تغذیه در پیشگیری از آپاندیسیت

آپاندیس زائده ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می شود. این زائده به انتهای بن بست در سکوم (روده کور) متصل است. در جدار این عضو بافت لنفاوی فراوانی موجود است. طول آپاندیس بین 2 تا 20 سانتی متر متغییر است و قطر آن نیز بین 6 تا 8 میلی متر است. عفونت و التهاب در آن منجر به آپاندیسیت می شود.

آپاندیس عضو وستیجال محسوب می شود. کارکرد آن در بدن انسان کمک به از بین بردن آلودگی های بدن است. برخی از دانشمندان به تازگی نظریاتی ابراز داشته اند که نشان از کارایی این عضو دارد. نتایج تحقیقات سانیتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی ژن های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می دهد که آپاندیس نقش عمده ای در سیستم ایمنی بدن دارد. . بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروبهای موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروبها را تشخیص داده و به بانک حافظه ای سیستم ایمنی بدن اجازه می دهند تا در مقابله و (دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه ریزی کرده و فعال گردد. آمار مرگ و میر در اثر اسهال مزمن در کشورهای فقیر یا در حال رشد نشان داده که آپاندیس سالم با ذخیره باکتری های خوب در خود می تواند سیستم گوارشی افراد را پس از آلوده شدن به میکروبهای مضر باعث اسهال، با بازگشت میکروبهای مفید بهبود داده و از آمار مرگ و میر بکاهد. همچنین در بعضی آدم ها وقتی آپاندیس آلوده شده به عفونت مزمن تبدیل می شود آن را از بدن جدا می کنند باعث سفت شدن شکم و روده راست می شود و هموروئید ایجاد می کنند و چربی خون در اثر باکتری های آزاد شده موجب چربی خون می شود و خون آلوده می شود.

علل عفونت آپاندیس

 

وقتی غذا از طریق مری به معده و روده بزرگ می رسد باکتری هایی که روده نصفی از آنها را به خود جذب می کند به داخل خون می روند و اما آپاندیس آن باکتری ها را از پوست خارجی آپاندیس به خود جذب می کنند، این باکتری ها زیاد می شود و سپس باعث عفونت آپاندیس می شود.

علائم آپاندیسیت

آپاندیس نیز مانند هر مشکل دیگری دارای علائمی است که شناسایی به موقع آنها از اهیمت بالایی برخوردار است. اولین علامت این مشکل دردی است که در ناحیه قسمت فوقانی شکم یا اطراف ناف احساس می شود. این درد فزاینده است و به سمت بخش پایین شکم نیز سرایت می کند. در نتیجه این درد، دردهای کمری یا حتی درد مقعدی نیز بروز می کند. البته علائم به همین جا ختم نمی شود و علائم دیگری وجود دارد که در ادامه اشاره می شود.

  • گاز زیاد شکم
  • ورم ناحیه شکم
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از درد شدید
  • تب (37.2 درجه تا 38.8 درجه سانتی گراد)

 

برخی از فراد که دچار آپاندیست می شوند نمی توانند ادرار کنند و دچار کرامپ های عضلانی شکمی می شوند و از اسهال یا یبوست نیز رنج می برند. توصیه می شود به محض مشاهده علائم و نشانه های ذکر شده به اورژانس مراجعه شود.

مواد غذایی برای مقابله با آپاندیسیت

 

به عقیده محققان روش خاصی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد. اما با این حال با گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می شود خطر بروز این مشکل را کاهش داد. داشتن تغذیه ای مناسب در حفظ سلامت لوله گوارش نقش اساسی دارد.

میوه های سرشار از فیبر

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث کاهش احتمال بروز آپاندیسیت می شود. فیبرهای غذایی مانع جمع شدن مدفوع و مواد زائد در آپاندیس و مسدود کردن آن می شوند. مصرف میوه ها یکی از بهترین روشها برای افزایش میزان جذب فیبرهای غذایی هستند. برای جذب میزان بالای فیبر حتماً میوه هایی مانند گلابی، سیب، موز، تمشک، انبه و غیره را در برنامه غذایی خود بگنجانید. میوه ها علاوه بر دارا بودن فیبر حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت بدن هستند.

سبزیجات در اولویت

سبزیجات نیز مانند میوه ها حاوی میزان زیادی فیبر هستند. سبزیجات بخصوص سبزیجات سبز تیره حاوی بیشترین میزان فیبرها هستند. نخود فرنگی، لوبیا سبز، کلم ها و همچنین سیب زمینی و هویج فیبر خوبی به بدن می رسانند. توصیه می کنیم خانواده کلم ها را در برنامه غذایی تان داشته باشید. این مواد غذایی علاوه بر فیبر قادر هستند که توکسین ها یا همان سموم موجود در روده ها را خنثی کنند. بروکلی، کلم برگ، کلم بروکسل، تربچه و .. برای مقابله با آپاندیسیت مفید هستند.

غلات کامل: کمک کننده

اگر می خواهید روده هایتان در سلامت بمانند و از مشکل آپاندیسیت در امان بمانید مصرف غلات کامل را دریابید خوشبختانه امروزه با این مواد غذایی در دسترس هستند و جایگاه خود را در چهارچوب تغذیه سالم پیدا کرده اند توصیه می کنیم نان و پاستای تهیه شده از آرد سبوبس دار، برنج قهوه ای، دانه کینوا، ذرت، جوی دوسر، بلغور و به طور کلی غلات کامل را در اولویت برنامه غذایی قرار دهید.

مواد غذایی ضد التهاب

آپاندیسیت نوعی التهاب است. برای در امان ماندن از هر نوع التهابی در بدن به سراغ مواد غذایی ضد التهاب بروید این مواد غذایی بدن را در مقابل عفونت و التهاب مقاوم می کند. از بهترین مواد غذایی ضد التهاب می توان به ماهی های چرب، روغن زیتون، زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز و چای سبز اشاره کرد.