"دانستنی ها"

انسان برای زنده ماندن همواره به مواد مغذی از جمله کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. از بین انواع این مواد مغذی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها ترکیبات آلی هستند و نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی بوده و در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند. پروتئین ها موادی هستند که بدون آنها چرخه زندگی امکان پذیر نیست، آنزیم ها، شیره های گوارشی و ... از جنس پروتئین هستند.علاوه بر آن رشد و ترمیم بافت های بدن نیز توسط پروتئین ها صورت می گیرد. چربی ها نیز در بدن نقش عمده ای دارند به طوری که برای ساختن برخی هورمون ها، اسیدهای صفراوی و ... نیازمند مصرف چربی هستیم.

ادامه مطلب . . .

درختان آجیل از 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح در جهان کاشته می شده اند. امروزه حدود 25 نوع آجیل در جهان کشت می شود. این ماده غذایی منبع عمده پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب ضروری و املاحی مانند آهن، کلسیم، روی و پتاسیم است.

در بسیاری از کشورها آجیل جایگاه ویژه ای در میان وعده ها داشته و به همراه بسیاری از غذاها نیز استفاده می شود. به علاوه مصرف انوع آجیل، دانه ها و مغزهای ریز در گروه آجیل طبقه بندی می شوند.

انواع بادام، بلوط، بادام زمینی، نارگیل، فندق، پسته، گردو، تخم کدو، تخم آفتابگردان، بادام هندی.

ادامه مطلب . . .

سلولهای مختلف بدن برای انجام فعالیت های خود نیازمند انواع ریز مغذی ها هستند گاهی اوقات این نیاز بسیار شدید بوده و بدون آن فعالیت سلول امکان پذیر نمی باشد. و یا دچار نقصان می گردد، مانند ریز مغذی آهن که هموگلوبین را می سازد. کمبود ریز مغذی ها را گرسنگی پنهان نیز می نامند. چون این کمبودها از چشم فرد، جامعه و حتی مسئولین سلامت در کشورها پنهان می مانند.

ادامه مطلب . . .

در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی کمتر از 5 گرم در روز است.  از مهم ترین مضرات  مصرف زیاد نمک افزایش خطر فشار خون بالا، سکته مغزی، ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان می باشد .

اگر کودکان به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند شانس ابتلا آن ها به این بیماری در بزرگسالی کاهش می یابد. مهدهای کودک که بیشتر اوقات روز کودکان در آن ها سپری می شود نقش بسیار مهی در ذائقه سازی و عادات دادن کودکان به غذاها و تنقلات کم نمک دارند.

ادامه مطلب . . .

آناناس در مناطق گرمسیر آمریکا، جنوب برزیل، پاراگوئه، ژاپن، هاوایی و تایوان می روید. عصاره آناناس حاوی ماده ای مؤثر در کاهش التهاب است که بروملین (Bromelain) نام دارد. بروملین آنزیمی از خانواده سولفیدریل پروتئولیتیک (هضم کننده پروتئین) است و از میوه و ساقه آناناس به دست می آید.

باور همگانی این است که بیشتر آنزیم هایی که از طریق دهان خورده می شوند، قبل از جذب، توسط شیره های گوارشی تخریب می شوند، ولی شواهدی در دست است که نشان می دهد این آنزیم می تواند سالم و بدون تخریب جذب شود.

ادامه مطلب . . .

استفاده از حرارت بالا در هنگام طبخ، موجب ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می شود. وقتی غلظت این ترکیبات زیاد باشد روغن کدر، بد بو و غلیظ می شود حرارت زیاد باعث دود کردن روغن نیز می شود. بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف روغن حرارت دیده خوداری نمود. روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است و از نقطه دود بالایی برخوردار است. اما این بدان معنی نیست که از این روغن چندین بار می توان برای سرخ کردن استفاده نمود. از روغن مایع سرخ کردنی حداکثر 2 – 3 بار آن هم با فاصله زمانی کوتاه مثلاً در طول یک روز می توان استفاده کرد و پس از آن باید روغن را دور ریخت.

ادامه مطلب . . .

افراد شاغل که بخش قابل توجهی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می دهند، یک سوم روز و یا حتی نصف روز خود را در محیط کار خود می گذرانند و به طور معمول یک وعده غذایی و یک میان وعده خود را در محیط کار مصرف می کنند. کارکنان برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند. اضافه وزن و چاقی از نتایج زندگی ساکن و نشستن پشت میز در محیط های کار است. تغذیه در محیط های کار باید متناسب با میزان تحرک فرد باشد و در ضمن از تعادل و تنوع کافی برخوردار باشد.

ادامه مطلب . . .

  همه ما با توجه به عادات غذایی خود، مواد غذایی را انتخاب، آماده طبخ، مصرف و نگهداری می کنیم. عادات غذایی ما ریشه در شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد. بسیاری از عادات غذایی، ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه غیر قابل جبرانی در سلامت ما به جا گذارد.

ادامه مطلب . . .

به علت شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و تأمین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های غذایی اصلی و میان وعده های غذایی توجه نمود. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب نظیر شیر، میوه و خرما در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد در حالیکه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی لازم از جمله پروتئین، ویتامین و املاح گردیده و زمینه را برای تأخیر رشد کودک فراهم می کنند.

ادامه مطلب . . .

تحقیقی اخیرا نشان داده است که نوشیدن چای موز طبیعی ترین، کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین درمان برای مشکلات و اختلالات خواب است. بسیاری از افراد در سراسر دنیا اعم از زن و مرد از مشکلات بی خوابی و بدخوابی رنج می برند و بر اثر این مشکل آرامش خود را از دست داده اند.

ادامه مطلب . . .