کمک به بهبود دیسک کمر با تغذیه

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می شود و واضحاً در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. کمر انسان دارای 5 مهره   است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی شکلی به نام استخوان خارجی قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه کمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5 عدد می باشد وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه گیر بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را که به ستون فقرات وارد می شود را جذب می کند و همچنین کمک در بهبود حرکت بین مهره می نماید. بنابراین همه افراد دیسک کمر دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی کمر می باشد. که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد.

دیسک کمر از چه جنسی ساخته شده است؟

در کمر افراد ساختار ژله ای شکل وجود دارد که عمدتاً از آب و کمی پروتئین که دیسک کمر را تشکیل می دهد. معمولاً افراد دیسک را کمر دردهایی می دانند که بسیار دردناک بوده و مانع فعالیت های روزانه می شود. بنابراین همانطور که عنوان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به وضعیت فتق دیسک کمر اطلاق می شود.

بیماری دیسک کمر هم در مردان و هم در زنان با شدت مساوی مشاهده می شود. بعضی از منابع معتقدند در مردان 30 تا 50 ساله فتق دیسک کمر کمی بیشتر دیده می شود. متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم. به گونه ای که حتی در کلینیک ها جوانانی در رده سنی 16 تا 20 سال با کمر دردهایی که به علت فتق دیسک کمر روی داده روزانه مراجعه می کنند.

علائم دیسک کمر

 

  • احساس سوزش عضلانی
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها
  • درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک کمر مطرح می باشد.
  • درد موضعی در ناحیه کمر که در بسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد.
  • شایان ذکر است که علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و به دنبال یک حادثه جابجا شده و با فشارها به اعصاب موجب بروز کمر و درد ساق پا، ران و ... شوند.
  • در بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پاها می باشند. ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند. در حالیکه خواب رفتگی پا بیشتر دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علائم از جمله ضعف و دو بینی و ... بسیار بارزتر می باشد.
غذاهای شفا بخش برای کمر درد

مصرف یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مؤثر می باشد. رژیم غذایی متعادلی که سرشار از املاح و ویتامین ها باشد، باعث کاهش مشکلات ساختمانی بدن از طریق تغذیه مناسب استخوان ها، عضلات، دیسک ها و ستون فقرات می شود. درد کمر یکی از شایع ترین دردهایی است که به ویژه در جوامع امروزی حتی جوانان نیز با آن دست به گریبانند. بسیاری از اوقات یک حرکت اشتباه باعث بروز این درد می شود. البته سوء تغذیه یعنی نرسیدن مواد مغذی خاص به بدن نیز می تواند آغازگر درد کمر باشد.

در واقع مواد غذایی ارتباط مستقیمی در توانمند کردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحیه کمر دارند، بنابراین با رعایت اصول صحیح تغذیه می توان از بروز کمر درد جلوگیری کرد و یا در جهت بهبود آن سعی نمود.

دیسک کمر مشکلی است که در سنین مختلف افراد را دچار می کند و به دلیل مرکزیت کمر تقریباً انجام تمام فعالیت های بدنی مشکل می شود. از آنجا که جراحی ها و درمان دیسک کمر ساده نیست مصرف برخی خواراکی ها توصیه می شوند. در ادامه به بررسی برخی از مواد معدنی که نقش مستقیمی در سلامت عضلات، ستون فقرات و استخوان ها دارند، می پردازیم.

پتاسیم و منیزیوم

برخی عناصر می توانند سبب ریلکس شدن عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می شود، این مواد مغذی عضله را مجدداً به حالت اول باز می گردانند. این مواد مغذی پتاسیم و منیزیوم هستند. افرادی که منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب زمینی استفاده می کنند، کمتر دچار گرفتگی عضله می شوند. خیلی مواقع وجود منیزیوم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می شود، زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می گیرد. و جالب است بدانید تمامی سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیوم هستند.

چربی ها

نوع چربی های مصرفی در پیشگیری یا تشدید کمر درد مؤثر هستند. هر قدر اسید چرب رژیم غذایی اشباع تر باشد، عضلات نسبت به اکسیداسیون حساس تر بوده و نسبت به حرکات ناگهانی ضعیف تر عمل می کنند. به همین دلیل توصیه می شود که در رژیم غذایی روزانه ترجیحاً به جای مصرف گوشت های پرجرب مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشت های سفید استفاده شود تا از بروز اسپاسم های ناگهانی جلوگیری گردد.

غذاهای فرآوری شده نیز از آنجا که حاوی روغن و اسیدهای چرب اشباع هستند، می توانند سبب ضعیف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف آنها به حداقل مقدار ممکن رسانده شود.

قندها

هر چه میزان قندهای ساده در رژیم غذایی بیشتر باشد، احتمال ابتلا به درد کمر بیشتر است. قندهای ساده وقتی وارد بدن می شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تأمین می کنند و اضافی آنها در بدن به چربی تبدیل می شود. یعنی به جای اینکه عضلات ما منبع پروتئین باشد، مقدار زیادی چربی درون آن را می گیرد. و چربی می تواند قدرت عضلات را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود عضله در شرایط مختلف رفلکس های خوبی از خود نشان ندهد. بنابراین مصرف قندهای ساده در مقادیر بالا مضر است.

امگا -3

منابع امگا -3 می توانند نقش مهمی در پیشگیری از درد کمر داشته باشند، زیرا امگا -3 یک اسید چرب ضد التهاب است . گاهی التهاب عصب و عضلات سبب درد می شود و مصرف منابع امگا -3 می تواند در پیشگیری و کاهش درد کمر نقش ایفا کند. البته امگا -3 تنها در ماهی وجود ندارد بلکه روغن های گیاهی مانند روغن کانولا و همچنین گردو از منابع امگا -3 به شمار می روند.

آب

بسیاری از مردم تصور می کنند که میزان آب دریافتی روزانه آنها کافی می باشد. در حالیکه در واقع چنین نیست و بسیاری از ما آب را خیلی کمتر از نیاز روزانه خود دریافت می کنیم. جالب توجه است که بدانید کم آبی بدن می تواند یکی از دلایل کمر درد باشد، زیرا دیسک های بین مهره ها نیاز به تغذیه شدن و مرطوب ماندن دارند و بسیاری از مشکلات کمر درد با نوشیدن مقدار متناسب آب از بین می رود.

ویتامین A

این ویتامین یک آنتی اکسیدان است و در واکنش های سیستم ایمنی نقش دارد و برای کمر بسیار مفید می باشد، زیرا در ترمیم بافت و تشکیل استخوان نقش دارد. این ویتامین در جگر، فرآورده های لبنی، میوه های زرد رنگ مانند زردآلو، طالبی و .. و در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو و سبزیجات زرد رنگی مانند هویج یافت می شود.

پروتئین ها

پروتئین ها نقش بسیار مؤثری در تقویت و قدرتمندی عضلات ایفا می کنند. افرادی که از منابع پروتئین مانند لبنیات، گوشت و پروتئین های گیاهی به میزان متعادل استفاده نمی کنند، توانمندی عضلات شان بسیار پایین است.

ویتامین C

این ویتامین برای تکامل کلاژن ضروری است و این امر برای درمان مشکلات ایجاد شده در اثر جراحات تاندون ها، لیگمان ها و دیسک های ورتیرال مفید می باشد.

منابع عمده این ویتامین توت فرنگی، مرکبات و سبزیجات برگ سبز است.

ویتامین B12

این ویتامین برای سلامت مغز استخوان ضروری می باشد و برای ستون فقرات و عملکرد طبیعی آن ضروری است و معمولاً در فرآورده های گوشتی مانند جگر، مرغ ، ماهی و انواع گوشت قرمز، تخم مرغ و فرآورده های لبنی وجود دارد.

کلسیم

دریافت متعادل کلسیم برای سلامت استخوانها بسیار ضروری می باشد و برای ایجاد استحکام در ستون فقرات مصرف مناسب آنها لازم می باشد، زیرا بروز پوکی استخوان باعث ایجاد کمر درد می شود. کلسیم در منابع لبنی و برخی از سبزیجات برگ سبز و مغزها وجود دارد.

ویتامین D

یکی از دلایل کمر درد کمبود ویتامین D به ویژه در مناطقی که کمبود این ویتامین شایع می باشد، گزارش شده است بنابراین مصرف مکمل های تغذیه ای این ویتامین و برخورداری از نور مناسب خورشید از راهکارهای درمانی کمر درد می باشد.

ویتامین K

این ویتامین برای جذب کلسیم و عملکرد مناسب آن مورد نیاز می باشد و از منابع مهم آن سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی می باشند.

فیتوکمیکال ها

فیتوکمیکال ها رنگدانه های به رنگ بنفش، قرمز و زرد هستند که در میوه ها و سبزیجات وجود داشته و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. مطالعات نشان داده اند که هر چه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت شود، عملکرد عضلات بهتر خواهد بود، زیرا عضلات عمدتاً برای سوختشان از اسیدهای چرب استفاده می کنند و به همین دلیل لزوم مصرف آنتی اکسیدانها افزایش پیدا می کنند.

ویتامین B6

این ویتامین در کاهش دردهای عصبی و دردی که علت آن گرفتگی اعصاب است، مؤثر می باشد. ویتامین B6 ممکن است به کاهش علائم آرتریت نیز کمک کند.

گلوکزآمین

این ماده به صورت طبیعی در غضروف مفاصل موجود بوده و برای درمان عوارض مربوط به مهره های بدنی بکار می رود.

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن موجب افزایش گودی کمر و ضعیف شدن عضلات پشت می شود، بنابراین رعایت رژیم متعادل و همراه کردن ورزش روزمره با آن علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط و حفظ وزن ایده آل از مشکلات استخوانی نیز می کاهد.