"دانستنی ها"

آناناس در مناطق گرمسیر آمریکا، جنوب برزیل، پاراگوئه، ژاپن، هاوایی و تایوان می روید. عصاره آناناس حاوی ماده ای مؤثر در کاهش التهاب است که بروملین (Bromelain) نام دارد. بروملین آنزیمی از خانواده سولفیدریل پروتئولیتیک (هضم کننده پروتئین) است و از میوه و ساقه آناناس به دست می آید.

باور همگانی این است که بیشتر آنزیم هایی که از طریق دهان خورده می شوند، قبل از جذب، توسط شیره های گوارشی تخریب می شوند، ولی شواهدی در دست است که نشان می دهد این آنزیم می تواند سالم و بدون تخریب جذب شود.

ادامه مطلب . . .

استفاده از حرارت بالا در هنگام طبخ، موجب ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می شود. وقتی غلظت این ترکیبات زیاد باشد روغن کدر، بد بو و غلیظ می شود حرارت زیاد باعث دود کردن روغن نیز می شود. بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف روغن حرارت دیده خوداری نمود. روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است و از نقطه دود بالایی برخوردار است. اما این بدان معنی نیست که از این روغن چندین بار می توان برای سرخ کردن استفاده نمود. از روغن مایع سرخ کردنی حداکثر 2 – 3 بار آن هم با فاصله زمانی کوتاه مثلاً در طول یک روز می توان استفاده کرد و پس از آن باید روغن را دور ریخت.

ادامه مطلب . . .

افراد شاغل که بخش قابل توجهی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می دهند، یک سوم روز و یا حتی نصف روز خود را در محیط کار خود می گذرانند و به طور معمول یک وعده غذایی و یک میان وعده خود را در محیط کار مصرف می کنند. کارکنان برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند. اضافه وزن و چاقی از نتایج زندگی ساکن و نشستن پشت میز در محیط های کار است. تغذیه در محیط های کار باید متناسب با میزان تحرک فرد باشد و در ضمن از تعادل و تنوع کافی برخوردار باشد.

ادامه مطلب . . .

  همه ما با توجه به عادات غذایی خود، مواد غذایی را انتخاب، آماده طبخ، مصرف و نگهداری می کنیم. عادات غذایی ما ریشه در شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد. بسیاری از عادات غذایی، ممکن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه غیر قابل جبرانی در سلامت ما به جا گذارد.

ادامه مطلب . . .

به علت شکل گیری عادات غذایی در سنین پایین، از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و تأمین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های غذایی اصلی و میان وعده های غذایی توجه نمود. استفاده از یک میان وعده با ارزش غذایی مناسب نظیر شیر، میوه و خرما در برنامه غذایی کودک موجب رشد جسمی و مغزی او می گردد در حالیکه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده موجب کاهش دریافت مواد مغذی لازم از جمله پروتئین، ویتامین و املاح گردیده و زمینه را برای تأخیر رشد کودک فراهم می کنند.

ادامه مطلب . . .

تحقیقی اخیرا نشان داده است که نوشیدن چای موز طبیعی ترین، کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین درمان برای مشکلات و اختلالات خواب است. بسیاری از افراد در سراسر دنیا اعم از زن و مرد از مشکلات بی خوابی و بدخوابی رنج می برند و بر اثر این مشکل آرامش خود را از دست داده اند.

ادامه مطلب . . .

بهتر است برخی مواد غذایی که به طور مرتب مصرف می کنیم به صورت پخته شده مصرف شوند. چون در این صورت برخی ویتامین ها و مواد مغذی، بیشتر حفظ شده و اثرات منفی خنثی می شود. در این مطلب ۵ ماده غذایی را معرفی می کنیم که پخته شده  آن ها مغذی تر از خام شان است.

ادامه مطلب . . .

پژوهش جدید دانشمندان آکادمی دندانپزشکی عمومی آمریکا نشان داده که پنیر به دلیل برخورداری از قابلیت خنثی سازی اسید پلاک دندان می تواند حفره های دندانی را کاهش دهد.

محققان دریافتند که این محصول لبنی تخمیر شده محیط دهان را قلیایی تر می کند که نیاز به درمان های دندانی را کاهش می دهد.

آنها همچنین دریافتند که پنیر یک غشای محافظ در اطراف دندان ها ایجاد می کند.

ادامه مطلب . . .

اگرچه باور کردن این خبر مشکل است ولی با این وجود دوستداران شکلات خودتان را آماده کنید: خوردن مقادیر زیادی از شکلات بجای افزایش وزن می تواند منجر به کاهش آن شود. متن فوق کاملا جدی است – چرا که نمی توان در مورد چنین موضوع مهمی شوخی کرد.

 

ادامه مطلب . . .

خیلی از ما به این نکته پی برده ایم که میان آنچه که می خوریم و احساساتی که داریم رابطه بسیار نزدیک و فشرده ای وجود دارد. کافی است به گذشته برگردید و به پرخوری که در طول تعطیلات داشته اید و منجر به ایجاد حس تنبلی و خستگی در شما شده بود بیندیشید.

شاید تاکنون به این موضوع واقف نبوده اید، اما غذاهایی که شما میل می کنید می توانند به شدت احساساتتان را تحت الشعاع قرار دهند. برخی خوراکی ها موجب کاهش سطح خُلق شده و منجر به بروز افسردگی می شوند و برخی نیز به خاطر وجود مواد مغذی خاص و نیز به خاطر ایجاد تغییراتی در سطوح هورمون ها خاصیت نشاط آوری دارند.

در اینجا 4 نوع خوراکی نشاط آور و ضد افسردگی معرفی می شود. البته بدیهی است که لیست غذاهایی که خاصیت ضد افسردگی داشته و منجر به افزایش روحیه و بهبود خلق و خوی شما می شوند به این چهار خوراکی ختم نمی شود.

ادامه مطلب . . .