکه ذائقه کودک به غذاهای کم نمک عادت کند لازم است غذای خانواده نیز کم نمک تهیه شود. افراد خانواده هنگام صرف غذا از نمکدان استفاده نکنند. کودک الگو غذایی خود را از افراد خانواده به خصوص مادر می گیرد. بنابراین مادر و سایر اعضای خانواده هم باید مصرف نمک خود را کاهش دهند. برای کودکان حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف نمک حداکثر 3 گرم در روز است.

توجه:

اگر چه توصیه می شود نمک کم مصرف شود ولی همان مقدار کم نیز باید نمک یددار تصفیه شده باشد. ید یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل کودکان است. به طوری که کمبود آن موجب کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری و کاهش مقاومت بدنی در برابر بیماری می شود. مهمترین راه های پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید استفاده از نمک یددار است.

راه های کاهش مصرف نمک برای کودکان زیر پنج سال

تغذیه کودکان زیر یک سال:

  • استفاده نکردن از نمک در تهیه، پخت و هنگام دادن غذا به کودک
  • استفاده از آب لیمو ترش تازه یا آب نارنج تازه به مقدار خیلی کم در غذای کمکی کودک

تغذیه کودک بالای یک سال:

  • خودداری از گذاشتن نمکدان در سفره
  • کاهش مصرف انواع شورها و ترشی ها
  • کاهش مصرف نمک در هنگام پخت غذا
  • استفاده از غلات کم نمک مانند نان کم نمک
  • اضافه نکردن نمک در صورت مصرف سیب زمینی سرخ شده
  • استفاده از پنیر و دوغ کم نمک در برنامه غذایی روزانه کودکان
  • کاهش مصرف غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی و فست فودها
  • کاهش مصرف سوپ های آماده، سس ها و فست فودها (پیتزا، همبرگر، سوسیس و کالباس و ..) در برنامه غذایی کودکان
  • خودداری از مصرف تنقلات شور (فراورده های غلات حجیم شده، چیپس، چوب شور و سایر تنقلات کم ارزش غذایی و شور) در برنامه غذایی روزانه
  • استفاده از نان کم نمک و تخم مرغ (که به آن نمک اضافه نشده است) و گوجه فرنگی یا نان و پینر کم نمک به عنوان میان وعده در برنامه غذایی روزانه
  • استفاده از ذرت و حبوبات بو داده خانگی کم نمک مانند عدس برشته شده کم نمک، مغزها مانند گردو، فندق، بادام کم نمک یا بدون نمک به عنوان میان وعده برای کودکان
  • استفاده از سبزی های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و .. ) یا سیر، پیاز، لیمو ترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک